Gå till innehåll

komma billigt undan?


kiwi11

Rekommenderade inlägg

165 liter. nästan en meter långt. vet ej dom andra måtten.

Har en vanlig ljusrörsramp till uv ljus, vet inte om t5 passar?

Tror du det räcker med 1rör eller behövs 2?

Vad menar du med en vanlig ljusrörsramp till uv-ljus. Vad menar du med uv-ljus? Tror det råder en begreppsförvirring här.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att försöka hitta en begagnad 4- eller 6-rörs T5 ramp med 39W lysrör. Det ger bra med ljus till en hyfsat låg kostnad. Med tanke på övergången till LED som många gör så är nog chansen att hitta en lämplig armatur bra. Sätt ut en köpes-annons här på guiden så får du nog svar rätt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ett par sådanahär är nöjd med dom bra pris

Du skulle klara dig på 1 st till enklare koraller utan problem

Leta lite på ebay så hittar du billigare

Se till att det är till reef tank bara så det inte är grow light som är till växter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Terrariefolket använder UV-A för att befrämja kalciummetabolismen hos sina djur. Behövs inte i ett akvarium, kan vara skadligt för koraller.

Titta på köp och sälj - där kan du få tag på belysning billigt. jag har exempelvis en metallhalogen 150 w -> 500:-

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där rampen var det inte något dålig pris på. Men jag ser en del underligheter...

Det står att det är 120W, men det står på ett ställe att det är 1W dioder. Men det är 55 dioder... På ett annat ställe står det att det är 3W dioder. Det stämmer bättre med effekt specen men skär sig med priset istället. Det är lite synd med att det inte finns någon egentlig info om dioderna i sig.

Men kul länk, om ett par år kanske vi kan köpa likadana ramper till samma pris men med bra LEDs. Det tål att tänkas på.

Fast den där kan nog vara värd ett försök med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte den med dimmer funktion på ger åtminstone en liten möjlighet att justera hur blått man vill ha.

det finns både med 1w och 3w man får leta runt lite.

Dom säger att 3wattaren arbetar på runt 2watt för att förlänga livslängden.

Om det är sant eller inte låter jag vara osagt

Det är ju som sagt en kinaarmatur kvaliten kan ju vara sådär men som sagt jag är mycket nöjd än så länge.

Lyser på mycket mycket bättre än min 2x150w MH.

Ni kan hitta riktigt billiga på ebay jag gav under 1000 kr st för mina + frakt då men den va på en 50 lapp eller nått sånt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...