Gå till innehåll

Illaluktande problem


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

Tjena

Först hoppas jag att jag hamnat i rätt del av detta underbara forum, om inte ber jag om ursäkt.

Jag har letat under alla stenar jag hittat utan resultat. Rätta mig om jag missat något.

Någonting har hänt som jag inte reder ut. Sen i sommras har en märklig doft lagt sig över lägenheten. Det luktar ungefär

som när man gör rent koppen till skummaren. Har bytt vatten som en galning rengjort det mesta osv men inget verkar

hjälpa. Kan inte komma på vad i h-vete det kommer ifrån.

Är det någon vänlig själ som har en aha ide så är det varmt välkommet.

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta noga nedtill på stativet och på golvet under karet. Det kan ha läckt eller krupit ned salt där. (men oftast när det torkar blir salthalten så hög att inget ruttnar). Nästa grej är att kolla hörnen i rummet. Är det hög luftfuktighet kan det kondensera fukt i kalla hörn där det bildas mögel. Bakom bokhyllor är också tänkbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigigemlas förslag är bra, kolla även själva böckerna i bokhyllorna om de kanske dragit åt sig fukt och börjat mögla.

Utifall lukten eventuellt kommer direkt från vattnet i akvariet kan du testa att filtrera vattnet genom aktivt kol som du byter regelbundet för att få bort lukten, eller filtrera luften från skummaren genom aktivt kol. Rengör skummarkoppen noga, ofta och regelbundet. Överväg eventuell regelbunden slamsugning av bottnen, eller minska mängden av substrat på bottnen, eller skaffa sandvändare om det är problem med metangas som kanske bildas där, eller gallra ut eventuella makroalger som kan ge ifrån sig lukt. Det går även att använder ozonisator för att minska luktproblem. Ökad ventilation med vädring och/eller en luftavfuktare i rummet är också lämpligt om luftfuktigheten är för hög i bostaden.

Utifall lukten kanske inte har med akvariet att göra överhuvudtaget kan det även hända att det t.ex. ligger en död mus eller råtta i mellanrummet i någon vägg i bostaden, eller det kanske stiger upp avloppslukt från någon golvbrunn, vilket vanligtvis händer i samband med regn ute, speciellt om man inte använder golvbrunnen så ofta. Överväg att ändra på kostvanorna utifall lukten härstammar från gaser i magen på antingen djur eller människor i bostaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lukten lik ruttna ägg eller den du har om du rengör ett vattenlås? Du har inte en fisk som hoppat ut och ligger mellan väggen och akvariet. Känner du något om du luktar över akvariet med huven öppen? Blir lukten mindre när du stänger huven?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känner igen mig lite i ditt problem..för när jag öppnar ett fönster eller balkongdörren.. så kommer det en markant doft av hav i hela rummet

mitt kar e ca 15dagar gammalt. skummar koppen rejält rengjord.

vet faktikst inet vad det kan vara..om de kanske är det "dunstande vattnet" som drar med sig någe?

följer tråden intensift på för hoppning att du får ordning på ditt kar:) och jag kanske kan sno någe tips längs vägen;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det var många tips, vissa kan jag plocka bort direkt. Har ju haft lite hög nitrat men den är på väg ner nu men resten verkar ligga stabilt. Resultatet är ju att rutorna "växer" igen bara någon dag efter skrapning. Matar inte för mycket och det mesta verkar trivas. Men det har ju inget med lukten att göra eller? Det verkar inte lukta något när man stoppar näsan över vattnet det luktar "bara" akvarium. Har kvar alla fiskar jag haft sedan start en och annan snigel har ju dött men de ligger kvar på botten och skalen är tomma efter de nattliga gästerna. Luftfuktigheten ligger runt 50-60 så inga problem där. Däremot brukar jag inte gräva runt i botten när jag byter vatten. Vem vet vad som döjler sig där. Skulle det hjälpa med kol? Jag har lite att fundera över och vill passa på att tacka alla. Jag återkommer

MVHn Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utifall du har gardiner vid sidan av fönstren i bostaden, speciellt i norrläge, rekommenderas att tvätta dessa gardiner ofta eller ta bort eller byta mot mindre och luftigare material då de lätt kan dra åt sig fukt från luften som kondens p.g.a. närheten till fönstren p.g.a. temperaturskillnaden.

Byt ut eventuella vävtapeter mot tapeter av annat material.

Kontrollera soffor och fåtöljer i bostaden utifall lukten kommer från några sådana möbler.

Gör även rent eller byt ut ventilationsfilter i köket.

Kontrollera badrumstak och badrumsventilation efter mögel.

Hade du några cyanobakterier eller macroalger i akariet?

Kolla om någon snäcka krupit ut ur akvariet och dött, de kan krypa flera meter från akvariet så kan vara svårt att hitta dem om de rymt.

Fråga alla eventuella grannar om de har liknande eller ännu värre luktproblem, utifall lukten kanske kommer från deras bostad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det var många tips, vissa kan jag plocka bort direkt. Har ju haft lite hög nitrat men den är på väg ner nu men resten verkar ligga stabilt. Resultatet är ju att rutorna "växer" igen bara någon dag efter skrapning. Matar inte för mycket och det mesta verkar trivas. Men det har ju inget med lukten att göra eller? Det verkar inte lukta något när man stoppar näsan över vattnet det luktar "bara" akvarium. Har kvar alla fiskar jag haft sedan start en och annan snigel har ju dött men de ligger kvar på botten och skalen är tomma efter de nattliga gästerna. Luftfuktigheten ligger runt 50-60 så inga problem där. Däremot brukar jag inte gräva runt i botten när jag byter vatten. Vem vet vad som döjler sig där. Skulle det hjälpa med kol? Jag har lite att fundera över och vill passa på att tacka alla. Jag återkommer

MVHn Johnny

Tror inte ditt luktproblem kommer från akvariet direkt. Det är nog något på utsidan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag kappar tråden lite... Om man vill förebygga mögel kan man sätta in en avfuktare i rummet där akvariet står? Vill inte ha ett mögligt hus när jag slänger upp mitt 375liters...

Börja med att kolla ifall du har problem med för hög luftfuktighet först.

Det är väldigt sällan som ett akvarium ger upphov till fuktproblem genom avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag kappar tråden lite... Om man vill förebygga mögel kan man sätta in en avfuktare i rummet där akvariet står? Vill inte ha ett mögligt hus när jag slänger upp mitt 375liters...

Det är ytterst sällan ett akvarium leder till mögel, om så är fallet så är luftcirkulationen obefintlig.

En avfuktare funkar säkert, men den lär få jobba ganska hårt.

Bättre är väl isf en badrumsfläkt som blåser ut fukten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver definitivt inte installera avfuktare i lägenhet eller hus bara för att man har ett akvarium. Normal vardagsvädring, öppna dörrar för att stimulera cirkulation, värme, ventiler vid fönster etc, dvs helt ordinära saker räcker. Upplever man fukt eller luktproblem så bör det inte i första hand belastas akvariet, såvida det inte läcker eller luktar ruttna ägg som Lasse påpekade ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så ja

Nu efter sextioelva vatten byten slängde jag även ner en påse kol och det har gått ett par dagar och ta mig f-n. Lukten har försvunnit. Peppar peppar nu kan jag ju bara hålla tummarna. Har även fått ner nitrat (samband?) och allt ser lite ljusare ut. Undrar vad allt detta berodde på? Tack för alla svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ja

Nu efter sextioelva vatten byten slängde jag även ner en påse kol och det har gått ett par dagar och ta mig f-n. Lukten har försvunnit. Peppar peppar nu kan jag ju bara hålla tummarna. Har även fått ner nitrat (samband?) och allt ser lite ljusare ut. Undrar vad allt detta berodde på? Tack för alla svar.

Jag förstår på din kommentar att du bytt väldigt mycket vatten, och att luktproblemen därefter försvunnit. Bör ju betyda att det kom från akvariet och dess vatten. Nitratvärdet bör ju ha gått ner när du bytt mycket vatten, såvida du inte tillfört lika mycket nitrat som du fått bort. Regelbundna vattenbyten (varje vecka) är bara till godo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...