Postat 25 januari 201312 år Menade inte att skrämma dig. Vet man om det och är normalt försiktig så är det väl ingen större fara. Det farliga är ju om man inte är medveten om giftigheten
Postat 25 januari 201312 år Håller med Krille, alla djur i ett saltakvarium ska man behandla med sunt bonförnuft m.a.o lite lugnt o stilla och vara lite försiktig.Behåll dom om du gillar dom, använd handskar om du ska vara på dom och tvätta händerna efteråt.Ska tilllägga att när det gäller vissa knappar så är ja lite extra försiktig efter att ha sett Stigs öga. Jajaj ingen kul syn att få se resultatet av det giftet i ett öga.Men det skrämmer inte mig till den grad att ja tagit bort dom, bara ändrat mitt beteende:)
Postat 26 januari 201312 år Författare Jag har en påse aktivt kol i karet, har aldrig bytt den, hur ofta bör man göra det?
Postat 28 januari 201312 år Författare Det verkar som att clownerna förbereder sin första lek. den ena hänger i en grotta och gräver medans den andra vaktar reviret.
Postat 29 januari 201312 år Författare Nu har vår goby acklimatiserat sig lite. Inte lika blyg, mer nyfiken. Han följer mig med blicken hela tiden, ibland följer han efter mig som om han tigger mat.
Postat 30 januari 201312 år Författare Nu har akvariet varit igång i några månader. Dom viktigaste inköpen är gjorda, osv.Har en ecotech radion ramp, i övrigt är det originalskummare och original streamern som sitter kvar i akvariet. En osmos är det enda i teknikväg utanför akvariet som används. En ganska simpel setup som verkar funka ok.Vi har samlat på oss lite knappar, skivor, euphyllias etc.Det enda jag tillsätter är lite bakteriekultur ibland. Det har funkat bra hittils, men nu till min fråga..Korallerna (framförallt lps:erna) är inte så intensiva i färgerna, dom drar lite åt brunt.Vad är nästa steg? Hur får jag korallerna att trivas bättre?Sent from my iPad using Tapatalk HD
Postat 30 januari 201312 år Sänker näringsvärdena, (fosfat, nitrat) resulterar i intensivare färger, men mindre tillväxt.Lite högre värde resulterar i bättre tillväxt men lite sämre färger, då oftast i bruna hållet då symbiosalgerna blir fler.
Postat 30 januari 201312 år Författare Ja. Jag trodde att jag skulle få något tips på nån metod typ vodka, väs, zeovit eller något annat. Jag vet inget om dom jag just nämde. Jag trodde att jag skulle börja tillsätta saker som korallerna gillar kort och gott.
Postat 30 januari 201312 år När man väljer metod är första man behöver tänka sig är vad man vill få ut, och hur mycket tid man har att lägga i ett kar så stort som ditt skulle jag nog bara kört täta vattenbyten ev. liiiiite vodka/väs dosering om du har en bra skummare. Zeovit/biopellets och alla andra metoder tycker jag är lite onödiga i kar under 200liter då vattenbyten är fortfarande hanterbart innan det (och billigare)
Postat 3 februari 201312 år Författare Oki, tack för det reuben! Nice input!Sent from my iPad using Tapatalk HD
Postat 3 februari 201312 år Författare Dags för lite nya bilder nu när vattnet är bytt och rutorna skrapade!
Postat 4 februari 201312 år Författare Här är en helbild, nästan alla fiskarna är utanför bild och tigger mat dock
Postat 4 februari 201312 år Författare Trivs dom bäst i sand? Jag vet inte hur dom lever i det vilda.
Postat 6 februari 201312 år vill bo i sanden http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+321+1911&pcatid=1911och en film där en fungia plockar pellets Man behöver ju inte tillsätta alla koraller samtidigt. skynda långsamt.
Postat 16 februari 201312 år Författare Ok, nu bor den i sanden igen. Nä vi har tagit det relativt lugnt med koraller, imorgon ska vi ut o shoppa lite igen dock, ska bli KUL!Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.