Gå till innehåll

vattenvolym och div funderingar


hagbard

Rekommenderade inlägg

För att krångla till det lite,de flesta har ju en sump,men den brukar ju vara mindre en huvudkaret..Säg att jag har ett kar på 200l men en sump på 300 liter..har jag då ett 200 liters kar eller ett 500 liters?Säg att jag får plats med ett 100 liters visningskar i vardagsrummet men jag kan borra hål i väggen och ha en behållare på 500l som är connektad med visningskaret..100 eller 600 liter?I normala fall kan man ju kanske ha 3 chromis i detta men nu kan man utöka till 13..ja ni fattar...När jag anger hur stort jag har i volym ska då räkna bort sten, innermått istället för yttermått osv osv sump naturligtvis..det korekta måste väl vara exakt vattenmängd?I mitt 80 fick jag i drygt 60 liter vatten efter avräkningar...har man inte bekymmer så skaffar man sig hehee!:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att krångla till det lite,de flesta har ju en sump,men den brukar ju vara mindre en huvudkaret..Säg att jag har ett kar på 200l men en sump på 300 liter..har jag då ett 200 liters kar eller ett 500 liters?Säg att jag får plats med ett 100 liters visningskar i vardagsrummet men jag kan borra hål i väggen och ha en behållare på 500l som är connektad med visningskaret..100 eller 600 liter?I normala fall kan man ju kanske ha 3 chromis i detta men nu kan man utöka till 13..ja ni fattar...När jag anger hur stort jag har i volym ska då räkna bort sten, innermått istället för yttermått osv osv sump naturligtvis..det korekta måste väl vara exakt vattenmängd?I mitt 80 fick jag i drygt 60 liter vatten efter avräkningar...har man inte bekymmer så skaffar man sig hehee!:smiley24:

Det är endast visningskaret volym som räknas, den mängd vatten som ryms idet utan vare sig sten eller sand!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är endast visningskaret volym som räknas, den mängd vatten som ryms idet utan vare sig sten eller sand!!

Detta svar önskade jag :ler:

nu när jag är på krångelhumör!blir inte div råd eller förden delen akvariefakta missvisande då om man inte delger rådande omständigheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att krångla till det lite ;)

Nja, det är fallet vad det gäller levande... Men teknik måste ju självfallet räcka till hela den vattenvolymen man har... T.ex. Skummare... Och om du har en skummare som klarar 600L på ett 100L visningskar så kommer du antagligen kunna ha hög biobelastning utan problem... MEN sen är det här med ett visst antal fiskar i ett visst antal liter lite daterat...

Rent teoretiskt sett då: Om du har ett kar på 750L måtten 750x10x10cm Kan du då ha en palettkirurg? Eller några fiskar alls för den delen?

Eller om du har ett kar på 200L lite sten, men tillräckligt med grottor och liknande för fisk... Kan du då ha mer fisk än i ett 400L kar fullsmockat med sten?

Just my 0.02 ;)

Ändrat av blackizzz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till det levande så är det visningsdelen som räknas.

Vid tillsats av tex spårämnen och dylikt så räknas hela vattenvolymen naturligtvis i förhållande till belastning.

Så det finns egentligen inte ett detta-är-absolut-rätt svar.

Sunt förnuft och erfarenhet är nyckeln.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Men teknik måste ju självfallet räcka till hela den vattenvolymen man har!"

Säker på det?Är inte tekniken beroende av vilken besättning och belastning man har?

"Rent teoretiskt sett då: Om du har ett kar på 750L måtten 750x10x10cm Kan du då ha en palettkirurg? Eller några fiskar alls för den delen?>"

ja det är jag övertygad om!Alltså andra fiskar för den delen!

"Eller om du har ett kar på 200L lite sten, men tillräckligt med grottor och liknande för fisk... Kan du då ha mer fisk än i ett 400L kar fullsmockat med sten?"

Nej det säger emot säg själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Säker på det?Är inte tekniken beroende av vilken besättning och belastning man har?"

Självfallet ;) Du behöver ingen teknik alls om karet är tomt förutom saltvatten... Då är det fritt fram, men om man tänker i det "normala" saltkaret: Då anser jag att de flesta planerar med utrustning som klarar av HELA sin vattenvolym. (Ofta ännu mer!) Men som jag sa, utan eller med väldigt liten belastning så kan du självklart dra ned på utrustningen!

"ja det är jag övertygad om! Alltså andra fiskar för den delen!"

Så du tror att en clownfisk skulle må bra i ett sådant kar? Det är inte min uppfattning...

"Nej det säger emot säg själv"

På vilket vis då? Du tror alltså att två kar med samma utrustning, (det enda som skiljer är storleken på själva karet) Det större fullproppat med sten och det andra "minimalistiskt" inrett med sten. Dessa skulle alltså klara av olika biobelastning? Det större skulle alltså klara av mer fisk FAST de inte skulle ha mer simyta?

HELT ologiskt för mig! Men vi alla är ju olika, eller hur? Det är ju det underbara, att alla är olika och framgång kan nås ändå! ;)

Ändrat av blackizzz
"Tillägg"
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"På vilket vis då? Du tror alltså att två kar med samma utrustning, (det enda som skiljer är storleken på själva karet) Det större fullproppat med sten och det andra "minimalistiskt" inrett med sten. Dessa skulle alltså klara av olika biobelastning? Det större skulle alltså klara av mer fisk FAST de inte skulle ha mer simyta?"

Så skrev du inte från början..sorry om vi missförstår varann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är endast visningskaret volym som räknas, den mängd vatten som ryms idet utan vare sig sten eller sand!!

Håller tyvärr inte med här, man måste alltid ta hänsyn till hela systemet, annars blir doseringar fel, det mesta teknik fel-dimisionerad.

Har man riktig skitig fisk (dvs fisk som skiter ner mycket) så borde man snarare gå efter systemets volym.

Tycker alltid man skall nämna hur ens system är uppbygt om man ber om hjälp. Tror det är ungefär 50/50 hur man väljer att göra här på forumet, de flesta "färdiga paket" på markanden (RSM, Percula, etc) väljer iaf attange hela systemets volym och inte bara visningsdelen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller tyvärr inte med här, man måste alltid ta hänsyn till hela systemet, annars blir doseringar fel, det mesta teknik fel-dimisionerad.

Har man riktig skitig fisk (dvs fisk som skiter ner mycket) så borde man snarare gå efter systemets volym.

Tycker alltid man skall nämna hur ens system är uppbygt om man ber om hjälp. Tror det är ungefär 50/50 hur man väljer att göra här på forumet, de flesta "färdiga paket" på markanden (RSM, Percula, etc) väljer iaf attange hela systemets volym och inte bara visningsdelen.

Håller med dig 100% Reuben!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"På vilket vis då? Du tror alltså att två kar med samma utrustning, (det enda som skiljer är storleken på själva karet) Det större fullproppat med sten och det andra "minimalistiskt" inrett med sten. Dessa skulle alltså klara av olika biobelastning? Det större skulle alltså klara av mer fisk FAST de inte skulle ha mer simyta?"

Så skrev du inte från början..sorry om vi missförstår varann

Så stor skillnad på det jag skrev var det väl inte? ;) Kanske det där med tekniken då då... Men nu snackade vi ju vattenvolym ;):ler:

Ingen fara! Tycker det är kul med olika aspekter på ett svar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller tyvärr inte med här, man måste alltid ta hänsyn till hela systemet, annars blir doseringar fel, det mesta teknik fel-dimisionerad.

Har man riktig skitig fisk (dvs fisk som skiter ner mycket) så borde man snarare gå efter systemets volym.

Tycker alltid man skall nämna hur ens system är uppbygt om man ber om hjälp. Tror det är ungefär 50/50 hur man väljer att göra här på forumet, de flesta "färdiga paket" på markanden (RSM, Percula, etc) väljer iaf attange hela systemets volym och inte bara visningsdelen.

Ja,så klart när det gäller tillstats av diverse dosermedel men INTE som jag svarade på ang. hur det räknas hur stort akvarium man har så är det endast VISNINGSDELEN som räknas !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att krångla till det lite ;)

MEN sen är det här med ett visst antal fiskar i ett visst antal liter lite daterat...

Rent teoretiskt sett då: Om du har ett kar på 750L måtten 750x10x10cm Kan du då ha en palettkirurg? Eller några fiskar alls för den delen?

Just my 0.02 ;)

750*10*10 får jag till 75 liter ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du ju rätt i. Det blir helt sjukt ju att man måste öka basen på akvariet upp till 1 meter för att det ska bli 750 liter! Då blir det helt plötsligt ett mycket roligare kar att vara clown i, även om det är något för lågt.

Bra tråd annars, när man startar en tråd och vill ha en rubrik till det känns det lättast att gå efter volymen som yttermåtten ger på visningskaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

750*10*10 får jag till 75 liter ;)

Eeeeeh, sorry mitt fel ;) tänkte lite fel där... Men om vi säger 7500x10x10? ;) fortfarande samma sak, enligt ALLA guider online, så tycker de att denna storlek är okej, just för att man mäter i liter inte i yta... Det är just simyta/storlek som verkar vara den avgörande faktorn när man bestämmer hur stort kar en fisk behöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eeeeeh, sorry mitt fel ;) tänkte lite fel där... Men om vi säger 7500x10x10? ;) fortfarande samma sak, enligt ALLA guider online, så tycker de att denna storlek är okej, just för att man mäter i liter inte i yta... Det är just simyta/storlek som verkar vara den avgörande faktorn när man bestämmer hur stort kar en fisk behöver...

Sunt förnuft kan vara bra också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag absolut inte! Däremot kan det finnas en saknad av kunskap. Men att kalla nybörjare för dumma i huvudet ( eller sakna förnuft) är riktigt fel.

Med vänlig hälsning, Jonathan

Tyvärr har jag sett fall då detta stämmer, men självklart så menar jag inte att de är dumma i huvudet! (Det är inte samma sak som att sakna förnuft)

Förnuft och logiskt tänkande ligger mycket nära varandra och logiken är inte alltid så lätt att uppfatta, speciellt utan kunskap.

Saknad av kunskap, utan kunskap är det svårt att fatta rätt beslut! Vilken person som helst kan göra fel om de har felaktig kunskap!

Men som jag säger, jag menar inte på något sätt att någon är dum i huvudet! Det var absolut inte min mening att någon skulle uppfatta det som detta! ;):kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Det är inte samma sak som att sakna förnuft" Hm, förnuft och intellekt är synonymer, saknar man förnuft borde man även sakna intellekt (då det är samma sak), dvs "vara dum i huvudet"( vanligt förekommande kraftbegrepp i folkmun) . Att säga en sak och förvänta en uppfattning som strider emot det man rentav säger är svårt att uppnå.

Alla som "hängt" på detta forum förstår vad du menar, även jag. (Se mig som en uttråkad "paragraf-ryttare" som har en tråkig, regnig tisdagskväll. Ville retas bara -haj- )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...