Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej och mycket välkomna till en tråd som kommer att handla om uppstarten och förhoppningsvis driften av mitt stora saltkar.

Akvariet har gått som Tanganyika-ciklidkar i ett antal år.

Konverteringen går att följa i denna tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47857-Konvertera-mitt-2400-liters-till-ett-revakvarium

Igår började påfyllningen av osmosvatten i karet.

Dessutom hällde jag i 100 liter saltvatten från mitt 500 liters i refugiedelen. Där en djup sandbädd med plenum byggs.

Gjorde iordning plenumet och vek ner ett VP-rör så att ja kan dels dosera VÄS men framför allt tömma ur fosfatladdat vatten.

Jag har även påbörjat belysningen till refugiet. Det blir två 50 watts 20.000 Kelvin LED lampor som kommer att byggas i en gammal Exoterra ljusramp.

Har på prov kört ett chip någon vecka över Caulerpa i 500 litaren med mycke gott resultat, algen växer så att det knakar.

post-5316-14468926637367_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, tyvärr är det så med projekt att man knäar till lite med motivationen innan man är i mål.

Men ja ska försöka hålla ångan uppe tills det är salt i karet och LS är inympad och refugiet är i full drift med lyse o allt.

Planen är att försöka få igång Pods och Nitrifikations cykeln så fort det bara går.

Måste dock även se till att sump-pumpen och överringen funkar någorlunda.

Sen kommer ja att ta paus ett antal veckor så att inspirationen kan återkomma och 1200 W LEDbelysning kan växa fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Jimmy, ska försöka passa på att besöka några butiker i Sthlm under oktober (ska dit på någe seminarium)

Det vore helt enkelt kanon Manne, du/Ni är alltid välkomna när ni känner för det:)

I annat fall så kommer ja/vi ner en sväng till er, ja har ju inte sett din nya balja live.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har jag fixat lite nu ikväll, hällt i 45 kilo salt, siliconat in ett magnetfäste i en sump så att fästet någorlunda säkert kan gå under vatten.

Karet är till 2/3 delar fyllt (är lite feg för att jag stänger av osmosen varje natt o när vi inte är hemma).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de trevliga kommentarerna.

@Daniel,,, kul att du har historien om det tidigare Tanganyika karet. Det blev två megatrådar av karet innan ja liksom inte kom längre.

Hoppas att några kan följa även detta äventyr. Planen är även att fixa ihop en ny saltträff när/om väl byttan fungerar och ser ut som jag drömmer om:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Magnus, hoppas att denna inriktning kan bli lika kul.

Lagge,,,,nu ikväll är 25 kg kalkgrus tvättat och ifyllda i regugiedelen. Den delen är nu helt klar.

Karet saknar retliga 50 liter osmosvatten innan ja kan starta min nya sumplösning.

Har gjort en så kallad standpipe durso, dessutom så har ja byggt om så att nu står en Deltec Oceanrunner 3000L och väntar att pumpa ur sumpen.

Hoppas verkligen att denna lösning ska bli mycke tystare än mitt tidigare försök.

En riktig glädje är att ja fick osmsovatten-delen helt tät.

Så om två tre timmar då bannen mig ska byttan vara igång:):):):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon! Är det bara ett rör ner i sumpen nu då?

Kom just att tänka på att här finns en tråd med många bilder och idéer på ett kar som iofs är lite större än ditt kanske, och dessutom i vinkel, men tips på upplägg av sten och invånare kanske kan vara något iaf?

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1811725

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...