Gå till innehåll

Ammoniak i nyblandat saltvatten


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag mäter fortfarande <0.25 mg/l Ammoniak NH4 (enligt Salifert) efter att akvariet har varit igång ca 1 månad. Ingen belastning mer än 10 turbosniglar i 540l vatten.

Blev fundersam och mätte på nyblandat saltvatten efter några dagars genomluftning i en regntunna. Då ger Salifert samma utslag alltså lite svagt grumligt <0.25 mg/l. Mätning på rent osmosvatten ger ett helt klart utslag. Är detta rimligt? Brukar det finnas ammoniak i nyblandat saltvatten eller är det Salifert som spelar mig ett spratt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Att sluta mäta är ju en lösning men jag är supersugen på att stoppa ner en fisk, men slutar jag mäta har jag ingen aning om när det är lämpligt att börja belasta karet.

Akvariet är på 540 liter och har varit fullt igång ca 4 veckor, minimalt med gröna alger har kommit sen en vecka tillbaka. Hur vet jag att akvariet är mogen för en liten fisk?

Ikväll mätte jag följande i akvariet:

NO2: 0 mh/l (Salifert)

NO3: 10 mg/l (Salifert)

NH4: <0.25 mg/l (Salifert)

PO4: 1 mg/l (Salifert)

pH: 8.5 (digitalt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft 0.25mg/L ammoniak i mitt kar i 4-5 år nu... :) så jag tror man tryggt kan säga att det är noll egentligen...

:) det kan du utgå i från för 0,25 mg/l ammonium vid pH 8,3 medför att ca 10 - 12% är fritt ammoniak (vid 25 grader). 0,025 mg/l fritt ammoniak är inte speciellt nyttigt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan mäta i evinerlig tid - du kommer troligtvis inte under 0,25 mg/l. Ammonium/ammoniaktesterna är värdelösa - tro mig.

MVH Lasse

Jag tror dig Lasse ;) Men är det inte konstigt att nyblandad saltvatten ger utslag medans osmos inte ger något utslag. Vad i saltet "lurar" testet?

Finns det något annat än test, typ algutbredning, som indikerar på när det är okej att börja belasta karet med fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...