Petter N Postat 23 maj 2014 Författare Postat 23 maj 2014 Såg till min glädje att mina två puellarisar verkar komma bra överens. De har till och flyttat in i samma grotta. Kan det vara så att det är en hona och en hane att de bildat ett par? Citera
Petter N Postat 1 juni 2014 Författare Postat 1 juni 2014 Ägnade helgen åt ett 40 liters vattenbyte. Här kommer lite bilder från helgen. Citera
Petter N Postat 2 juni 2014 Författare Postat 2 juni 2014 En bild på min sjöborre som jag sällan ser bland all Xenia: Citera
Petter N Postat 8 juni 2014 Författare Postat 8 juni 2014 Helgens mätningar. Mätvärdet i grått är från förra gången jag gjorde mätningar.Temp: 26 grader/26 graderSalthalt (Refraktometer): 1.025/1.025NO3 (Salifert): 10/10pH (Salifert): 8,3/8,0KH (Salifert): 9,9/10,6PO4 (Hanna): 0,54/0,42Mg (Salifert): 1290/1335Ca (Salifert) 400/410Jag är nöjd med samtliga värden förutom fosfatvärdet och nitratet. Magnesiumvärdet har också sjunkit något.Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:4 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (1 ml mer än förra veckan)2 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (1 ml mer än förra veckan) Citera
Petter N Postat 8 juni 2014 Författare Postat 8 juni 2014 Lite bilder. De två första togs mitt i förra veckan och de övriga nu i helgen. Citera
Petter N Postat 13 juni 2014 Författare Postat 13 juni 2014 Konstaterade igår att mitt guppyprojekt nu officiellt är avslutat med ett totalt misslyckande. De två sista honorna är nu försvunna. Såg dock ett litet yngel i sumpen i förrgår (trots att hanarna dog för länge sedan), men inga spår av denna när jag kollade igår. Kan dock konstatera att Endlers guppy kan leva i den salthalt (1.025) som jag har i akvariet och även fortplanta sig. Citera
Petter N Postat 16 juni 2014 Författare Postat 16 juni 2014 Guppyprojektet är inte helt avslutat än. Såg ett yngel i sumpen. Gjorde ett vattenbyte på 40 liter. Byte även fosfatabsorber. Lite bilder från helgen: Citera
Petter N Postat 18 juni 2014 Författare Postat 18 juni 2014 Fick precis hem en leverans från Zoo.se med fem Banggaikardinaler. På hemvägen från jobbet fick jag även ett femtontal små ormstjärnor av Andreas Lange. Citera
Petter N Postat 18 juni 2014 Författare Postat 18 juni 2014 En liten sammanfattning av innehållet i akvariet.Det levande består av:FISKAR1 Amphiprion percula1 par Amphiprion polymnus1 Paracanthurus hepatus 1 Zebrasoma Desjardinii1 par Valenciennea puellaris5 Pterapogon kauderniKRÄFTDJUR1 Stenopus hispidus1 Lysmata amboinensis3 Calcinus laevimanus2 Clibanarius antillensis5 Paguristes cadenati2 Mithraculus sculptusMysidaceae spGammarus spBLÖTDJUR>50 Trochus radiatus>100 Collonista costulosa3 Engina sp1 Hipponix sp1 Chiton spTAGGHUDINGAR1 Diadema setosum1 Archaster angulatus>100 Asterina spca 15 små ormstjärnorMASKAREurythoe spCirratulidae spBispira spSerpula spSpirobis spSVAMPDJURCarteriospongia foliascensHaliclona spKORALLERSarcophyton spSinularia spXenia spDiscosoma spRhodactis mussoideusEuphyllia paraancoraEuphyllia glabrescensHeliopora coeruleaPavona cactus Citera
Petter N Postat 20 juni 2014 Författare Postat 20 juni 2014 Lite bilder av de nya kardinalerna. Fotona togs igår. Idag, på morgonen ser jag bara fyra av de fem banggaierna. Hoppas på att den femte bara gömmer sig, men lite orolig är man ju. Citera
Petter N Postat 21 juni 2014 Författare Postat 21 juni 2014 Fyra banggaikardinaler syntes till i morse. Jag tror nog att den femte har dött. Tråkigt. Ägnade morgonen åt mätning av vattenvärden. Helgens mätningar. Mätvärdet i grått är från förra gången jag gjorde mätningar (2 veckor sedan).Temp: 26 grader/26 graderSalthalt (Refraktometer): 1.025/1.025NO3 (Salifert): 10/10pH (Salifert): 8,0/8,3KH (Salifert): 9,6/9,9PO4 (Hanna): 0,45/0,54Mg (Salifert): 1350/1290Ca (Salifert) 390/400Jag är nöjd med samtliga värden förutom fosfatvärdet och nitratet. Magnesiumvärdet fortsätter att öka och har nu nått mitt maxvärde. Jag kommer därför minska mängden magnesiumtillsats som jag lägger i varje dag.Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:4 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (1 ml mindre än förra veckan) Citera
Petter N Postat 30 juni 2014 Författare Postat 30 juni 2014 Ägnande helgen åt ett 40 liters vattenbyte. Foton tagna några timmar efter vattenbytet. Lite grumliga då mina puellarisar var väldigt aktiva med att sila sand. Citera
Petter N Postat 7 juli 2014 Författare Postat 7 juli 2014 Ägnade helgen åt att mäta vattenvärden. Samtliga värden var bra förutom nitrat (mellan 10-25) och fosfaten som var över 0,50. Tyvärr har en av kardinalabborrarna dött. Lite foton från helgen: Citera
odel68 Postat 7 juli 2014 Postat 7 juli 2014 Ser ju bra ut synd på firren, bara att bekämpa med nopox ell väs så du får ner värdet sakta men säkert mvh Ola. Citera
Petter N Postat 13 juli 2014 Författare Postat 13 juli 2014 Ägnade morgonen åt ett 40 liters vattenbyte. Rengjorde även skummaren ordentligt. Plockad upp guppyynglet jag har haft i sumpen. Det var en liten hona, som jag stoppade ner i visningsakvariet. Citera
Petter N Postat 22 juli 2014 Författare Postat 22 juli 2014 Dagens mätningar. Mätningar som gjordes för två veckor sedan i grått:Temp: 28,5 grader/26 graderSalthalt (Refraktometer): 1.025/1.025NO3 (Salifert): 25/10-25pH (Salifert): 8,3/8,3KH (Salifert): 10,2/9,6PO4 (Hanna): 0,77/0,52Mg (Salifert): 1275/1335Ca (Salifert) 450/400Jag är nöjd med samtliga värden förutom fosfatvärdet och nitratet. En del av förklaringen kan vara att min skummare varit ur funktion i drygt en vecka. Jag konstaterar vidare att när jag har högre nitrat och fosfatvärden än normalt ser akvariet ut att må som bäst. Xenian och Sinularian växer så det knakar, skivanemonerna förökar sig genom delning, Pavona cactus växer bra, Euphyllia av samtliga sorter ser utmärkta ut och fiskarna är friska och sanden på botten är vit. Vid lägre värden har jag ingen förökning av skivanemoner och Euphyllian är ihopdragen, sanden är brun och tråkig. Så varför ska man försöka få lägre värden egentligen? Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (2 ml mer än förra veckan)1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan) Citera
MariaL Postat 23 juli 2014 Postat 23 juli 2014 Xenia används ju i sumpar just för nitrat och fosfat export, om du skördar lite så den får plats att växa, så borde den binda mer...Jädrar i min lilla låda, jag har aldrig sett så mycket xenia i ett kar Om allt mår bra så finns det ju ingen anledning att sänka, if it ain't broke, don't fix it... Citera
Keller Postat 24 juli 2014 Postat 24 juli 2014 Eftersom jag köpt ett likadant akvarium så har jag lusläst samtliga sidor i den här tråden. Kul att du skriver så mycket! Xeniaskogen är imponerande! Jättsnyggt tycker jag! Citera
Petter N Postat 25 juli 2014 Författare Postat 25 juli 2014 Var idag på Arken Zoo i Motala och köpte lite fisk. Det blev två nya percula-clowner och tre pyjamaskardinaler. En av perculaclownerna har redan hoppat ner i avrinningskammaren, men jag fick upp den utan större problem. Jag har just nu 29 grader i akvariet och har därför stängt av UV-filtret. Fiskarna och korallerna ser dock ok ut, men jag har hittat en av mina pisksvansar död. Lite bilder från idag: Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.