Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Då Triton inte visste om de skulle få in de Zeo-produkter jag behöver, den här veckan, så skickade jag iväg en beställning till drakfisken. Passade även på att beställa RBS och nitrattest som är det enda som saknas innan jag kan starta upp och köpa LS :)

Försäkrade mig om att han hade allt i lager, så jag förhoppningsvis får det innan helgen :)

Party! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick saltet idag redan! :D

9db21f3436d13ae022e8d6fc27d87394.jpg

Nu är påfyllnaden av osmosvatten fullt igång (inte kommit särskilt långt än dock :) )

9cdabe11dcc3bbacc7e132c0a1a5c776.jpg

På fredag blir det besök till triton för att inhandla LS! Helgen blir alltså lite fix med allt från aquascape till sandtvättning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent o kallt vatten, men det går inte fort :P

Fick lov att stoppa under dagen då jag inte var hemma... Förhoppningsvis klar inatt o varmt imorgon bitti så jag kan blanda saltet innan jag åker till Triton på dagen, ska upp tidigt o kolla golfen i Dubai ;)

434ad0259591d1c46aa6424c69911f9e.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit iväg och inhandlat LS hos triton, jättefin sten inkommen igår :) plockade några riktigt fina bitar :)

Sitter framför karet och väntar på att vattnet skall bli 25 gradigt så jag kan blanda salt :)

Tvättar sand i osmosvatten också, inne på runda nummer 2. Vill inte ha fosfater i sanden i onödan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt bygge! Men varför vänta med att hälla i saltet? Det löser sig väl bara lite långsammare?

Jadu, vet inte riktigt haha har fått för mig att det är större risk för kalkutfällningar vid kallt vatten, men nu är vattnet tillräckligt varmt ändå :) så ska snart sätta igång med att blanda salt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kommer ju bli kanon, mer förberett kar har man väl sällan skådat :)

Vet inte om jag ens ska komma med några tips, du har väl tänkt på allt, men jag skulle köra alu remover redan från början, i med lite startbakterier, samt inte ha direkt nåt ljus igång första veckan....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kommer ju bli kanon, mer förberett kar har man väl sällan skådat :)

Vet inte om jag ens ska komma med några tips, du har väl tänkt på allt, men jag skulle köra alu remover redan från början, i med lite startbakterier, samt inte ha direkt nåt ljus igång första veckan....

Tack :)

Och tack för tipsen, men jag följer Zeovit's start-up guide, dels så ska man ju inte köra remover tillsammans med Zeovit, sen så är ju Zeostart och zeobak zeovit's variant av startbakterier. Sen är det faktiskt så att man går emot allmänna rekommendationerna gällande ljus, och "chockstartar" med minst 10h ljus om dagen under uppstartsperioden, visst det finns risk för alger men det hanteras under uppstarten :)

Tänkt på allt har man dock aldrig ;):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder, tyvärr inte fått riktig kläm på hur jag bäst får rätt färgåtergivning med LED o DSLR:n, men det kommer väl, inte så mycket färger som behöver återges än -boxing

post-4681-14468935389125_thumb.jpg

Ändrat lite i scapen, men huvudkonceptet är detsamma (tog upp en liten sten som fått ligga i sumpen i brist på ställe att placera den på)

Även en liten liftar-stjärna kröp ganska snabbt fram (till familjens förtjusning haha)

post-4681-14468935388519_thumb.jpg

post-4681-14468935388715_thumb.jpg

post-4681-14468935388906_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk, vi vill ha fiiiskar!

Haha, det är ju lysande oavsett, nu kör vi till slut. Hur är ljudnivån än så länge? Tyst? Får kanske återkomma senare, jag har haft flera kar som varit tysta men man lär sig alltid höra oljuden till slut :-) Vi behöver nog en full överblick över karet för övrigt, FTS! Hur fungera vattennivån med skummaren? Jag kanske hade dåligt minne om hur mycket vatten den skummaren fungerar i, min har trots allt inte varit igång på två månader.

edit. Mer stjärnor för övrigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice att du är på G på riktigt. Ta bort stjärnan, fixa lightroom, köp spser och börja fota!!!

Just nu när det inte finns så mycket annat att titta på än rörmaskar och en ensam liten stjärna, så den får stanna ett tag till :) Stress är ingen vän ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk, vi vill ha fiiiskar!

Haha, det är ju lysande oavsett, nu kör vi till slut. Hur är ljudnivån än så länge? Tyst? Får kanske återkomma senare, jag har haft flera kar som varit tysta men man lär sig alltid höra oljuden till slut :-) Vi behöver nog en full överblick över karet för övrigt, FTS! Hur fungera vattennivån med skummaren? Jag kanske hade dåligt minne om hur mycket vatten den skummaren fungerar i, min har trots allt inte varit igång på två månader.

edit. Mer stjärnor för övrigt!

-Tummen upp Ljudnivån är helt okej, ytavrinningen är helt knäpptyst (herbie) men tyvärr måste jag byta evak. röret (bara kapa nytt) för att det låter om vattnet när det faller från kammen till nivån där evak. röret är. Annars låter ju vortechen lite, kör den på reef crest mode upp till 100%, så det är väl inte helt konstigt :) Resten är ganska tyst :)

Vattennivån för skummaren verkar fungera bra, den skummar på, inte varit igång så länge dock, runt 24 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är asterinas verkligen så "farliga"? Nu har ju båda ni mycket mer erfarenhet än jag, men vad jag läst mig till så är det långt mycket vanligare att stjärnorna är helt ofarliga än destruktiva korallätare. Sedan har vi ju problemet med överpopulation, men även det verkar vara "osannolikt"

Men om det är oundvikligt så får den käka sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...