krille 55 Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 Menade inte att skrämma dig. Vet man om det och är normalt försiktig så är det väl ingen större fara. Det farliga är ju om man inte är medveten om giftigheten Citera
LN21 Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 Håller med Krille, alla djur i ett saltakvarium ska man behandla med sunt bonförnuft m.a.o lite lugnt o stilla och vara lite försiktig.Behåll dom om du gillar dom, använd handskar om du ska vara på dom och tvätta händerna efteråt.Ska tilllägga att när det gäller vissa knappar så är ja lite extra försiktig efter att ha sett Stigs öga. Jajaj ingen kul syn att få se resultatet av det giftet i ett öga.Men det skrämmer inte mig till den grad att ja tagit bort dom, bara ändrat mitt beteende:) Citera
spotUP Postat 26 januari 2013 Författare Postat 26 januari 2013 Jag har en påse aktivt kol i karet, har aldrig bytt den, hur ofta bör man göra det? Citera
spotUP Postat 28 januari 2013 Författare Postat 28 januari 2013 Det verkar som att clownerna förbereder sin första lek. den ena hänger i en grotta och gräver medans den andra vaktar reviret. Citera
spotUP Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 Nu har vår goby acklimatiserat sig lite. Inte lika blyg, mer nyfiken. Han följer mig med blicken hela tiden, ibland följer han efter mig som om han tigger mat. Citera
spotUP Postat 30 januari 2013 Författare Postat 30 januari 2013 Nu har akvariet varit igång i några månader. Dom viktigaste inköpen är gjorda, osv.Har en ecotech radion ramp, i övrigt är det originalskummare och original streamern som sitter kvar i akvariet. En osmos är det enda i teknikväg utanför akvariet som används. En ganska simpel setup som verkar funka ok.Vi har samlat på oss lite knappar, skivor, euphyllias etc.Det enda jag tillsätter är lite bakteriekultur ibland. Det har funkat bra hittils, men nu till min fråga..Korallerna (framförallt lps:erna) är inte så intensiva i färgerna, dom drar lite åt brunt.Vad är nästa steg? Hur får jag korallerna att trivas bättre?Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
Hoyt Postat 30 januari 2013 Postat 30 januari 2013 Sänker näringsvärdena, (fosfat, nitrat) resulterar i intensivare färger, men mindre tillväxt.Lite högre värde resulterar i bättre tillväxt men lite sämre färger, då oftast i bruna hållet då symbiosalgerna blir fler. Citera
spotUP Postat 30 januari 2013 Författare Postat 30 januari 2013 Ja. Jag trodde att jag skulle få något tips på nån metod typ vodka, väs, zeovit eller något annat. Jag vet inget om dom jag just nämde. Jag trodde att jag skulle börja tillsätta saker som korallerna gillar kort och gott. Citera
Reuben Postat 30 januari 2013 Postat 30 januari 2013 När man väljer metod är första man behöver tänka sig är vad man vill få ut, och hur mycket tid man har att lägga i ett kar så stort som ditt skulle jag nog bara kört täta vattenbyten ev. liiiiite vodka/väs dosering om du har en bra skummare. Zeovit/biopellets och alla andra metoder tycker jag är lite onödiga i kar under 200liter då vattenbyten är fortfarande hanterbart innan det (och billigare) Citera
spotUP Postat 3 februari 2013 Författare Postat 3 februari 2013 Oki, tack för det reuben! Nice input!Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
spotUP Postat 3 februari 2013 Författare Postat 3 februari 2013 Dags för lite nya bilder nu när vattnet är bytt och rutorna skrapade! Citera
Tribiani Postat 3 februari 2013 Postat 3 februari 2013 Snyggt Du får lägga upp en helbild också Mvh Tribiani / Daniel Citera
spotUP Postat 3 februari 2013 Författare Postat 3 februari 2013 Blir så dåliga bilder i månljus men jag kan ta en imorgon! Citera
spotUP Postat 4 februari 2013 Författare Postat 4 februari 2013 Här är en helbild, nästan alla fiskarna är utanför bild och tigger mat dock Citera
Wigge Postat 4 februari 2013 Postat 4 februari 2013 Snyggt! varför har du din fungia uppe på stenarna? Citera
spotUP Postat 4 februari 2013 Författare Postat 4 februari 2013 Trivs dom bäst i sand? Jag vet inte hur dom lever i det vilda. Citera
spotUP Postat 6 februari 2013 Författare Postat 6 februari 2013 Tack! lite fattigt med koraller, men det kommer. Citera
Manks Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 vill bo i sanden http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+321+1911&pcatid=1911och en film där en fungia plockar pellets Man behöver ju inte tillsätta alla koraller samtidigt. skynda långsamt. Citera
spotUP Postat 16 februari 2013 Författare Postat 16 februari 2013 Ok, nu bor den i sanden igen. Nä vi har tagit det relativt lugnt med koraller, imorgon ska vi ut o shoppa lite igen dock, ska bli KUL!Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
spotUP Postat 17 februari 2013 Författare Postat 17 februari 2013 En kul film vi tog för ett tag sedan. Krabba vs. Snigel!! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.