Gå till innehåll

Hjälp är min clown sjuk?


patrikk

Rekommenderade inlägg

OK tack men något är inte helt rätt. Mina clowner håller sig nere vid botton och har inte varit intresserade utav maten idag. Jag tror att det är den lite större som inte mår så bra och den mindre hänger på och inte vill lämna dens sida. jag ser inte några vita prick på dem. Ammonium& nitrit ej mätbart och nitraten lite högt( nitraten har varit lite hög hela tiden). PH 8.

Hur beter sig en clown under könsbytet? har ni några ideér?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte uv tyvärr så vad sägs om att jag åker o köper två lysmata ( putsar räkor) och köper mysis och slänger i det som du sa? är det skillnad på mysis och mysis? då menar jag jag har sett att det finns i kuber finns det även levande eller fryst etc vilket är bäst eller har det ingen betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarräkor tar inte vit prick i normalfallet. Parasiterna sitter för långt in. Men jag kan inte säga säkert då det finns flera olika parasiter som bildar vita prickar. Någon sort tar de säkert då man vet att fisk med vit prick söker upp putsarräkor oftare. Enligt min erfarenhet brukar inte clowner gå till putsarräkor. Jag misstänker att anemonerna tar en del parasiter. Clownfiskar är dåliga simmare så de skulle bli uppätna i naturen om de lämnade lämnar sin anemon för att leta upp en putsstation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så köpa putsar räkor och en anemon ? alternativet är UV men där verkar det som att det finns delade meningar åtminstone här på forumet om det hjälper eller ej ( då syftar jag på var vita prick befinner sig/lever samt samt insuget etc). Jag läste även på den länken som du skickade mig Stig ( tack) men där skriver de uttryckligen att sänka salthalten ENDAST! fungerar med the "itch" och jag har inte sett min clown klia sig.

Honan (som har prick) är strax över botten vid kortsidan hela dagen och kompisen ( hanen) är vid henne hela tiden. när sedan ljuset släcks på kvällen så tar hon en liten simtur till mitten vid framrutan och är där en kort stund sedan simmar hon tillbaka till samma plats igen och är där sen hela tiden.

Så vad hade ni gjort och vad borde jag göra? vill ju inte att de ska må dåligt. Jag har som sagt inget UV dock har jag blivit erbjuden att få låna ett av Yodelking dock så saknar han en pump ( tack för erbjudandet Peter jag återkommer).

jag har inga andra fiskar i karet förutom clownerna och sen några sniglar och en ormsjöstjärna och en korall. Jag har även ett 60L kar i källaren som jag hade kunna plocka upp i värsta fall.

Kan de återhämta sig själva? bör man köra med nersläckljus?

Hur hanterar clownfiskar parasiter i haven?

Finns det kanske någon parasit medicin?

Jag vet att det är många frågor men vill det bästa för de små liven.

Ändrat av patrikk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...