Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Tack Tedde:)

Jepp den kan du ta av, inga som helst probs:)

Har mätt PAR nu i massor av olika läge i karet.

Är riktigt förvånad av hur goda PAR värde det är i byttan.

En sak som dessutom verkar vara viktig är vattnets klarhet. Har minst 10% mindre PAR på botten (60cm djup) när vattnet är grumligt.

Har 200 på botten 10 cm från framrutan under 3Wattare med skitiga täckglas rent vatten.

260 på 40cm djup (bästa stället) under skitiga täckglas.

310 på 30cm djup (bästa stället) under skitiga täckglas.

330 på 30cm djup (bästa stället) under rena täckglas.

350 på 30cm djup (bästa stället) utan täckglas rent vatten.

Jag känner att om ja placerar de mest ljuskrävande korallerna på 40 cm djup och håller täckglasen riktigt rena så kommer mitt nuvarande ljuse att räcka i mitt nya tilltänka 80cm höga kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jo det är rätt men ska dom växa skapligt mycke så behövs 300 i PAR i någorlunda rätta våglängder.

Sen har ja en liten plan för Musslor,, labbar lite med 2st 100wattare Hybrid chip med 80`reflektorer och blir det som jag vill så kommer det att finnas 5 st 50 Wattare och 4st 100 wattare som ska toppa mina två "3 Watt" ramper.

Alltså runda slängar 650 W i chip, samt 650 matade Watt i 3 Wattare. Det blir någonstans 1250-1300 LED watt när allt går på max.

Med plats för yterliggare 4st chip i någon valfri storlek.

Ja fantiserar om att ja ska kunna rikta 100 Wattarna till de platser som bäst behöver det, alltså lite "mussle-läge" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jo det är rätt men ska dom växa skapligt mycke så behövs 300 i PAR i någorlunda rätta våglängder.

Sen har ja en liten plan för Musslor,, labbar lite med 2st 100wattare Hybrid chip med 80`reflektorer och blir det som jag vill så kommer det att finnas 5 st 50 Wattare och 4st 100 wattare som ska toppa mina två "3 Watt" ramper.

Alltså runda slängar 650 W i chip, samt 650 matade Watt i 3 Wattare. Det blir någonstans 1250-1300 LED watt när allt går på max.

Med plats för yterliggare 4st chip i någon valfri storlek.

Ja fantiserar om att ja ska kunna rikta 100 Wattarna till de platser som bäst behöver det, alltså lite "mussle-läge" :)

Är det inte så att musslorna kräver mindre ljus än acrosen 100-200 i princip ? Direkt från hästens mun (Dr Sanjay)

Är du helt insnöad på 50-100w chip numera ? Isf varför ? Säg nu inte mindre jobb!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nae inte insnöad:) , men ja har ju liksom 8st 50Wattare med drivare sen gammalt och 2st 100 dock utan 100 Watt drivare men dock 50 Watt drivare.

Dessutom så har ja 14st 100Watts CPU-kylare hemma.

Så att ja har liksom nästan allt ja behöver. Två dimbara 100W Drivare behöver köpas in sen har ja definitivt lyse så att ja kan köra igång nästa projekt.

Ja har dessutom mer eller mindre bestämt mig för att inte flytta 4 metaren med koraller i, utan planen är just nu att köra igång mitt skrotade 540 plus ett 600 liters. Ja har ju två skummare samt då köra en ramp över varje kar. I med allt o skrota 4 metaren.

Då kan ja i lugn o ro använda det ja vill ur 4 metaren när ja ska bygga upp revet i det nya karet.

Kommer säkerligen att använda ett antal BTN-moduler i botten för att göra hela revbygget lättare.

Dessutom har ja märkt att BTN-moduler ä utmärkta sovplatser för de lite större fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man grejerna hemma så varför inte.. Tänkte mest om du hade någon vettig anledning över 50-100 istället för 3w ..

Ditt nästa kommer ju o bli gigantiskt jobb att fixa med men det är ju vardagsmat för dig! ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...