Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Släng alla T8 , T5 ,MH och LED lampor ... snart kanske

Jag vet att vi alla är innen i LED världen men jag såg detta idag och tänk när detta börjar massproduceras då kan vi kanska kasta vår nuvarande belysning.

kolla in klippet. Det är härligt att se att vi leder någon utveckling i världen.

http://www.svtplay.se/klipp/310119/belysning

Postat

Patrik, har du lite LED och annat som du vill slänga nu så är jag inte omöjlig än jag kan ta det.

Postat

Coolt, krävs nog ett par/många år innan man kan ersätta dagens saltvattensakvarie belysningar, men det såg intressant ut det lilla man fick se.

Postat

Riktigt häftigt... tänk er att kunna belysa botten på ett akvarium genom att lägga en plastfilm mellan glaset och bänken

Postat

Det är ju inte vad man kan kalla ny teknik. Kolla bilens instrumentbelysning här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?pageNo=1&toc=20358&orderBy=ELFA_PRODUCT&sortOrder=asc

Eller Elfas sortiment här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?pageNo=1&toc=20358&orderBy=ELFA_PRODUCT&sortOrder=asc

Det man tror mer på i dag är i så fall OLED som "har marknaden " när det gäller mobiltelefoner. Men LED har i dag ungefär dubbelt så hög verkningsgrad.

Postat

Stig, det du länkat till är ju LCD. Detta handlar ju om LEC, vilket nog får betecknas som ny teknik (även om det nämndes i vetenskapliga skrifter redan 1995). LEC är "ganska likt" OLED men har ytterligare fördelar.

Postat

När jag jobbade i Hongkong 2002/3 så var det poppis med tunna märken på tröjor som var kopplade till ett batteri, så blinkade dessa i olika takt. Känns som detta är någon vidareutveckling på dessa typer av belysta tunna filmer.

Postat

Ah, då är jag med. Men, man får nog se de nya applikationerna som lite mer lämpade för vårt område. Har för mig att det har hänt en del de senaste 10 åren som möjliggjort denna utveckling. Vill minnas att bland annat ett Nobelpris delades ut bara några år sedan för grundforskning som bl.a lett till förbättrningar inom detta område.

Postat

Jag tror inte detta är något för oss.

Det jag i alla fall söker i min belysning är en stark punktkälla så att det blir det fina glittret i vattnet samt med rätt våglängder.

Om nu man lyckas dra upp verkningsgraden så att den får samma verkningsgrad/yta (lm/mm²?) som LED så tror jag att det kommer behövas kylning och då är vi tillbaka på ruta ett.

Postat

Jag tyckte ändå att den lilla kvadrat (2x2 cm?) som sades ha samma uteffekt som en 60W glödlampa var lite intressant. Åtminstone tyckte att det var så dom sade. Men det är möjligt att jag missförstod lite.

Postat

Det va kvadrat decimeter typ 10x10 cm som man fick uteffekt som en 60w glödlampa. Lite för lite effekt för oss. Men coolt om det skulle gå.. En rätt slimmad armatur på högst 1 mm..

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.