Gå till innehåll

LIM, vad för sort


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Hallå.

Alla vet vi att tangit fungerar att limma pvc med, men när det kommer till andra saker så är jag mer tveksam.

Silicon har jag använt ibland men det har sina begränsningar.

Jag ska bygga en överrinningskam bland annat och har en pump som fästet gett upp på.

Vad brukar ni använda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är att använda ett lim som är avsett för det material man avser att limma. Du nämner redan Tangit för PVC, och silikon för glas, vidare finns acrifix för akryl, och koralllim för fraggar osv... Medans vissa plastsorter helt enkelt inte går att limma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tätat ett antal akvarium nu med Orca unterwasserkleber. Jag har bara tryckt in det med tummen från utsidan av läckan med allt vatten kvar i karet. Fungerar perfekt i all fall på kar upp till 40 cm höga. Högre har jag inte provat. Det fina med metoden är att man ser direkt om det är 100% tätt.

Jag gör mina överringar av två 3mm glasremsor 20 och 40 mm breda som jag silikonar fast. Så får jag ett 20 x 3mm fack som jag sätter ned ett nät i. Nätet går upp till täckglaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10x10 maska är kanske lite stort, se ifall du kan hitta runt 5x5 istället, tror det stoppar fler snäckor tex.

Ett tips är att ta dig till en trädgårdshandel eller bygghandel som har en form av plastnät man lägger i hängrännor för att förhindra igensättning av löv o dyl, det ligger på rullar med en meter bredd tror jag.

Jag använde en bit i min gamla kub för att skydda mot fiskar och snäckor att ta sig ner i sumpen, funkade perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...