Gå till innehåll

Resun Waver 15000 recension/modifiering


mikoto

Rekommenderade inlägg

Ja, nu vrider man på en potentimeter för att justera intervallet. Och den potentiometern styr båda hastigheterna. Så man kan vrida en sekund på, en av. Två på, två av, etc.

Innan så var det två potentimetrar du fick vrida på, en som justera hur länge den skulle vara av och en för hur länge den skulle vara på. Jag vet inte om det kan vara bättre men det blir nog defenitivt mer komplext.

Tunze vågboxarna har bara en puls potentiometer man vrider på, så jag antar att de fungerar så som jag byggt om den här till nu. Jag tror det är enklare att ställa in.

Jag har fortfarande två besvär här dock som sagt.

Det första är att jag har egentligen tre hastigheter innan, den tredje hastigheten ligger mellan hög och låg. Jag har dock gjort om den så att mellan hastigheten är samma som låg, men det gör att den låga hastighetens tid förlängs. Det bästa vore att stänga av mellanhastigheten.

Det andra problemet är att pumpen växlar inte mellan på och av utan mellan svagt och starkt flöde. Pumpen verkar inte kunna hantera att stängas av helt och startas inom så korta intervaller dock. Så målet blir först att se om jag kan varva ned pumpens svaga läge så mycket att det i princip blir jämförbart med om pumpen skulle stanna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo, men det blir ju såhär med om pumpen stängs av:

Pumpen har ett stort utblås men insugen till hörnet pumpen står i är små. Det gör att det går ganska långsamt för lådan att fyllas upp igen, och lådan hinner faktiskt aldrig fyllas helt igen så som det är nu. Men om pumpen stanna helt så skulle utblåset bli ett stort öppet insug under den avstängda tiden och under den avstängda tiden ge vattnet en kanonbra genväg in i hörnet. Jag tror det ger ännu mer fart på vattnet. Det är lite svårt att förklara tyvärr. Men idén är att vattnet forsar in jättesnabbt när pumpen stängs av och pumpas ut fort igen när den är på.

Även om jag är lite på din linje att pumpen borde må bättre av att växla mellan två hastigheter istället för att växla mellan att vara av och på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Min låter hemskt! Vid 22V iaf, men min ligger å andra sidan löst faktiskt mot en BTN bakgrundsbit. Jag tror problemet är mest att pumpen skakar lite när den varvar upp i de höga varven. Med ett riktigt bra fäste med hyffsad vibrationsdämpning så låter den nog inte så illa. Det går ju testa att sänka spänningen till pumpen med för ljudet avtar ju med spänningen och varvtalen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite lovande :)

Just upphängningen måste jag modda, har typ betongbakgrund vilket gör att jag måste hänga pumpen "uppifrån". Jag kan alltså inte fästa direkt mot glaset utan kommer skruva fast i träramen ovanför karet och ha någonsorts arm ner, tror ni det kan funka eller måste pumpen vila på fästet nerifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Denna tråd ska definitivt följas! Började själv tänka i dina banor när jag drömmer (som vanligt) om mitt nästa kar. Speciellt efter att jag sprang på denna på fish-street: http://www.fish-street.com/resun_wave_maker_15000a_replacement_pump?category_id=149 Det är ju samma pump men utan kontrollenheten. Priset blir ungefär hälften av vad du la, så då kanske man kan få pengar över att bygga egen styrning (om du inte lyckas få till ett schysst recept här vill säga). Vill passa på att säga att jag är imponerad av uppfinningsrikedomen! Har du tittat något på att bygga en egen kontroller med en LM555 annars? Finns en massa beskrivningar på engelsk-språkiga forum som jag sprungit på i min jakt efter info om detta.

Är det utspänningen från kontrollboxen som förändras i de olika lägena? Har du testat att mata pumpen med 24VDC för att se hur den beter sig i konstant drift?

Min plan var att bygga en box med ett antal såna här raster: http://www.dogman.se/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/9/7/971511.jpg för att den ska kunna fyllas igen. Jag tror inte att det är lönt att försöka få nån större våg än kanske 2cm... Det kan nog gunga tillräckligt skulle jag gissa. Sen antar jag att beroende på hur mycket sten och annat man har i karet så hjälper väl det till att bromsa upp ganska mycket, så om man får en våg på 5cm i ett tomt kar så blir väl den inte lika hög i ett med sten, koraller och annat jox?

Med denna kalkylatorn har jag lyckats räkna fram tidsintervallet... http://www.coastal.udel.edu/faculty/rad/seiche.html tänkte att den kanske kan komma till nytta... om inte för dig, Daniel, så kanske för nån annan som läser tråden :)

Blir lite brydd över varför den inte startade på varannan cykel när du sänkte strömmen på mittenläget... Borde man inte annars kunna modda det läget till att vara under typ 0.01s? Om du slår av och på pumpen med en manuell strömbrytare, har den fortfarande svårt att starta då? Min fundering är om det var så att när den gick ner på för låg späning för att snurra, om den sen hade svårt för att starta på grund av cirkulationen som gick genom pumphuset för att utjämna nivån mellan karet och boxen, men sen kom jag på att du ju inte hade någon box.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul med någon som gillar min tråd! :-)

Den där ersättningspumpen är ju super intressant! Den var inte dyr, en sådan skulle jag ju köpt...

Det skulle inte vara så svårt att bygga en enklare version av den kontroll enheten som är originalet faktiskt. Det är ganska få och vanliga komponenter. Det sitter en 555 krets bland annat i den.

Det som förändras är utspänningen ja. Jag har inte testat köra den i 24V konstant, men jag tror inte det borde vara några problem.

Min sitter faktiskt i en box av BTN med precis sådana där raster du länkar till. Det fungerar ganska väl. Fast rasterna sätter igen sig ganska fort och då suger den luft från översta rastret(bildas en strömvirvel, ser mycket häftigt ut) vilket orsakar mängder av microbubblor. Jag fick ju en våg med pumpen i mitt 250 liters akvarie, men det var tomt. I akvariet jag kör pumpen i nu så har jag fortfarande inte lyckats få till en bra våg. Men å andra sidan så har jag ingen konstant vattenvolym i visningskaret pga vansinnig avdunstning vilket jag tror är ett krav för att man ska kunna få en våg som fungerar i längden. Det har dödat motivationen med det oändliga in ställandet något :-)

Kul kalkylator där dock!

Att pumpen inte starta är jag förbryllad över med. Det är konstigt. Det finns ju den här videon på youtube som verkar kunna styra pumpen precis som jag vill!

Tyvärr har jag inte riktigt möjlighet till att rita upp ett schema för att bygga en egen kontroll enhet eller testa pumpen ordentligt för pumpen är i drift i mitt kalla akvarie och står för huvudcirkulationen. Skulle den sluta fungera av någon anledning blir det panik :-) Men det skulle inte vara så svårt att designa en egen kontroller som sagt, den är dödsimpel egentligen orginalet. Det är bara det att jag inte är så duktig på el som gör att det tar flera dagar för mig att lista ut eländet ändå.

Att göra en egen från grunden som inte fungerar som orginalet är nog svårare. För problemet är att det går inte bygga en sådan 555 kontroll som för Tunze pumparna bara och köra. För 555an kan bara ge en puls som styr en annan krets som sitter mellan kontrollen och pumpen. Och i Tunzes grejer sitter den delen i själva pumpen och jag har ingen aning om hur den fungerar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker på vad du menade med hur Tunze byggt sina kretsar, men att bygga en sådan krets som han har gjort i videoklippet är inte vidare svårt. Det du behöver är en LM555-krets med strömmatning (3-15V), samt en potentiometer, ett motstånd, två kondensatorer (värdena för dessa kan du räkna ut med denna kalkylatorn: http://www.ohmslawcalculator.com/555_astable.php , potentiometern sätter du istället för R2. R1 kan du skippa och istället sätta ett motstånd i serie med potentiometern. På så sätt kan du inte få allt för fladdrande signal ut. Använder du dig av en kondensator på 100 uF som "C", och som R2 sätter in ett motstånd på 5kOhm och en potentiometer på 0-25kOhm, så får du en varierande utsignal på 0,24-1,44Hz (cykler på 0,69-4,15 sekunder - vilket borde gå att få till bra vågor i de flesta karen). ENLIGT KALKYLATORN ska jag säga! Jag har aldrig testat att bygga sådant själv! Utsignalen skulle kunna driva ett relä som sen i sin tur styr pumpen. För att ställa intensiteten så kan man sen köpa en PWM-kontroller (som denna: http://www.ebay.com/itm/New-DC-5V-40V-3A-DC-Motor-Speed-Control-PWM-Controller-12V-24V-36V-130W-/261121638253?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ccc0fff6d). Då borde du ha med alla komponenter du behöver. Och du behöver ju inte testa med pumpen, du kan ju koppla in en lysdiod eller nåt till utsignalen när du testar dig fram för att se om du får önskad effekt.

Själv hade jag funderingar på att ta det ett par steg längre och har skissat på en lösning med en massa reläer (6st), två till PWM-kontrollers och ytterligare en 555-krets. På så sätt vill jag dels kunna få olika intensitet beroende på om det är dagtid eller nattetid (läs: om lystet är tänt eller släckt), samt att "normaldriften" skall vara ett varierat flöde och inte skall skapa en våg - denna skall komma med 12h och 15min-intervaller (som tidvattnet) under en timma eller två. Om det är genomförbart vet jag inte. Inte heller om det är bra för invånarna i karet... Min bror tipsade mig i alla fall om logik-kretsar för att slippa undan alla reläer som i så fall skulle hålla på å rassla konstant för att hoppa mellan de olika lägena. Jag gjorde en skiss på ett kopplingsschema, men eftersom jag inte bestitter några direkta kunskaper i hur man ritar ett sådant, samt att jag gjorde fel ett flertal gånger på vägen, så är det nog ingen annan än jag som kan tyda det är jag rädd... Ska försöka "renskriva" snart så jag kan göra mig mer förstådd om det skulle vara av intresse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, koppla det till ett relä går ju kanske är klart. Det är en lösning. Men då kommer ju klickandet och det är jag allergisk mot :-) Det går inte ha i ett möblerat rum.

Jag tycker inte Resuns lösning med en ställbar regulator är så dum dock. Hela Resun kontrollern är ju bara strömregulatorn som får olika resistans till jordningen beroende på intervallerna man ställer in vilket påverkar utspänningen. Knäpptyst och ganska få delar. Två IC kretsar och två ström regulatorer är ju alla stora komponenter. Resten är ju några spolar, motstånd, transistorer och kondensatorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hur går det med detta projektet? Själv blev jag så inspirerad att jag den senaste tiden spenderat massa timmar på att läsa på om logiska kretsar och PWM-styrning. Har dessutom beställt en massa från eBay: 2st stora protoboards, ett gäng logiska kretsar, några 555'or och MOSFET-förstärkare samt en hel hög passiva kompnenter som motstånd, potentiometrar, dioder och kondingar bland annat...

Jag har även börjat skissa på flera olika kretsar... Hur vill du kunna styra din pump? Är det bara av/på som är aktuellt med en 50/50 utsignal (halva tiden på/halva tiden av). Vill du kunna justera intensiteten och/eller tidsintervallet? Ska flödet vara detsamma oavsett tid på dygnet?

Det verkar som att det går att göra kretsar med MYCKET inställningsmöjligheter utan att det behöver kosta skjortan! Jag tror alla komponenter jag köpt hittills kostar under 10kr styck, och de flesta ligger under 3kr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att plocka ut pumpen ur det nuvarande akvariet, då kan jag börja leka lite med den igen :-) Då satsar jag nog hårdare på att bygga den så att den kan skapa en stående våg.

Jag är nog i princip enbart intresserad av att få den att göra ett 50/50 intervall och att kunna justera hastigheten så att man kan ha den lägsta möjliga hastigheten där den fortfarande gör en våg för ljudvolymen. 50/50 intervallet måste man ju kunna styra såklart för att man ska kunna ställa in pumpen efter akvariet man vill köra den i.

Men jag tror jag kan bygga om min nuvarande styrning till att göra detta åt mig.

Men du får väldigt gärna posta dina lösningar! Det blir kul att följa. Jag kan kanske försöka strippa ned min styrenhet till precis det jag vill ha bara och skriva ett schema(notera att jag skrev kanske, motivation och tid hoppar upp och ner här). För något jag definitivt är intresserad av är att göra styrlådan liten och smidig istället för åbäket jag har här :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tidsintervallet ges ju av vad du har för mått på karet om jag fattat rätt... jag gissar att frekvensen kommer ligga nån stans kring 1Hz (en cykel på/av per sekund). Det är IAF där jag landade på ett projekt som jag skissar på. Den krets som du beskriver är en "nerbantad" version av det jag skissat på till mig själv, så jag kan ju se vad jag får ihop av de sakerna som kommer hem... :)

Ge mig gärna måtten på karet du ska bygga efter så kan jag ju se vad jag får ihop för krets sen när sakerna anländer allt eftersom... :) Tyvärr så beställde jag inte MOSFET-kretsarna förrns idag (från HK), så det kan ju dröja innan jag fått hem samtliga komponenter så man kan se om det funkar. Men det är lite som julafton på nytt... man sitter å väntar på paketen! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, precis. Intervallet måste vara beroende av karet och dess vattenvolym framför allt egentligen. Det är därför det är lite svårt att räkna exakt på det känner ja, men det kanske inte behöver vara riktigt så exakt att det orsakar de problem jag vill tro att de gör.

Jag tar ut den ur nuvarande karet delvis beroende på att jag inte har konstant vattennivå i det akvariet. Jag tror det gör att även om jag får in en stående våg så kommer den inställningen gå åt skogen efter en dag när det dunstat en mängd vatten(luftkylt kar). Jag vet inte vilket kar jag ska köra pumpen på sedan, men om du vill ha några mått att gå efter kan du ta det nuvarande karet. Det är 150x50x50.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min kalkyl så ska du med en vattennivå på 45cm i det karet ha en frekvens på 0,70Hz på vågen, sjunker nivån en centimeter så stiger frekvensen till 0,72Hz. Det motsvarar en förlängning av cykeln på 0,02s... tror inte att det ska påverka så mycket! Jag har lyckats få fram vågor tidigare bara genom att slå av och på en pump manuellt med strömbrytare!

Ändrat av knabbuziak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, 0.7 Hz det är inte mycket. Jag har nog kört på för stora intervall hittills då. Jag får nog byta min kondensator mot något mindre i min styrning. Detta har varit mitt huvudproblem, jag har inte haft en aning om vilka intervall som gäller. Din kalkylator underlättar mycket! Vattennivån är normalt mellan 40 och 45, men det borde bli runt 0,8Hz då om jag gissar rätt.

Någon som verkligen hade varit kul att ha i styrningen är en display där intervallet står i sekunder med två decimaler! Det får du gärna fixa hur jag bygger ;-) Borde vara lätt egentligen... Om man visste hur man gjorde. Man kanske kan bygga om ett vanligt stoppur...

Jag har omedvetet gjort en vågmaskin en gång med med en vanlig powerhead pump. Jag bytte vatten i akvariet där den satt och när nivån sjunkit precis till den gränsen där pumpen börja suga luft så blev det så att den skicka iväg vattnet till andra sidan karet, sög luft och sluta pumpa. Vattnet for tillbaka och den kunde pumpa en viss mängd vatten igen. Det blev en riktigt kraftig våg faktiskt, en 1500 liters aquaclear. Tror inte pumpen uppskattat det i längden dock :-)

Automatisk vattenpåfyllning är en av drömmarna till det karet, för ibland tar det nästan en vecka innan jag ser det nästa gång(står i lokal) och det är bara jag som har koll på hur det ska skötas... Men det karet ska få sig ett uppsving inom kort, då ska många fel rättas till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett sumplöst akvarium... Eller ja, det har en sump, men den står högre än akvariet så det är sumpen som har konstant vattennivå och karet som vattennivån sjunker i. Så det är ombytta roller :-) Man får vara kreativ när man använder "lånade" kar och inte får borra...

Min tråd om det karet: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49776-Kallt-akvarie-tv%E5-375

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick till det:). En fråga bara! Spelar det någon roll vilket djup i karet pumpen sitter på? Har min ca: 5cm under ytan på vänster innerhörn, har ett juwel 240L hade ju fart skönt att få till en sån våg du fick i ditt kar:), e det bara sitta å pilla med tiderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...