Gå till innehåll

Blir snart knäpp på min bubbel king


osby0479

Rekommenderade inlägg

Har en bubbel king 160 mini, kör ett filter med pellets, samt en påse med kol och fosfat remover!

Doserar på 3 pumpar med grotechs ABC

Ställer in skummaren så den skummar fint, för att i nästa ögonblick vara toppad med vatten så hela koppen hoppar, vad kan det vara som gör detta?

Från att funka kanon " skumma i flera timmar" till att skumma över på 10 minuter!

Den åker snart ut om jag inte får klarhet i vad som är fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter defekt, ut med den. PMar adress som du kan slänga den till ;)

Skämt åt sido, om du bara sänker den lite mer när dn bubblar över. Stänger av strömmen, töm den och starta om den igen, och se om den bubblar över. Gör den det, gör samma sak, sänk den igen och stäng av och på stömmen. Tills den inte bubblar över.

I början när jag hade min gamla skummare behövde den "bygga upp" skit i runt en dag innan skummet nådde koppen, ställde man in den direkt för att skumma perfekt hade den alltid runnit över på morgonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i instruktionerna säger den att man ska köra utan koppen i tror de va 24 timmar först.

men ställ in den med små steg och börja ställa in under markeringen och justera sen lite varje dag till du kommer upp till markeringen.

Jag kör en mini 200 och får man bara in den så skummar den fantastiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tipsen!

Hans, jag har en osmolator som håller nivån, men den diffar lite, vet inte vad det beror på, har en retur pump från red dragon med kulventil för att justera flödet, samt två rör ner, ett rakt och ett med kulventil som är justerat för rätt flöde!

Men ändå så ligger vatten nivån lite över ibland, ibland inte vad jag har sett, har ju funkat bra ett tag, men började förra veckan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sänk vattennivån i den tills den knappt skummar alls.

När den "behöver" skumma ut skit så lär den göra det (underförutsättning att den är ren och inte sitter snäckor eller annat elände i den)

Min KZ skummar inte ett skit på flera dagar, sen kan den tokskumma någon timma tex efter jag skrapat rutor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min får spel ibland om jag skapar rutorna eller matar med nåt specialkorallmat. Kan även få spel av aminosyror.

Men kolla luftinsuget, letar sig lätt in salt där. Är det skit i slangen blir den superkänslig. Blås rent med tryckluft. Gjorde susen för mig. Skummar sällan över nu när jag håller slangen ren.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du konstant med ozon? Eller kör du med intervaller? Jag vet inte men jag tycker att jag får en blötare skummning med ozon än vad jag hade innan. Funderar på om det kan ha ngn inverkan. Innan körde jag konstant o hade då en jämnare skummning än vad jag har nu med intervaller även om den fortfarande var blötare än utan. Vimsigt ja kanske:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu ställt ner skummaren, och det verkar funka, ska väl bara bli lite mer skräp i vattnet först!

Kör på ozon 24/7 nu, stängde av den när jag började med BP och har nu stängt av BP reaktorn, kan den påverka skummningen?

Man ska tydligen inte köra BP och ozon samtidigt, kan det ha någon betydelse?

Samt att mitt vatten är väldigt grumligt, kan det ha o göra med att acropora har dött och tappat vävnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är vattnet grumligt borde skummaren ta det. Och absolut om det är död korallvävnad.

Det går att köra kar med eller utan ozon och med eller utan biopellets. Och det går inte att säga vad som är bäst. Det är olika från kar till kar och akvarist till akvarist. Men mycket ozon bromsar bakterietillväxten i uppstarten så man bör nog ha kört karet några månader innan man börjar med ozon.

Bestäm hur du vill köra karet och ändra inte på minst en månad. Det är biologiska processer och det tar tid för att dem att ställa in sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en likadan skummare, när du skriver att nivån varierar , hur många cm pratar vi om då ?

Sen vid kraftig matning eller vattenbyten eller något liknande störmoment gör ibland att skummaren tar sin tid innan den börjar skumma eller bete sig normalt, så om man då har nivån för högt i skummaren, så skummar den över när vattnet blir stabilt igen.

Men det jag har märkt är desto stabilare miljö du skapar och med så lite variation i vattenkolumnen får du bäst effekt.

jag har kört med ozone men inte pellets och det störde den ej. Är det gen 2 du har med nippeln för ozone ?

förövrigt så kan det ju vara värt att plocka isär skummaren o titta efter så att inget hamnat bland impellern.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja!

Det är mm vi pratar hade dock flödet från osmos behållaren ut till det stora facket, och förmodade att den tryckte ut för mycket vatten innan sensorn som är i returen kom upp i nivå!

Har återigen satt utloppet vid returen och nu funkar allt som det ska!

Kör ju kol, BP och ozon, vet ej om det är så lämpligt?

Jo det är gen 2 med nippel vid insuget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...