Gå till innehåll

LED kit från utlandet - frågor


freguz

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar....

Alla sätter sina kablar där ledarna sitter. Kan man inte borra hål i kylflensen och låta dem gå upp och vända så man i stort sett bara ser leddarna eller det är inget man tänker på när de är på plats?

Alternativt kan man fräsa ut kabelrännor i kylflensen?

Man använder en led housing fläns typ makersled med splash akryl skiva och skivor på kortsidornaå ser man inte kabelhärvan ?

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Dessutom kommer sladdarna orsaka ett visst luftmotstånd, hur allvarligt det är beror på kylflänsens form och hur hårt den är belastad. Men det är inte en positiv grej hur man än vänder det. Det snyggaste är nog att ha en kabelkanal eller liknande... Men jag tror inte det finns någon optimal lösning, isf skulle nog alla köra på den :-) Så man får göra det som blir bäst på ens egen ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar....

Alla sätter sina kablar där ledarna sitter. Kan man inte borra hål i kylflensen och låta dem gå upp och vända så man i stort sett bara ser leddarna eller det är inget man tänker på när de är på plats?

Alternativt kan man fräsa ut kabelrännor i kylflensen?

Så har jag gjort på min fläns. Bilder finns här och här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver någon form av akvariedator för att göra detta. Av någon anledning är det ont om enkla datorer utan man får köpa någon mer avancerad. Har iofs inte kollat på ett tag, skulle vilja ha en själv... Man tycker det borde gå att göra en enkel dator som bara är en variabel ström källa med en timer som sakta höjer och sänker spänningen över en period på dygnet valt av användaren. Razor har ju en sådan dator men den är nog egenutvecklad, vore intressant att se hur den fungerar för den drivaren som Maxspect valt till Razorn har ingen dimming funktion inbyggd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha ja då blir det lite mer komplicerat. Enklare då att köra ytterligare en driver som ett par rb och en violet.

Är inte helt säker på att jag vill dela upp kanalerna i vitt/blått... stänger man av den vita så blir det väl galet blått, vore fint med en naturligare sekvens

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver någon form av akvariedator för att göra detta. Av någon anledning är det ont om enkla datorer utan man får köpa någon mer avancerad. Har iofs inte kollat på ett tag, skulle vilja ha en själv... Man tycker det borde gå att göra en enkel dator som bara är en variabel ström källa med en timer som sakta höjer och sänker spänningen över en period på dygnet valt av användaren. Razor har ju en sådan dator men den är nog egenutvecklad, vore intressant att se hur den fungerar för den drivaren som Maxspect valt till Razorn har ingen dimming funktion inbyggd.

Denna tex fungerar nog bra http://www.rapidled.com/ddc-01-pwm-controller/ du blir inte helt ruinerad, men var noga med vilken driver du väljer.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, den där finns ju. Men det är som sagt en PWM dimmer och det är ondska ;-) Alla mina drivers dimras med analog signal 1-10V. Vad jag skulle behöva är ett programmerbart motstånd...

Eller så kopplar jag en liten arm på ett kugghjul som snurrar långsamt under dagen och fysiskt vrider på potentiometern! Världens dummaste lösning men det skulle fungera iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nackdel är ju att du inte kan driva de lika hårt med då de blir betydligt varmare av att vara monterade så nära varandra. Så i slutändan är de inte så postiva bortsett från att de är lätta att montera. Men ideén är väldigt god.

Jämfört med multichip (tex det såkallade "drömchippet" som diskuteras flitigt i en annan tråd) där 50+st LED sitter tätt packade i en array så sitter dessa tre LED lååångt ifrån varandra, så det är nog ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det var en ovanligt dum konstruktion. Om en diod pajar när du har 2 rader parallellt får den andra raden dubbla strömmen och något går sönder direkt. Om det är avbrott i den. Eller att det glappar någonstans.

Blir det kortis är det dioderna i samma rad som får dubbla strömmen.

Har du fyra rader blir inte överbelastningen lika stor så då kanske de håller ett tag. Men risken att det händer blir dubbelt så stor...

Det är absolut nödvändigt att det är samma färgkombination i alla raderna. Olika färger har olika framspänningsfall.

Den som är lite smartare kopplar ett motstånd i serie med varje slinga som är så stort att aggregatet inte går strömbegränsat.

Då ökar inte strömmen i de andra slingorna om en glappar eller får avbrott. Men blir det kortslutning i en diod riskerar man ändå de i samma slinga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...