Gå till innehåll

skicka djur


hagbard

Rekommenderade inlägg

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag tackar för erbjudanet salar!men jag jobbar 3 helger av fem,,,gnällig?ska vi byta ort en månad?Har du upplevt full svensk vinter någon gång i ditt liv? 50 mil tur o retur..jo jag tackar jag!HUGA!

Jo vi har vinter i stockholm oxå fast inte varje år.jag jobbar utomhus hela året och mina jobbarkompisar från edsbyn,piteå och kiruna är dom som fryser mest jag vet inte varför men jag tror inte dom har fattat att man kan jobba sig varm.

Det är bara att höra av dig så guidar jag runt dig när du tar dig tid för en resa till stockholm.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill ge ett tips till cf.lagret o andra!Ta emot beställningar från "landet" ta en gräns på 25 mil radie och kör ut en gång i månaden!finns så många arbetslösa nuförtiden så?oM N I VILL HA hängslen o livrem så ta förskottsbetalning,en turbil helt enkelt med en symboliskt summa på en 100 i frakt...får ni inga beställningar kan ni väl göra som ni alltid har gjort?mvh från värmland med fylld plånbok men inget att köpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu snackar du i nattmössan Kjelle!

Jo, det handlar visst om transportbranschen och diverse djurskyddslagar!

För att ta ett exempel, så kan vi beställa koraller från t.ex Extremecorals i Tyskland, vilket fraktas till oss (Triton) med DHL express - men ringer vi sedan DHL och vill skicka samma paket vidare till en kund i Sverige så är det - tvärnit.

Detsamma gäller andra internationella aktörer som UPS, TNT m.fl

Sedan finns ju forfarande problemen med paket som kommer på avvägar och försenas - Och det händer, jag lovar!

Det är jag som handlare som får ta den smällen!

Kom upp med ett förslag på ett möjligt transportsätt, så skickar Vi gärna!

Flygfrakt finns ju förstås - men är någon villig att betala?

Varför skyller du ifrån dig att paket kommer på avvägar.

Hur ofta händer det?

Det finns ju ett kvitteringsystem och mellan A och B borde det vara transportörens ansvar. En transportör som inte kan leverera varor, vem anlitar en sådan.

Djurskyddlag nämner du också något om fast vi diskuterar transport och det är ju inte samma sak. Hur lång är en längre transport, vet du det?

;-----

SJVFS 2010:2

56 § Fiskar ska transporteras antingen

1. i vattentankar med syresättning av vattnet, eller

2. i dubbla plastsäckar som har fyllts med 1/3 vatten och 2/3 ren syrgas eller, i

undantagsfall, luft; plastsäcken ska placeras i en ytterbehållare av lämpligt

material.

Vattnets temperatur och syresättning ska vara anpassad till de arter som

transporteras. Vattenbyte ska genomföras vid längre transporter för att förhindra förhöjda koldioxidhalter. Vattenbyte ska ske i enlighet med 8 § Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2001:3) om odling, utplantering och flyttning av fisk.

;-----

Hittade inget om fisktransporter hos DHL, du kanske har en länk till detta.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skyller du ifrån dig att paket kommer på avvägar.

Hur ofta händer det?

Det finns ju ett kvitteringsystem och mellan A och B borde det vara transportörens ansvar. En transportör som inte kan leverera varor, vem anlitar en sådan.

Djurskyddlag nämner du också något om fast vi diskuterar transport och det är ju inte samma sak. Hur lång är en längre transport, vet du det?

;-----

SJVFS 2010:2

56 § Fiskar ska transporteras antingen

1. i vattentankar med syresättning av vattnet, eller

2. i dubbla plastsäckar som har fyllts med 1/3 vatten och 2/3 ren syrgas eller, i

undantagsfall, luft; plastsäcken ska placeras i en ytterbehållare av lämpligt

material.

Vattnets temperatur och syresättning ska vara anpassad till de arter som

transporteras. Vattenbyte ska genomföras vid längre transporter för att förhindra förhöjda koldioxidhalter. Vattenbyte ska ske i enlighet med 8 § Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2001:3) om odling, utplantering och flyttning av fisk.

;-----

Hittade inget om fisktransporter hos DHL, du kanske har en länk till detta.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Du snackar ju fortfarande i nattmössan!!

Vad menar du med skyller ifrån mig på att paket kommer på avvägar??

Merparten av de som vill beställa på nätet bor ju längt från handlare, vilket gör att det ibland tar 2 dagar för paketet att komma fram, och på den kalla årstiden så räcker det för att tempen blir för låg.

kvitteringssystem - jodå, om man har någon större nytta av att veta att ett paket som redan skulle varit i Skellefteå står i Umeå efter 24 timmar och levereras ut först nästkommande dag.

De speditörer som erbjuder expressfrakt nekar ju djurfrakt, så även om priset vore hanterbart så går ju inte det heller!

Lång transport, tja pratar man 48 timmar så är det lång transport i detta sammanhang!

Ja, just djurskyddslagar är det som gör att speditörerna nekar att hantera transport av fiskar - drför drar jag upp det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickar man levande bara på måndagar säg så borde man minimera risken att det blir liggande någonstans för många dagar

Det blir inte liggande, dumma rykten för att få oss akvarister låta bli och göra utlandsbeställningar.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av erfarenhet kan jag säga att paket kommer ganska ofta på avvägar eller körs längre rutter för att leverans firmorna ska spara in pengar (Med extra dag leverans som följd). Särskilt om man börjar komma norrut i sverige.

Och transportörer tar inte hänsyn till om det är dött eller inte i paketen. Så länge det inte varit någon åverkan från deras sida som gjort att det tex gått sönder=synliga skador. Av erfarenhet kan jag berätta att det när gäller DHL så är deras 24timmars garanti inte att lita på heller och i avtalen så har dom både livremmar och svångrem för att klara sig.

Transportörerna har ingen levande garanti... Dom ska bara se till att paketet kommer fram.

Då tror jag mer på egen utkörning av firmor typ som pwss har vissa datum och man möts upp på en plats. Men norra sverige e nog tyvär svårt då utbutet av kunder inte verkar vara så stort.

Men man kan ju som privatperson även anlita någon att köra och hämta om det är tiden och orken man inte kan avara. finns ju många ungdomar med nytaget körkort som mer än gärna kör dom milen mot bensin kostnad och en liten slant. Sen finns de ju alla chafförer som sitter och dundrar ner till tyskland för att köpa lite vätska för privatbruk :D. dom gör säkert ett litet stopp för en slant och hämtar upp det man har kommit överrens med affärn att packa ihop.

DO kör väll inte ens till stockholm längre? tyckte dom skrev att de va sista gången förra gången.

Sen har jag köpt en hel del elektronik från utlandet med. Kan spara tusenlappar när det gäller hifi saker och många utländska företag har sjukt mycket bättre support när det blir fel på saker än många postorder firmor i sverige. Och det är inte svårare att returnera till tex tyskland som sverige. lämnas ofta in på samma ställe. Så där gråter jag inte.

Så har man ingen bra affär runt hörnet och man ändå ska beställa så tvekar inte jag på att ta en utländsk firma när det gäller elektronik. Men Har jag en firma inom rimligt avstånd så köper jag ju hellre där för bättre support.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av erfarenhet kan jag säga att paket kommer ganska ofta på avvägar eller körs längre rutter för att leverans firmorna ska spara in pengar (Med extra dag leverans som följd). Särskilt om man börjar komma norrut i sverige

Du bor ju i Östhammar, vad har du råkat ut för då?

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte liggande, dumma rykten för att få oss akvarister låta bli och göra utlandsbeställningar.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Jag tror inte det är dumma rykten att ett paket blir liggandes 1 dygn extra när det gäller norrland.

OBS det är min personliga tro att det kan vara så.

Men om du tror att det är för att handlarna ska göra det svårare för kunderna att få tag på levande så tror jag du e ute och cycklar,dom vill sälja och ta sitt ansvar för djuren på bästa sätt.

Du får allt att låta så enkelt och om det va så enkelt varför har inga handlare börjat att skicka?

Och om du e så bitter på våra svenska handlare så varför bry sig,du bor i Skövde och inte i Murmansk beställ från Tyskland och va nöjd.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paketen brukar ha en tendens att fortsätta norrut för att sedan vända neråt igen mot östhammar hehe. Men de värsta av allt är att dom inte brukar ringa innan leverans och är man inte hemma så tar dom tillbaka paketet till uppsala för att lämna ut det 2 dagar senare för att dom inte åker till östhammar varje dag. (De här va DHL). för några år sen då inte ricordea florida var så vanligt i svenska affärer så beställde jag från england med 24timmars leverans. Tog ledigt den dagen för att ta emot paketet eftersom jag vet att dom tar med det tillbaka annars. Åkte och handla kl 15 och de tog typ 20 min. Klart att dom vart där då. Efter typ 2 timmar i telefon med dhl så fick jag paketet dagen efter med halvt döda ricordeor. Som tur var var det bara en som dog och dom andra fyra lyckades jag rädda en fjärde del till en halv ricordea av. Dom e segdödade som tur va hehe.

Ifrågasatte varför dom inte ringde innan (då man som normal person skulle kunna tänka sig att det kanske va bråttom om man beställt så man får de inom 24timmar) men fick till svar att det var för mycket jobb för chafförerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paketen brukar ha en tendens att fortsätta norrut för att sedan vända neråt igen mot östhammar hehe. Men de värsta av allt är att dom inte brukar ringa innan leverans och är man inte hemma så tar dom tillbaka paketet till uppsala för att lämna ut det 2 dagar senare för att dom inte åker till östhammar varje dag. (De här va DHL). för några år sen då inte ricordea florida var så vanligt i svenska affärer så beställde jag från england med 24timmars leverans. Tog ledigt den dagen för att ta emot paketet eftersom jag vet att dom tar med det tillbaka annars. Åkte och handla kl 15 och de tog typ 20 min. Klart att dom vart där då. Efter typ 2 timmar i telefon med dhl så fick jag paketet dagen efter med halvt döda ricordeor. Som tur var var det bara en som dog och dom andra fyra lyckades jag rädda en fjärde del till en halv ricordea av. Dom e segdödade som tur va hehe.

Ifrågasatte varför dom inte ringde innan (då man som normal person skulle kunna tänka sig att det kanske va bråttom om man beställt så man får de inom 24timmar) men fick till svar att det var för mycket jobb för chafförerna.

Då får du ju skylla dig själv att ingen var hemma.

I annat fall måste du ju se till att det står på deras fraktsedel att de skall ringa före.

Detta kallar jag inte för att paket kommit bort.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paket kommer absolut på villovägar.

Inte så längesen jag beställde expressgods från göteborg hem till mig, vi pratar 12-13 mil en väg. Ena bilen kaputt den andra hade frugan så jag hade ingen möjlighet att åka å köpa sakerna.

Leverans lovades dagen efter beställning, företaget skickade bums efter beställning, DHL hämtade inom ett par timmar, sen började cirkusen.

Paketet blev först liggande på ett lager hos DHL alltså inget paket dagen efter, i telefonen säger dom att det missat bilen som går åt detta hållet och den lastas på morgonen för leverans samma dag, då hade paketet legat hela natten i lagret mao.

Dagen efter samma cirkus, inget paket, det ligger kvar på lagret!!

Sen dimper det in ett sms dagen efter att jag kan hämta det på vårat utlämningsställe 2 mil hemifrån. Tur dom har kvällsöppet där.

Så det tog alltså över 3 dygn för mig att få hem ett expresspaket med DHL, och jag bor ändå inte alltför avsides.

Detta med beställd expresstilldörrenleverans, jojo jag tackar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill ge ett tips till cf.lagret o andra!Ta emot beställningar från "landet" ta en gräns på 25 mil radie och kör ut en gång i månaden!finns så många arbetslösa nuförtiden så?oM N I VILL HA hängslen o livrem så ta förskottsbetalning,en turbil helt enkelt med en symboliskt summa på en 100 i frakt...får ni inga beställningar kan ni väl göra som ni alltid har gjort?mvh från värmland med fylld plånbok men inget att köpa

Hahaha riktigt hett tips det där........ så du vill att dem skall köra ut till en 25mil radie (dvs att de skall täcka 50mil) för en symbolisk summa av 100kr. Saknas nog en nolla i slutet för att det skulle vara värt att göra för butikerna.

Hade branchen varit 50gånger större kanske man kunde täcka en sådan resa, men akvariehobbyn är inte så stor, behövs säkert 50-100 beställningar för att man skall täcka en sådan resa som du pratar om om vi pratar hemleverans och inte knutpunkter.. inte så troligt att det skulle gå, för att inte tala om hur mycket koraller dem skulle behöva ha liggande i upp till en hel månad hemma som tar plats för nya koraller som begränsar försäljningen i butiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du är arbetslös och inte har nått liv men jag har väldigt svårt att sitta hemma hela dagen med ungar som ska hämtas från skolan och födas, hund som ska rastas mm mm. Blir väldigt dyrt om både jag och frugan ska ta ledigt för att vänta på ett paket som kan komma mellan kl 08:00 och 17:00. Det stog på paketet och fraktbestälningen att det skulle ringas och så men dom skiter ofta i det. Förstår inte riktigt vad det är du inte fattar? Men du kanske har bättre erfarenheter om hur frakten funkar i mellersta sverige och upp till norr än mig som faktiskt har provat beställt koraller och elektronik hit? Funkar det inte ens med koraller så borde de ju inte funka bättre med fiskar.

Och det var ju en annan historia än dom paketen som kommit på villovägar.

största poängen var ju att mycket kan hända när man beställer och det är levande djur vi diskuterar om som vill beställas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du ju skylla dig själv att ingen var hemma.

I annat fall måste du ju se till att det står på deras fraktsedel att de skall ringa före.

Detta kallar jag inte för att paket kommit bort.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Alla mina beställningar vill jag ha aviserade innan, tror dom ringt 3 gånger dom senaste 10 hemleveranserna, då var det bänkskivor och en halvpall med lite större grejjer, dom är ju bökiga att lasta av på terminalen igen.

Inget ovanligt att dom skiter i det.

Kul om det då är djur i lådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller lägre djur så bör de ju packas för att klara 48 timmar plus, det vill säga de skall kunna tåla en försening med ett dygn. Sen får man väl välja sin transporttidpunkt också - det är väl inte så bra att beställa något vid en tidpunkt där man kan misstänka låga temperaturer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller lägre djur så bör de ju packas för att klara 48 timmar plus, det vill säga de skall kunna tåla en försening med ett dygn. Sen får man väl välja sin transporttidpunkt också - det är väl inte så bra att beställa något vid en tidpunkt där man kan misstänka låga temperaturer.

MVH Lasse

För att undvika missförstånd vill jag bara klargöra att vi skickar ju gärna det vi kan och får :) - men eftersom att diskussionen lutar åt att hur lata och ointresserade vi saltvattenshandlare är, så ville jag bara redogöra för en del av den problematik som ligger bakom. ;)

Att packa för 48 timmar är inget problem, ......sommartid! - men den kallare årstiden ställer ju till det lite, eftersom de heat-pac´s som finns tillgängliga i bästa fall lovar 40 timmar (vilket stämmer sisådär med verkligheten!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paket kommer absolut på villovägar.

Inte så längesen jag beställde expressgods från göteborg hem till mig, vi pratar 12-13 mil en väg. Ena bilen kaputt den andra hade frugan så jag hade ingen möjlighet att åka å köpa sakerna.

Leverans lovades dagen efter beställning, företaget skickade bums efter beställning, DHL hämtade inom ett par timmar, sen började cirkusen.

Paketet blev först liggande på ett lager hos DHL alltså inget paket dagen efter, i telefonen säger dom att det missat bilen som går åt detta hållet och den lastas på morgonen för leverans samma dag, då hade paketet legat hela natten i lagret mao.

Dagen efter samma cirkus, inget paket, det ligger kvar på lagret!!

Sen dimper det in ett sms dagen efter att jag kan hämta det på vårat utlämningsställe 2 mil hemifrån. Tur dom har kvällsöppet där.

Så det tog alltså över 3 dygn för mig att få hem ett expresspaket med DHL, och jag bor ändå inte alltför avsides.

Detta med beställd expresstilldörrenleverans, jojo jag tackar jag.

Du betalade för expressleverans, vet du om verkligen avsändaren gjorde det?

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...