blackizzz Postat 4 mars 2015 Författare Dela Postat 4 mars 2015 Blev också lite tid över för tester (vad mycket tid man har när man är hemma sjuk!)Sg: 1.0255pH: 8.2Ca: 430Mg: 1350Kh: 9.3 (går långsamt nedåt, positivt)NO3: 0.02PO4: 0 (ej läsbart)Temp: 26.5Montiporan hade slängt in handuken, så den åkte ut, tur att det inte var någon jätteinvestering, men synd ändå. Hoppas inget annat går samma öde tillmötes.Min E.Multifasciatus (Christmas goby) har jag inte sett på över ett dygn nu, vilket är lite udda då den alltid var framme tidigare. Har tittat överallt, inklusive sump och överrinning, utan spår. Väldigt synd, men hoppas att den kommer fram. Kan ju tyvärr vara så att A.Bellulus är boven, då den är ungefär samma storlek som fisken, och vem vet, kanske en riktig elaking. (Slutsats dragen efter att fisken försvunnit inom 48h efter att räkan kom till karet)Måste få tag på kaliumtest, så hoppas Triton har fått in saliferts när jag åker dit på fredag, vill helst undvika FM's test då jag endast hört negativa saker om deras K+ test. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fabhellmyrs Postat 4 mars 2015 Dela Postat 4 mars 2015 Fina koraller. Kan räkan verkligen vara så elak att dem dödar fisken dem lever i symbios med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 4 mars 2015 Författare Dela Postat 4 mars 2015 Fina koraller. Kan räkan verkligen vara så elak att dem dödar fisken dem lever i symbios med?Nej det tror jag inte, men det här var en annan goby :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fabhellmyrs Postat 4 mars 2015 Dela Postat 4 mars 2015 Oj, det var jag som glömde läsa vad det var för goby. Jättetråkigt om det är så men vi får hålla tummarna att den lever Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 4 mars 2015 Författare Dela Postat 4 mars 2015 BTW, förslag på ID är välkomna, då alla är köpta som Acropora Sp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatrikD Postat 4 mars 2015 Dela Postat 4 mars 2015 Fina koraller. Jag blev också sugen på de där FM special-fraggarna. Men jag tar det väldigt lugnt med levande. Långsammare än du! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MagnusJ Postat 5 mars 2015 Dela Postat 5 mars 2015 Fint! Den gröna skulle kunna vara Acropora humilis Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 5 mars 2015 Författare Dela Postat 5 mars 2015 Fint! Den gröna skulle kunna vara Acropora humilisDet har du så rätt i Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 5 mars 2015 Författare Dela Postat 5 mars 2015 Okej, Pistolräkan var oskyldigt anklagad... Hittade Christmas gobyn, men tyvärr inte vid liv Torr bredvid karet Lite tråkigt, men sånt är livet antar jag!Frågan är nu vad som fick den att hoppa, då den primärt håller sig vid botten...Aja, korallerna och de övriga fiskarna ser mycket glada ut, endast Milleporan som surar lite med dålig PE, men den ser inte dålig ut annars. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 9 mars 2015 Författare Dela Postat 9 mars 2015 Inge tur med fiskar här inte, YW gobyn försvann spårlöst (även utanför) för några dagar sedan, och letade överallt (i fruktan att även den varit suicidal)Kollade då även i överrinningsboxen, men såg ingenting (väldigt trångt, och svårt att se då ytan rör på sig)Idag lät det lite konstigt i boxen, så bestämde mig för att lysa ned och kolla, och se på f*n, där rörde sig något, så av med returpumpen, stäng alla rör och börja fiska med håv.Lyckades få upp den stackars krabaten och släppte honom i karet. Får hoppas att han och pistolräkan fortfarande är buddies Samt att han inte har några bestående men av sitt lilla äventyr i isoleringscellen.Skickade även en beställning till Korallen Zucht på lite zeovitpreparat då alla butiker i Sverige hade så otroligt lång leveranstid på några av de sakerna jag vill ha :/Fick dock tag på lite AAHC från triton när jag var där i fredags, och har doserat detta sedan dess, får se om det ger något resultat, har tänkt testa lite olika preparat för att se om det ger positiva eller negativa effekter Även en liten lybia tessellata fick följa med hem Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 10 mars 2015 Författare Dela Postat 10 mars 2015 Mer fisktrubbel :/Positivt är att YW gobien verkar vara okej, och går nu återigen med räkan Negativt är att Benny (familjens namn på bicolor blenny'n) verkar ha utvecklat en smak för de fina topparna på en av korallerna... Eller ja, han noppar på allt och alla i karet, och hittills hade jag bara lagt märke till att han noppat på stenen, snäckorna och eremiternas skal, tills jag såg honom noppa på den ytterst vackra, blåa toppen på en av acropororna :/ Och det är inte bara "städa lite snyggt" utan man ser skador på vävnaden. (åt i stort sett upp allt det blåa på toppen, eller 90% försvann i alla fall)Frågan är nu vad jag skall göra, det är inte pga hunger, då han fått, och ätit, mat ca 2 timmar tidigare.Antingen ger jag honom "benefit of doubt" och iakttar honom ett tag, för att se om det var något tillfälligt.Eller så åker han ut för försäljning och får bo i sumpen tills dess.Synd, då han är en otroligt intressant fisk...Några idéer? Tips? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 11 mars 2015 Dela Postat 11 mars 2015 Mitt tips är att inte köpa fiskar som är ökända för att noppa på SPS i fortsättningen Annars får du bjuda över Stig så kan han berätta för fisken att den normalt inte skall äta på koraller.(förlåt jag kunde inte låta bli) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 11 mars 2015 Författare Dela Postat 11 mars 2015 Mitt tips är att inte köpa fiskar som är ökända för att noppa på SPS i fortsättningen Annars får du bjuda över Stig så kan han berätta för fisken att den normalt inte skall äta på koraller.(förlåt jag kunde inte låta bli)Kände på mig att ett "vad var det jag sa" skulle komma från dig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 13 mars 2015 Författare Dela Postat 13 mars 2015 Hård krigsföring mot Benny the blenny, han går ganska hårt mot spserna, så den minsta (och mest utsatta) har nu fått en liten bur runt sig (som han visserligen kan ta sig in i, men han är ganska skraj) varit sjukt nära att fånga honom, men men, det kommer Fått hem lite roliga tillsatser från KZ, som skall experimenteras med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 15 mars 2015 Författare Dela Postat 15 mars 2015 Benny the Blenny äntligen fångad, fick till slut lura in honom i en sten, och sedan plocka upp den stenen för att få honom ned i sumpen, så nu går han där och väntar på att hamna i ett nytt kar. Får hoppas att någon som inte har SPS'er är sugen på en fin fisk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 18 mars 2015 Författare Dela Postat 18 mars 2015 Häftig händelse idag, min pompomkrabba "bestämde sig" för att släppa rommen den burit på.Synd att det väl är 0.00000000000000001% chans att nått överlever, men ändå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 20 mars 2015 Författare Dela Postat 20 mars 2015 Jahapp då var karet tomt på fisk YW gobien bestämde sig för att livet sög ensam, så även han hoppade ur. Måste verkligen skaffa ett nät över karet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 21 mars 2015 Författare Dela Postat 21 mars 2015 Lite tester idag:Sg: 1.0255pH: 8.2Mg: 1310Ca: 440KH: 8.8 (lite högt)Nitrat: 0.1Fosfat: 0Undersöker lite möjligheter för ett "nätskydd" över karet. Tror det blir snyggast med en transparent akrylram som nät spänns genom, borde gå att hålla ganska stilrent utan att förlora ljus eller look I övrigt ser det bra ut, men lite tomt. Alla koraller (utom Millen) ser finfina ut, lite mörka i färgerna, men det har sina anledningar. Milleporan har i alla fall inte blivit sämre Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 21 mars 2015 Dela Postat 21 mars 2015 Jl akvarium har ram som inte tar bort ljus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 21 mars 2015 Författare Dela Postat 21 mars 2015 Jl akvarium har ram som inte tar bort ljusJo, har kikat lite på den, men tycker den ser lite väl klumpig ut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 21 mars 2015 Dela Postat 21 mars 2015 Prata med Osby här på forumet. Han har en sån Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 30 mars 2015 Författare Dela Postat 30 mars 2015 Har idag fixat ett provisoriskt nät, så att ingenting kan hoppa ur, men måste fixa en bra ram för det också. Nu är det bara fasttejpat Var även på triton och fick tag på ett fint par A. Percula, som jag efterfrågat där ett tag Ska förmodligen dit imorgon också och fixa lite annat.Min MP10 har tyvärr gått sönder, riktigt jobbigt då den utgör en stor del av all cirkulation i karet. Gjorde rent den då den lät lite mer än vanligt, och märkte att keramik/plastskyddet för axeln var alldeles trasigt och nästan föll ur sin plats. Och nu går den inte att ha på utan att det låter hemskt (man kan t.o.m se rotorn röra sig upp och ned när man sätter pumpen på låg fart, det smattrar alltså) Har kollat lite, men inte hittat den del jag söker hos någon av de återförsäljare av ecotech jag känner till. Skall prata med triton imorgon, men har även skickat ett mail till ecotech och frågat hur jag skall göra, hoppas på ett snabbt svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 5 april 2015 Författare Dela Postat 5 april 2015 Lite tester idag:Sg: 1.025pH: 8.2-8.3Ca: 430Mg: 1300KH: 8.6 (börjar närma sig )PO4: 0NO3: 0Temp: 26.5Även börjat höja belysningen lite, då färgerna inte alls är vad jag vill att de ska vara, det är väldigt mörka kulörer för tillfället. Får se om detta förändras när jag kör lite starkare ljus (då jag inte alls kör särskilt starkt nu)Under veckan har jag varit några vändor på norra sidan stan, och fått med mig en del kul hem, bilder kommer när jag gjort rent rutorna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 5 april 2015 Dela Postat 5 april 2015 Hur mycket ljus kör du nu?Spännande att se vad du köpt för levande... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 6 april 2015 Författare Dela Postat 6 april 2015 Hur mycket ljus kör du nu?Spännande att se vad du köpt för levande...Alldeles för lite Typ halvkraft, så 50/60w. Bör väl ligga en bra bit högre, så höjer sakta men säkert Bilder får komma ikväll då jag skickade i en hel del CS efter att gjort rent rutorna, så karet är alldeles vitt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.