Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Blev också lite tid över för tester (vad mycket tid man har när man är hemma sjuk!)

Sg: 1.0255

pH: 8.2

Ca: 430

Mg: 1350

Kh: 9.3 (går långsamt nedåt, positivt)

NO3: 0.02

PO4: 0 (ej läsbart)

Temp: 26.5

Montiporan hade slängt in handuken, så den åkte ut, tur att det inte var någon jätteinvestering, men synd ändå. Hoppas inget annat går samma öde tillmötes.

Min E.Multifasciatus (Christmas goby) har jag inte sett på över ett dygn nu, vilket är lite udda då den alltid var framme tidigare. Har tittat överallt, inklusive sump och överrinning, utan spår. Väldigt synd, men hoppas att den kommer fram. Kan ju tyvärr vara så att A.Bellulus är boven, då den är ungefär samma storlek som fisken, och vem vet, kanske en riktig elaking. (Slutsats dragen efter att fisken försvunnit inom 48h efter att räkan kom till karet)

Måste få tag på kaliumtest, så hoppas Triton har fått in saliferts när jag åker dit på fredag, vill helst undvika FM's test då jag endast hört negativa saker om deras K+ test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej, Pistolräkan var oskyldigt anklagad... Hittade Christmas gobyn, men tyvärr inte vid liv :( Torr bredvid karet :smiley18:

Lite tråkigt, men sånt är livet antar jag!

Frågan är nu vad som fick den att hoppa, då den primärt håller sig vid botten...

Aja, korallerna och de övriga fiskarna ser mycket glada ut, endast Milleporan som surar lite med dålig PE, men den ser inte dålig ut annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inge tur med fiskar här inte, YW gobyn försvann spårlöst (även utanför) för några dagar sedan, och letade överallt (i fruktan att även den varit suicidal)

Kollade då även i överrinningsboxen, men såg ingenting (väldigt trångt, och svårt att se då ytan rör på sig)

Idag lät det lite konstigt i boxen, så bestämde mig för att lysa ned och kolla, och se på f*n, där rörde sig något, så av med returpumpen, stäng alla rör och börja fiska med håv.

Lyckades få upp den stackars krabaten och släppte honom i karet. Får hoppas att han och pistolräkan fortfarande är buddies :smiley17: Samt att han inte har några bestående men av sitt lilla äventyr i isoleringscellen.

Skickade även en beställning till Korallen Zucht på lite zeovitpreparat då alla butiker i Sverige hade så otroligt lång leveranstid på några av de sakerna jag vill ha :/

Fick dock tag på lite AAHC från triton när jag var där i fredags, och har doserat detta sedan dess, får se om det ger något resultat, har tänkt testa lite olika preparat för att se om det ger positiva eller negativa effekter :)

Även en liten lybia tessellata fick följa med hem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer fisktrubbel :/

Positivt är att YW gobien verkar vara okej, och går nu återigen med räkan :)

Negativt är att Benny (familjens namn på bicolor blenny'n) verkar ha utvecklat en smak för de fina topparna på en av korallerna... Eller ja, han noppar på allt och alla i karet, och hittills hade jag bara lagt märke till att han noppat på stenen, snäckorna och eremiternas skal, tills jag såg honom noppa på den ytterst vackra, blåa toppen på en av acropororna :/ Och det är inte bara "städa lite snyggt" utan man ser skador på vävnaden. (åt i stort sett upp allt det blåa på toppen, eller 90% försvann i alla fall)

Frågan är nu vad jag skall göra, det är inte pga hunger, då han fått, och ätit, mat ca 2 timmar tidigare.

Antingen ger jag honom "benefit of doubt" och iakttar honom ett tag, för att se om det var något tillfälligt.

Eller så åker han ut för försäljning och får bo i sumpen tills dess.

Synd, då han är en otroligt intressant fisk...

Några idéer? Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att inte köpa fiskar som är ökända för att noppa på SPS i fortsättningen :P

Annars får du bjuda över Stig så kan han berätta för fisken att den normalt inte skall äta på koraller.

(förlåt jag kunde inte låta bli)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att inte köpa fiskar som är ökända för att noppa på SPS i fortsättningen :P

Annars får du bjuda över Stig så kan han berätta för fisken att den normalt inte skall äta på koraller.

(förlåt jag kunde inte låta bli)

Kände på mig att ett "vad var det jag sa" skulle komma från dig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hård krigsföring mot Benny the blenny, han går ganska hårt mot spserna, så den minsta (och mest utsatta) har nu fått en liten bur runt sig (som han visserligen kan ta sig in i, men han är ganska skraj) varit sjukt nära att fånga honom, men men, det kommer :)

Fått hem lite roliga tillsatser från KZ, som skall experimenteras med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Benny the Blenny äntligen fångad, fick till slut lura in honom i en sten, och sedan plocka upp den stenen för att få honom ned i sumpen, så nu går han där och väntar på att hamna i ett nytt kar. Får hoppas att någon som inte har SPS'er är sugen på en fin fisk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tester idag:

Sg: 1.0255

pH: 8.2

Mg: 1310

Ca: 440

KH: 8.8 (lite högt)

Nitrat: 0.1

Fosfat: 0

Undersöker lite möjligheter för ett "nätskydd" över karet. Tror det blir snyggast med en transparent akrylram som nät spänns genom, borde gå att hålla ganska stilrent utan att förlora ljus eller look :)

I övrigt ser det bra ut, men lite tomt. Alla koraller (utom Millen) ser finfina ut, lite mörka i färgerna, men det har sina anledningar. Milleporan har i alla fall inte blivit sämre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har idag fixat ett provisoriskt nät, så att ingenting kan hoppa ur, men måste fixa en bra ram för det också. Nu är det bara fasttejpat :)

Var även på triton och fick tag på ett fint par A. Percula, som jag efterfrågat där ett tag ;)

Ska förmodligen dit imorgon också och fixa lite annat.

Min MP10 har tyvärr gått sönder, riktigt jobbigt då den utgör en stor del av all cirkulation i karet. Gjorde rent den då den lät lite mer än vanligt, och märkte att keramik/plastskyddet för axeln var alldeles trasigt och nästan föll ur sin plats. Och nu går den inte att ha på utan att det låter hemskt (man kan t.o.m se rotorn röra sig upp och ned när man sätter pumpen på låg fart, det smattrar alltså) Har kollat lite, men inte hittat den del jag söker hos någon av de återförsäljare av ecotech jag känner till. Skall prata med triton imorgon, men har även skickat ett mail till ecotech och frågat hur jag skall göra, hoppas på ett snabbt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tester idag:

Sg: 1.025

pH: 8.2-8.3

Ca: 430

Mg: 1300

KH: 8.6 (börjar närma sig :) )

PO4: 0

NO3: 0

Temp: 26.5

Även börjat höja belysningen lite, då färgerna inte alls är vad jag vill att de ska vara, det är väldigt mörka kulörer för tillfället. Får se om detta förändras när jag kör lite starkare ljus (då jag inte alls kör särskilt starkt nu)

Under veckan har jag varit några vändor på norra sidan stan, och fått med mig en del kul hem, bilder kommer när jag gjort rent rutorna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket ljus kör du nu?

Spännande att se vad du köpt för levande...

Alldeles för lite :P Typ halvkraft, så 50/60w. Bör väl ligga en bra bit högre, så höjer sakta men säkert :)

Bilder får komma ikväll då jag skickade i en hel del CS efter att gjort rent rutorna, så karet är alldeles vitt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...