Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Leker man med tanken att man slänger i två 25l dunkar med vatten.. Med skruvkorkarna på så kan du köra vidare då dom tar upp volymen i karet.. Då kanske din avrinning kommer igång.. Gissar nu att det är ett lite sent tips.. Då du köpte en rejäl osmos.

Med vänlig hälsning, Manne

Tack Magnus, hoppas att denna inriktning kan bli lika kul.

Lagge,,,,nu ikväll är 25 kg kalkgrus tvättat och ifyllda i regugiedelen. Den delen är nu helt klar.

Karet saknar retliga 50 liter osmosvatten innan ja kan starta min nya sumplösning.

Har gjort en så kallad standpipe durso, dessutom så har ja byggt om så att nu står en Deltec Oceanrunner 3000L och väntar att pumpa ur sumpen.

Hoppas verkligen att denna lösning ska bli mycke tystare än mitt tidigare försök.

En riktig glädje är att ja fick osmsovatten-delen helt tät.

Så om två tre timmar då bannen mig ska byttan vara igång:):):):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs ej,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,yipieeeeeeeee karet är härmed igång:)

En stor fet rom är upphälld visst finns det pyssel kvar men,,,,,,,,,,,,,,,,,, ja har kommit igång.

Grattis då e de bara de roliga kvar..... (men som dom brukar säga: utan bilder har det ej hänt.... gärna helkarsbilder-Tummen upp )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla trevliga kommetarer, och tack Andre o Jonas för att Ni kom en sväng och snackade lite salt.

Hittade en 5 Volt 1amp bula i ungarnas låda (till kylfläktarna) så att ja har nu ikväll fått igång refugiebelysningen på 100 W LED.

Dessa 50W 20k chipen är betydligt blåare än mina tidigare 20k. En annan kvalle helt enkelt. Dom ger ett par på 490 med täckglas 15 cm ner rakt under chipet.

Jag har dessutom nu ikväll lagt i ca 50 kg levandesten (som gick i byttan i garaget), även lagt i Caulerpa.

post-5316-14468926724228_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*prenumererar*

Hoppas att karet kan komma igång så att inte din prenumeration blir utan bilder:)

Vilka 50W-chip och drivers blev det i den hörnan?

Det ska verkligen bli kul att se utvecklingen av detta karet. :) Som någon skrev tidigare, ta det med ro bara så du inte kör in huvudet i väggen. Låt karet mogna i lugn och ro.

Tack Lagge:)

Jag har arbetat upp alla plus jag hade på C, mao hon är riktigt trött på mitt fokus just nu så att för husfridens skull så kommer ja att ta en paus från fortsatt belysningsbygge.

Men ett stort delmål är ju uppnått, karet kan nu mogna i lugn o ro, ska visserligen i med 30 kg LS till från 500 litaren. Men det kommer att ske när C inte är hemma:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt Lagge, satt just o slösurfade och såg att ditt inlägg innehöll en fråga.

http://www.ebay.com/itm/1pc-50W-20000K-White-High-Power-Led-50Watt-Lamp-Waterproof-Driver-/110956206520?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d58159b8

Denna vart det ja köpte, det är riktigt bra drag i den och faktiskt ett trevligt blåtonat ljus.

(Andy och Jonas såg ljuset som hastigast o ni kanske kan säga vad ni tyckte).

Jag skulle aldrig köra enbart det chipet, men det är ett riktigt bra komplement om man vill lägga till extra energi i sitt kar.

Har en snusdose stor Echinopora lamellosa som fragg-testpilot i refugiet under 50W arna sedan 4 dagar tillbaka.

Kikade just på den o den verkade trivas alldeles utmärkt, nu är den ju inte jättekräsen korall men den är ändå rätt bra som referens eftersom den växer på markant om den riktigt trivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uschhhh kan ju inte hålla mig ifrån byttorna. Bytte 100 liter mellan stora och lilla karet, dessutom flyttade ja över 10kg LS till stora akvariet.

Köpte en liten mintgrön mjukkorall igår som går i 500 litaren.

Första bilden från igår och andra är från idag efter VB. Ser ut som att vattnet är ok i stora karet:)

post-5316-14468926814747_thumb.jpg

post-5316-14468926815038_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej larry!coolt kar du har man tackar!!förr så var jag hardcore med ett 3 meterskar på ciklid,se..en del trodde mig inte för jag var så ful i mun..fråga jinnarpen jag kunde inte lägga in bilder för jag var för dum..så han fixade det åt mig..fasen vilken ödmjuk kille!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Magnus:)

Jo Jinnarparen (eller vad han nu kallas) är en väldigt trevlig man, han var ju en CA-fantast men har ju bytt till Malawi.

Jag har i veckan satt i små montipora och en minikolloni knappar i byttan, dessutom så har jag bytt ytterliggare 300 liter mellan karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naäee krabbar lite varje dag 100 W LED lyser 14 timmar över refugiet 7 timmar över karet,,,, mao lyser chipen i 24h.

Men för att det ska bli några bilder så kommer här några, ni får tänka bort kabeln o pumpen. Det ska bli en korall framför som ska skymma pumpen.

Tycker själv att ja fått till inklädnaden av reugiet helt ok. Det spiller ut väldigt lite ljus i stora delen, jo det ska i lite korall i hålen ni ser:)

post-5316-14468926895276_thumb.jpg

post-5316-14468926895561_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...