Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Jo ja är mera nöjd nu än tidigare,,,vart lite sur att ja snålade från 70 cm till 60 cm på höjden, men det skilde 5000 o ja hade inte dom extra pengarna då.

Men idag med salt i karet är ja tvärt om glad att valde 60 cm högt o en meter djupt kar. Med 4 m2 bottenyta så kan man hitta på både det ena och det andra, hoppas bla att ja kan fåråd att köpa ett gäng Kirurger som kan växa sig stora o fina, samtidigt som ja kommer att satsa på riktigt små firrar oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade man haft din energi så hade mitt ju vatt färdigt för länge sen. kommer att bli hur fint som helst. det är stort att bara våga börja på ett sånt projekt. jag är ju dessutom så priviligierad så jag bor så nära så jag kan åka och se det IRL när jag vill (eller när du vill)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt mäktigt med kirurger i en rejäl storlek, inte så många som kan ha dem när de börjar växa till sig ordentligt.

Ska följa in burk och se hur den utvecklas.

Jo ja är mera nöjd nu än tidigare,,,vart lite sur att ja snålade från 70 cm till 60 cm på höjden, men det skilde 5000 o ja hade inte dom extra pengarna då.

Men idag med salt i karet är ja tvärt om glad att valde 60 cm högt o en meter djupt kar. Med 4 m2 bottenyta så kan man hitta på både det ena och det andra, hoppas bla att ja kan fåråd att köpa ett gäng Kirurger som kan växa sig stora o fina, samtidigt som ja kommer att satsa på riktigt små firrar oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är karet 3 veckor ungt.

Har varannan dag lagt i lite småsten + sand från 500 litaren, dessutom så matar jag lite i karet varje kväll sedan en vecka tillbaka.

Det växer på rätt bra med alger i refugiedelen, dessutom så börjar pods, sjöstjärnor små sniglar att etablera sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som det här kommer att bli bra skynda långsamt. snart dax att börja belasta lite då eller ?

Ska du börja med ett gäng sniglar eller vad blir det ?

Är ju så jävla tråkigt att lägga pengar på sniglar å sånt tråkigt men dom gör ju nytta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som det här kommer att bli bra skynda långsamt. snart dax att börja belasta lite då eller ?

Ska du börja med ett gäng sniglar eller vad blir det ?

Är ju så jävla tråkigt att lägga pengar på sniglar å sånt tråkigt men dom gör ju nytta :)

Tack Jimmy, jo skynda långsamt blir det. Har tre stora Turbosar just nu i karet och ja kommer att skaffa 10-20 till vad det lider men som du säger så är det en tråkig utgift.

Låter som det rullar på riktigt fint nu!, hojta till när du på allvar ska i med lite fraggar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visst Manne, ja (och C) kommer att försöka ta en tur till Hässleholm när det passar Er. Jag vill se ditt kar och dessutom så vill ja försöka få lite mera koll på hur Jannes drivkort ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att Caulerpan är grym på att hålla borta näringen från andra alger. Dessutom så kör ja Alu-fosfatremover i en glasform för att hålla borta fosfaten som blir över.

Doserade en rejäl dos KNO3 dag 1 i karet, detta för att inte N skulle bli den faktor som begränsade Caulerpan och bakterierna.

Kan även tillägga att ja gjorde en liten fuling,,,,,jag doserade även KNO3 i min djupa sandbädd med plenum.

Bädden har jag försökt starta på bästa möjliga sätt genom att ympa in sand från min bädd i 500 litaren, samt köra lite lite VÄS under för att locka igång bakterietillväxten.

Bädden är 20 cm djup, men erfarenheten säger mig att det kommer att ta minst två månader innan den är så tät att den börjar göra det ja vill.

Andra bilden är på LS högen (med lite fraggar på :) ) det har gått 100 W LED på den högen i ca: tre veckor/10 timmar dag. Visst ja fick kiselalger efter dag tre men dom är spårlöst borta o inte är där mycke fulalger inte.

Bild 1 är på min Alu-fosfatremover

post-5316-14468927010889_thumb.jpg

post-5316-14468927011117_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5316-144689270272_thumb.jpg

Fick idag hem mina 3mm alu-plåtar till belysningen, dom har färdiga urfräsningar för mina 50 W chip-kylare.

(sitter en kylare i mitthålet, passar som handsken:):) )

Den skarpsynte ser att högerhålet är 5cm mera in än vänsterhålet, allt för att det ska bli perfa mot inredningen.

Och därmed rök C`s matbord någon vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]84350[/ATTACH]

Fick idag hem mina 3mm alu-plåtar till belysningen, dom har färdiga urfräsningar för mina 50 W chip-kylare.

(sitter en kylare i mitthålet, passar som handsken:):) )

Jag är lite nyfiken vad det är för kylare du har valt. Bild? Länk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodu, förstående är bara förnamnet. När man dessutom har nästan en hel inredning till plymouthen stående i hallen( vågar inte ha den i verkstan för ev möss) och baksätet till samma bil stående på takbjälkarna på övervåningen så behövs ett förlåtande sinnelag från äkta hälften. Kan även nämna att när hon fyllde år förra veckan var vi ute och åkte en sväng. Till Stig i gemla och hämta grejer till nya karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...