Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Då har det gått två dagar, kan redan se en förändring i mina blå Acro. Har tillväxttoppar på alla toppar. Finfina kantiga tillväxtzoner.

Däremot har Dunkanen stått hopdragen i två dar. Vet inte men ja tror att det inte beror på ljuset utan på att filfisken är framme och tar sig en mumsbit.

Ska bli kul att se om Ballingen behöver justeras, har ju 2000 liter vatten så att jag förväntar inga drastiska kast.

Tålamod och stadiga vattenbyte är något som helt klart börjar synas i akvariet.

Har nu bytt 1600 liter vatten på 8 veckor, alla pumpar är rengjorda och skummaren går på högryck. Ljuset är xlnt.

Har helt fasat ut VÄS och nu kommer en period på 4 veckor utan kolkälla.

Ska hålla fingrarna ur karet tills det är dax att bygga om mittdelen på karet.

Ska även dra ner lite på matningen en kort period. Har legat på 12-14 frysta kuber om dagen. Ska gå ner till 8 nu under antiVÄSperioden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där du satte de extra blå dioderna, hur såg ljuset ut innan? Funderar på om jag ska byta ut några vita LEDs mot RB på min ramp nämligen..

Roligt att du redan ser förändring :)

Karet var betydligt blåare innan, nu med 20k så är karet ljusare enligt ögat.

Trevligt att du ser positiva resultat redan nu!!

Mvh Manne

Ja det är det :)

Det hela är lite knepigt för att de blå Acrona har definitivt blivit blåaktigare. Dessutom på enbart två dagar.

Det väcker en hel del frågor. T.e.x så hade jag uppfattningen att det skyddande membranets solbränna tog betydligt längre tid på sig att justeras.

Å andra sidan vet vi ju att t.e.x Zeospur2 strippar korallens zooxantheller på nolltid, och att en korall kan bli zooxanthellbrun på nolltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano är ju något helt naturligt i kar,,,, men ja skulle önska att det var lite mindre. Sedan högsommaren blir ja helt enkelt inte av med bakterierna. Stör dom varje vecka men men men

Vi sitter i samma båt... Så ring mig när du löst det :)... För jag lyckas inte...

En tanke finns här.. Jag satte en ganska stor plastlåda i karet som då skymmer ljuset från LEDen på högra sidan nere i sanden.. Där finns ingen Cyano i den skuggbild som blir från lådan.. Har tyvärr inte mer att tillföra..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck,,,,, får ge upp hoppet om Dvärgkejsaren, såg den två timmar efter inkoppningen sedan dess har den varit borta. Två veckor nu har gått så att efter senaste veckans övermatning för att få in mat i absolut hela akvariet och minska agressionerna, har dessutom kört med spegel för att dvärgkejsaren skulle få en mjukstart.

Lite trist är det när man lägger pengar och energi för att nytt liv ska få plats och framförallt överleva.

Har någon av er erfarenhet av att Sentropyge Bispinosa skulle vara svåra??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck,,,,, får ge upp hoppet om Dvärgkejsaren, såg den två timmar efter inkoppningen sedan dess har den varit borta. Två veckor nu har gått så att efter senaste veckans övermatning för att få in mat i absolut hela akvariet och minska agressionerna, har dessutom kört med spegel för att dvärgkejsaren skulle få en mjukstart.

Lite trist är det när man lägger pengar och energi för att nytt liv ska få plats och framförallt överleva.

Har någon av er erfarenhet av att Sentropyge Bispinosa skulle vara svåra??????

Min bispinosa var extremt skygg de första veckorna och åt enbart alger den första tiden. Med tiden gick den över till att även ta lobster eggs och nu tar den det mesta. Men fortfarande en hyffsat skygg fisk som gillar att simma runt inne bland stenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen risk att den hoppat över till något ställe i dina hörn ?

Med vänlig hälsning, Manne

Ja har bara öppet fram mot fram rutan, vis av erfarenhet så har ja tätt i alla hörn, o ja har ändå krupit under o kravlat för att se om där kan finnas något torkat lik.

Men icke sa nicke.

Min bispinosa var extremt skygg de första veckorna och åt enbart alger den första tiden. Med tiden gick den över till att även ta lobster eggs och nu tar den det mesta. Men fortfarande en hyffsat skygg fisk som gillar att simma runt inne bland stenen

Den kommentaren ger ju mig ändå något slags hopp, har ju 6 moduler som är öppna bakåt och rätt mycket sten så att gömställe finns där ett överflöd av.

Men i två veckor har aldrig en fisk lyckats vara helt osynlig innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck,,,,, får ge upp hoppet om Dvärgkejsaren, såg den två timmar efter inkoppningen sedan dess har den varit borta. Två veckor nu har gått så att efter senaste veckans övermatning för att få in mat i absolut hela akvariet och minska agressionerna, har dessutom kört med spegel för att dvärgkejsaren skulle få en mjukstart.

Lite trist är det när man lägger pengar och energi för att nytt liv ska få plats och framförallt överleva.

Har någon av er erfarenhet av att Sentropyge Bispinosa skulle vara svåra??????

Det är den absolut lättaste Centropyge man kan äga, och har varit så i alla tider. Om den har kastat in handuken hos dig så beror det inte på ditt kar, det måste hänt en olycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...