Gå till innehåll

Reubens 800liters Optiwhite system


Reuben

Rekommenderade inlägg

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är du säker på det är bäst ?? Det största problemet med att trycka luft in, är man kan få fuktig luft ut genom sprickor + man skapar ett övertryck i skåpet..

Vad jag tänkte göra, är att sätta ett inlopp(dammfilter) och ett utlopp(fläkt) . Vill inte att fläkten ska att suga in massa skit överallt i skåpet...

Bara öppna en dator så kan man se hur skitig luften kan vara..

Luften som går ur skåpet är likadan, oavsett om den går ut på baksidan i en koncentrerad "stråle" eller ut genom alla sidor i småspringor. Att skapa ett övertryck är iofs sant, men det är så litet så det inte är något att snacka om, det är inga hermetiskt tillslutna skåp normalt sett. ;)

Jag använder en vanlig 80mm datorfläkt som går på 6V, det är fullt tillräckligt för att inte luften i skåpet ska stå still i skåpet, och det drar inte in någon skit, nästan en meter över golvet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hur går det? Har du fått hem karet?

Vart inga maxpect för mig utan vart en beställning på två st pacific sun så de blir 2x 2x150w led över. Så nu behöver jag inte fundera på om de räcker eller inte :). Dom var ute för jubileumspris så kunde inte låta bli.

Men uppdatera nu så man får dregla lite över karet ditt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det? Har du fått hem karet?

Vart inga maxpect för mig utan vart en beställning på två st pacific sun så de blir 2x 2x150w led över. Så nu behöver jag inte fundera på om de räcker eller inte :). Dom var ute för jubileumspris så kunde inte låta bli.

Men uppdatera nu så man får dregla lite över karet ditt ;)

Tyvärr :( har blivit lovad tre fredagar i rad nu att karet nästan är klart o finns för hämtning "tidigt nästa vecka" men nu orkar jag inte ens fråga. Får se när det kommer helt enkelt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes! Ringde upp majornas glas idag och det var klart för hämtning nu i helgen :D:D:D... Får bara se nu om jag kan låna en bil som den får plats i + bärhjälp!

Har även fått mina Högblanka luckor nu som kommer sitta fint runt akvariet :) Börjar närma sig nu!

Woop woop!

Även köpt pvc för runt 2000kr (satan va dyrt pvc är egentligen, o ändå e Bioted typ billigast på det i sverige...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes :D! bra vecka detta, fick nu bekräftat att min nya belysning är på väg! 2x maxspect 160W razors till att börja med, blir ev. en tredje lite senare eller en Radeon eller liknande om jag skulle känna behov för mer ljus :)

Beställde dem från aquaristikonline.ch som verkar vara dem enda i europa med dem i lager :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får hoppas att de har dem på lager då och inte bara skriver det. :)

Oavsett så ska det bli väldigt kul o se bilder på karet sen. :)

Ta gärna någon bild när du får hem karet innan du stoppar saker i det.

Hej,

Pratade med dem innan och fick bekräftat att de har dem i lager. Fick mail för några minuter sedan där han sa att den nu var packad och klar och han skulle resa över till Italien för att skicka iväg den (så jag slipper moms).

Bilder blir det mycket av! Nu under veckan skall karet hämtas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes :D! bra vecka detta, fick nu bekräftat att min nya belysning är på väg! 2x maxspect 160W razors till att börja med, blir ev. en tredje lite senare eller en Radeon eller liknande om jag skulle känna behov för mer ljus :)

Beställde dem från aquaristikonline.ch som verkar vara dem enda i europa med dem i lager :D

Läste du om den nya Radion G2 som kommer i 2013

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg faktiskt den, men är inte så imponerad tyvärr. Samma leds nu som maxspectenoch en liten prissänkning. Dock tycker jag maxspecten är snyggare. Enda fördelen jag ser med radeon är att ljuset är mycket mer koncentrerat. Kommer vara det som avgör om jag väljer en sånn som tredje armatur senare om tillväxten på acroporor är för långsam,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phew, snacka om att ha fullt upp... En vanlig dag som denna brukar jag jobba hemmifrån, men just idag hade jag fullt upp på kontoret. Men det fanns ett litet ljus i tunneln, nämligen att detta var dagen jag skulle få mitt nya kar!

Hur som helst, klockan 3 drar jag för dagen och åker för att hämta hyrbilen för att kunna frakta hem monstret, när jag kommer fram till majornas glas inser jag hur satans mycket karet väger. 180kg... Som tur var fanns vandal här på forumet tillgänglig för att hjälpa till med bärningen o riktigt tur var det, var knappt så vi fick in den tillsammans, Han, jag och min far trotts av vi bara skulle upp en trappa.

Direkt efter det var att dra iväg för att köpa lite mer LS då det var en i närheten som hade 15kg till salu som ja inte kunde låta bli at köpa, riktigt fina bitar...

Sedan tillbaka till statoil för att lämpa av bilen och spårvagnen tillbaka hit....

Phew... Hade egentligen tänk förbreda med rördragning etc, men det innebär en resa till hornbach vilket jag inte orkar just nu så det får bli imorgon.

På lördag blir det flytt! skall försöka få med mig så mycket av mitt vatten som möjligt samt att det blir Xeniaslakt då det växt över 3 av mina största stenar (3-4kg klot så inget jag vill slänga) (om inte någon vill göra ett byte av sten / köpa den för en hyffsad peng dvs)

Bilder kommer lite senare under kvällen när jag fått vila lite grann!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär. tog några snabba bilder med telefonen då jag inte orkar dra fram systemkameran, o då det är så ***la chaos i vardagsrummet nu med akvariebytet så undviker jag 360 bilder sålänge ;) Hoppas nu nöjer er sålänge med dessa!

post-5317-14468927216868_thumb.jpg

post-5317-14468927216363_thumb.jpg

post-5317-1446892721663_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Känner igen formen lite. ;)

Att limma stagen ovanpå sidorutorna ger ett fint intryck.

Ska karet flyttas så småningom igen?

Några meter dit mitt nuvarande kar står, blir en stor flytt av allt på Lördag, håller tummarna att allt klarar sig ordentligt. :)

Håller med om att det ser bättre ut att ha det så. Riktigt nöjd med karet e jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Majornas gör rätt trevliga kar, är ju en av dem man funderar på för att tillverka ens framtida kar, viktigast är ju att det blir snyggt och välgjort, är ju lite pedantisk av mig, och sett en hel del kar som inte ser helt 100 ut i mina ögon.. Kan tänka mig hur galet tungt det måste vara att släpa dem där åbäkena upp i lägenheten... blir trött av att bara tänka på det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Majornas gör rätt trevliga kar, är ju en av dem man funderar på för att tillverka ens framtida kar, viktigast är ju att det blir snyggt och välgjort, är ju lite pedantisk av mig, och sett en hel del kar som inte ser helt 100 ut i mina ögon.. Kan tänka mig hur galet tungt det måste vara att släpa dem där åbäkena upp i lägenheten... blir trött av att bara tänka på det..

För priset finns det ingen annan som kommer nära gällande kvalité, garanti etc. Riktigt nöjd, även om det tog längre än vad jag hoppats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...