Gå till innehåll

LED kit från utlandet - frågor


freguz

Rekommenderade inlägg

Funderar på om jag ska ge mig på ett litet DIY för att testa lite o se...

Dock uppstår ju frågor, som inte verkar (men säkert är) besvarade redan:

Scenariot är att köpa ett kit från tex aquastyle online

http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html

- strömsladden + driver, hur funkar det i Sverige? måste man ha nån transformator grej? eller kan man sätta en jack konverter bara o köra?

- hänger man upp den bara som den är? hittar inget om tillbehör typ skyddskåpor/glas

- om man tar ovanstående kit, kan man köpa till ett par extra leds (tex nåra UV), orkar den driva det? en extra per kanal typ

- 24 st borde väl räcka för ett 70l (elos mini)?

- 45 grad lens eller 60? tänkte ta den heatsinken som täcker mest yta (18 * 40 cm)

Tips om andra bra kits till ett open air nano är mycket välkomna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nästan alla LED drivare fungerar på ett stort spänningsomfång från 100 V till våra 230, ibland högre. Alla Aquastyle online har fungerar direkt i våra elutag bara du sätter rätt kontakt på sladden :-)

Hur du hänger upp den väljer du själv, det går bra att bara limma dioderna på kylflänsen och sonika hänga upp flänsen. Men de flesta väljer nog att bygga in flänsen mer eller mindre. Den blir trevligare att hantera då och om du vill ha den nära ytan i karet så kan du lättare montera på skyddsglas.

Om du tar Meanwell ELN-48D drivaren så klarar den av maximalt 26 dioder. Så en extra per kanal skulle den nog orka, men inte mer. Det är nog smidigare att ta bort någon vit diod kanske om du kör 50/50 ungefär om du vill ha några andra färger. Då blir Nixxon glad med!

45 graders linser är jättesnäva annars, jag hade nog tagit 60 eller helst 80 tom. Fast det är jag det :-) Då slipper man ha dioderna så våldsamt högt över karet och fortfarande få ljus överallt i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är anpassat för vårat nät, de skickar det som passar för landet ifråga.

Jag hade ett till mitt nano från aquastyleonline.com, kolla in min tråd, eller andras. Jag gjorde en ställning själv med något slags järn jag köpte på Claes Olsson..

Tror det står beskrivet hur många LEDar en driver orkar driva, väl värt att beställa någon extra (personligen rekommenderar jag actinic, lyfter verkligen färgerna!).

24*7w är gott och väl tillräckligt.

Linserna snävar åt ljuset ordentligt vid 45 grader, kan liknas vid spotlights då, kanske lite vidare linser kan vara bra.

Tänk på att det inte är CREE, kanske inte är nog om du har ljuskrävande koraller, men 72w bör vara mer än nog oavsett ljuskälla.

Lycka till.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era utförliga svar!

Låter bra, det kokar ner till om man ska kapsla in eller ej, funderar på om man ska börja med okapslat o se hur det blir, borra i taket och hänga den bara.

Vart hittar man annars snygga kåpor att bygga in det i?

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strömsladden brukar vara att man får skruva dit på en plint eller med "sockerbit", och de flesta drivare är byggda för att klara av både Amerikansk och "Svensk" spänning, kolla på de individuella drivarnas sidor om de klarar av typ 100-240V så är du good to go..

Skyddskåpa väljer du själv vad och om du vill ha det, jag skulle rekommendera att sätta dit en plexiglasskiva framför, men det är ett personligt ställningstagande, spänningen i dessa slingor brukar vara låg nog för att inte vara farlig men säker kan man ju aldrig vara, men spänningen i lysrörarmaturer är garanterat farligt så man ska ju inte noja för mycket över det.

Om du kan koppla in fler dioder i kretsen måste man kolla på spänningsfallet över dioderna och hur mycket drivaren klarar av att driva, så vill man koppla in extra dioder så kan man ju välja en drivare som har högre utspänning.

Skulle nog rekommendera 60 graders linser, då risken finns för discoljus (olika färger på ljuset i olika ställen i karet) om man kör med för smal ljusstråle, beroende på diodtäthet och avstånd till vattnet så blir det olika men 60-90 grader är nog oftast lagom.

Edit: You snooze you loose :P Måste lära mig att jag inte får gå ifrån datorn när man skrivet ett svar, blir så pinsamt sent då :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah dom hade jag missat!

Då behöver man inte köpa heatsink från Aquastyle online, utan man skruvar fast ledsen (märkligt ord det blir i bestämd form plural) i makersled flänsen?

Smutt med splash protection osv

Men det rusar ju iväg med stålars...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stilla undran eller tre :)

på deras sajt hittar man inget om upphängningar

http://www.ledgroupbuy.com/brands/MakersLED.html

Finns det andra sajter med wire kit?

Om jag ska köpa kan jag lika gärna ta allt från LedGroupBuy? istället för att ta ett kit från aquastyleonline utan sink //Edit nu ser jag att ledgroupbuy inte har så mycket drivers heller hmmm, mest bara leds å fläktar

Om man limmar leds, kan man ta bort dom sen om man vill byta fläns, tex till en skruvhålsfläns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vajerkit ska väl även finnas till dessa från ledgroupbuy?

Annars har även Rapidled sådana kit, har för mig de kostar 10$.

Limmar du fast leds så kan det vara besvärligt att få av dem igen, men det har rapporterats om lyckade försök från Hässleholmstrakten. ;)

(In med en skruvmejsel eller stämjärn under kanten och bräck upp dem.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledgroupbuy har 6 drivare och Aquastyle har 12. Visserligen dubbelt så stort utbud på Aquastyle men vad är det för drivare som Ledgroupbuy inte har som du vill ha? Mina intryck av Inventronics drivarna är att de känns nästan otäckt robusta och starka. Fast Meanwell drivarna känns bra de med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledgroupbuy har 6 drivare och Aquastyle har 12. Visserligen dubbelt så stort utbud på Aquastyle men vad är det för drivare som Ledgroupbuy inte har som du vill ha? Mina intryck av Inventronics drivarna är att de känns nästan otäckt robusta och starka. Fast Meanwell drivarna känns bra de med.

Det är jag som inte fattar vad som är drivers, är helt n00b på detta med leds tyvärr... men ska kika efter Inventronics

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mina LEDs från rapidled och där rekommenderade de ca 18-20 st för en tank i storlek med mini. För min del blev det 5 normal white, 5 cool white, 7 royal blue och 3 uv. Det blev även två MeanWell drivare från samma ställe. Nu ska jag bara få klart bygget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är sant att det saknas lite på ledgroupbuy, kits. Man får plocka ihop själv. Men det går ganska bra att plocka ihop själv om man baserar innehållet på ett kit på vad som är i tex aquastyles kit. Hjälp att välja rätt driver kan vi fixa här! Om du vill satsa på det, jag tror ledgroupbuy kommer bli dyrare, men ett lite bättre kit. Crees dioder är lite vassare än bridgelux och makersled flänsen är inte att leka med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte ha typ 24 leds.

Skulle denna räcka/passa till det:

http://www.ledgroupbuy.com/inventronics-25w-driver-700ma/

Det står Dimmable, men det är ingen inbyggd antar jag utan man måste ändå köpa potentiometer?

Och potentiometern sätts på utgående plus-kabel?

så då köper man en potentiometer + en knob + en connector, så är den saken biff?

/edit

Eller bäst o snyggast av allt blir ju denna...

http://www.ledgroupbuy.com/makersled-dimming-bar/

Ändrat av freguz
hittade dimming bar kitet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är dimbar, du får köpa till en potentiometer det är också mycket riktigt. Men den monteras annorlunda mot vad du tror :-) Man ser inte det på ledgroupbuys hemsida men här på inventronics hemsida så ser du att det är tre sladdar till som potentiometern kopplas in på: http://www.inventronics-co.com/pro_list.asp?info_kind=003002002008

I framtiden så kan du köpa en akvariedator med att styra drivaren med, bara den kan hantera en 10V signal för dimming. Jag tror Janne68 här på guiden hade ett sådant kort på G till sin dator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar....

Alla sätter sina kablar där ledarna sitter. Kan man inte borra hål i kylflensen och låta dem gå upp och vända så man i stort sett bara ser leddarna eller det är inget man tänker på när de är på plats?

Alternativt kan man fräsa ut kabelrännor i kylflensen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar....

Alla sätter sina kablar där ledarna sitter. Kan man inte borra hål i kylflensen och låta dem gå upp och vända så man i stort sett bara ser leddarna eller det är inget man tänker på när de är på plats?

Alternativt kan man fräsa ut kabelrännor i kylflensen?

Självklart kan man göra så men det är mycket jobb och man märker inte sladdarna på undersidan när rampen är klar. Jag har sett en ramp som var byggd på det viset, sladdarna var dragna på ovansidan istället och det var snyggt men då måste man ha någon typ av "lock", annars ser man sladdarna ännu mer ovanifrån :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...