kiwi11 Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Går det att komma lite billigare undan med ljuset? Alla amaturer som jag hittar kostar ju flera tusen som jag inte vill ge. Är bara tänkt att jag ska ha lite enkla koraller. Vad ska man ha för ljus?, t5,t8 eller uv? Citera
_Manne_ Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Storlek på karet ?? , av dom tre du nämner så är det t5 som är bästa alternativet.. Men nu finns ju LED. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Namnbrist Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Äkta Uv ska du inte ha iaf :-)Bygg en egen ramp med led, det behöver inte bli så dyrt Citera
kiwi11 Postat 5 november 2012 Författare Postat 5 november 2012 165 liter. nästan en meter långt. vet ej dom andra måtten. Har en vanlig ljusrörsramp till uv ljus, vet inte om t5 passar? Tror du det räcker med 1rör eller behövs 2? Citera
Reuben Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 165 liter. nästan en meter långt. vet ej dom andra måtten. Har en vanlig ljusrörsramp till uv ljus, vet inte om t5 passar? Tror du det räcker med 1rör eller behövs 2?Frågan brukar snarare vara 4 eller 6 rör i karet .... Citera
Linnex Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Det är korallerna som kräver ljus.1 W per liter brukar vara riktmärket.Skall du enbart ha lite enklare mjukisar så kanske du klarar dig på 0,5 w per liter.Fish only klarar du dig på mindre... Citera
Lasse Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 165 liter. nästan en meter långt. vet ej dom andra måtten. Har en vanlig ljusrörsramp till uv ljus, vet inte om t5 passar? Tror du det räcker med 1rör eller behövs 2?Vad menar du med en vanlig ljusrörsramp till uv-ljus. Vad menar du med uv-ljus? Tror det råder en begreppsförvirring här.MVH Lasse Citera
kiwi11 Postat 5 november 2012 Författare Postat 5 november 2012 Ja en som du har på tex terrarium. Jag trodde man skulle ha uvljus också.Finns det olika glödlampor också för ändamålet?Exo terra har ju en bra lösning http://www.herperschoise.se/product.html/copact-top?category_id=16 för 4a lampor Citera
Laggeman Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Mitt tips är att försöka hitta en begagnad 4- eller 6-rörs T5 ramp med 39W lysrör. Det ger bra med ljus till en hyfsat låg kostnad. Med tanke på övergången till LED som många gör så är nog chansen att hitta en lämplig armatur bra. Sätt ut en köpes-annons här på guiden så får du nog svar rätt fort. Citera
jimmy Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Jag kör ett par sådanahär är nöjd med dom bra pris Du skulle klara dig på 1 st till enklare koraller utan problem Leta lite på ebay så hittar du billigare Se till att det är till reef tank bara så det inte är grow light som är till växter Citera
Lasse Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Terrariefolket använder UV-A för att befrämja kalciummetabolismen hos sina djur. Behövs inte i ett akvarium, kan vara skadligt för koraller.Titta på köp och sälj - där kan du få tag på belysning billigt. jag har exempelvis en metallhalogen 150 w -> 500:-MVH Lasse Citera
DaTrucka Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Jag kör ett par sådanahär är nöjd med dom bra pris Du skulle klara dig på 1 st till enklare koraller utan problem Leta lite på ebay så hittar du billigare Se till att det är till reef tank bara så det inte är grow light som är till växterHurdana? Citera
jimmy Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Missade länken sorry http://viewitem.eim.ebay.se/AQUARIUM-CORAL-REEF-TANK-WHITE-BLUE-LED-GROW-LIGHT-120W-BLACK-AQUARIUM-LED-d4/170937536879/item Citera
mikoto Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Den där rampen var det inte något dålig pris på. Men jag ser en del underligheter...Det står att det är 120W, men det står på ett ställe att det är 1W dioder. Men det är 55 dioder... På ett annat ställe står det att det är 3W dioder. Det stämmer bättre med effekt specen men skär sig med priset istället. Det är lite synd med att det inte finns någon egentlig info om dioderna i sig.Men kul länk, om ett par år kanske vi kan köpa likadana ramper till samma pris men med bra LEDs. Det tål att tänkas på.Fast den där kan nog vara värd ett försök med. Citera
mickosch Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Film på rampernahttp://www.kutop.com/led-lamp/led-aquarium-light.html Här är återförsäljaren. Finns även en dimmbar. Citera
Lasse Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Uppgifterna går som sagt var isär. Man säger att man har 300 mA som "working current" - det indikerar 1 watts LED. 2,5 - 3 watt brukar ha en ström på 700 mA.MVH Lasse Citera
mickosch Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Working current630maOm man läser återförsäljarens sida.Kanske inte exakt likadana dock.. Strömbrytarna ser annorlunda ut.. Citera
Lasse Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Åsså tittar man på item 2 hos samma återförsäljare - working current 300 mA.Första bilden på bägge "item´s" visar utan tveckan 1 watts (120 dioder) närbilderna visar dock 55 dioder - då blir det ca 2 watt stycketMVH Lasse Citera
mickosch Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 1300:- med frakt för den hos kutop kan helt klart vara värt att prova. Men texterna och bilderna är helt klart luddiga. Citera
jimmy Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Jag köpte den med dimmer funktion på ger åtminstone en liten möjlighet att justera hur blått man vill ha.det finns både med 1w och 3w man får leta runt lite.Dom säger att 3wattaren arbetar på runt 2watt för att förlänga livslängden.Om det är sant eller inte låter jag vara osagtDet är ju som sagt en kinaarmatur kvaliten kan ju vara sådär men som sagt jag är mycket nöjd än så länge.Lyser på mycket mycket bättre än min 2x150w MH.Ni kan hitta riktigt billiga på ebay jag gav under 1000 kr st för mina + frakt då men den va på en 50 lapp eller nått sånt Citera
kiwi11 Postat 5 november 2012 Författare Postat 5 november 2012 Fick tips om denna i PM http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/61_136/products_id/943Han körde dock med två. Och hade goda resultat. Verkar ju absolut prisvärd.Just nu har jag detta som alt eller en beg t5 ljusramp med två 2x54watt, som dock är ett par cm längre än mitt kar :/ Citera
Laggeman Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 5W fördelat på 33 leds? Då är det bättre att du köper ett par sådana här:http://www.ebay.com/itm/370617900820?var=640028702141&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649Någon vit och någon blå. Mer ljus och lättare att fördela ljuset samt lägga till fler i framtiden. Citera
Sardellen Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Såg just filmen. Varför hänger han ramperna upp i himmelns höjd. Jag har en 230w Maxspect. Den ligger 5cm från ytan. Citera
kiwi11 Postat 6 november 2012 Författare Postat 6 november 2012 Finns större modeller också. ex 12w på 127 leds. Han ag pratade körde på den minsta, men han hade två st Citera
Lasse Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Det är inga power LED:s och för koraller är de för svaga. Vad menar din källa med "goda" resultat?MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.