Gå till innehåll

Jad 128


Andreas84

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Oj, många skolor finns det allt! Vissa stoppar i salt o sten och väntar på nitrittoppen. Några stoppar i salt och sten och framkallar nitrittoppen... Dvs med en tåligare fisk i början. Sen finns det dem som låter karet stå i månader innan någonting släpps i förutom sten då då... Medan vissa väntar <veckan...

Men som sagt var, ta det lugnt! Stoppa i salt, låt det lösa sig ordentligt. Stoppa i sten, låt det gå ett tag, stoppa i sanden om du skall ha sand. Sen börjar tålamodstestet ;) Alla får ingen märkbar nitrittopp, men nitrifikationscykeln bör komma igång efter ~1-4 vecka/or...

Men det finns alltid flera åsikter som jag låter andra framföra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, många skolor finns det allt! Vissa stoppar i salt o sten och väntar på nitrittoppen. Några stoppar i salt och sten och framkallar nitrittoppen... Dvs med en tåligare fisk i början. Sen finns det dem som låter karet stå i månader innan någonting släpps i förutom sten då då... Medan vissa väntar <veckan...

Men som sagt var, ta det lugnt! Stoppa i salt, låt det lösa sig ordentligt. Stoppa i sten, låt det gå ett tag, stoppa i sanden om du skall ha sand. Sen börjar tålamodstestet ;) Alla får ingen märkbar nitrittopp, men nitrifikationscykeln bör komma igång efter ~1-4 vecka/or...

Men det finns alltid flera åsikter som jag låter andra framföra! :)

Tack för svar.

Kan man inte hälla i sand innan sten? tänkte ha levande sand?

Tänkte väl i stora drag att börja med att blanda upp saltet och låta det stå och dra till sig nån vecka eller så sen i med sand och sten och sen efter där har jag inte riktigt klart för mig hur jag ska göra.

Behöver man några startbakterier och vattenberedning eller liknande?

Ska lyset vara släckt i inkörningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte hälla i sand innan sten? tänkte ha levande sand?

"Problemet" med att hälla i sanden innan stenen är att stenen står väldigt ostadigt då! Om något djur bestämmer sig för att gräva under, så kan detta leda till stenras och spruckna glasrutor!

Tänkte väl i stora drag att börja med att blanda upp saltet och låta det stå och dra till sig nån vecka eller så sen i med sand och sten och sen efter där har jag inte riktigt klart för mig hur jag ska göra.

En vecka är lite överdrift med bara salt, det viktigaste är att allting löst sig ordentligt, borde inte ta mer än någon/några dag(ar)!

Efter detta låter du karet mogna! Låt det puttra med sten o sand i tills nitrat (NO3) börjat bildas (nitrifikationscykeln satts igång) då kan du långsamt och försiktigt börja köpa in fisk o andra livsformer!

Behöver man några startbakterier och vattenberedning eller liknande?

Behöver? Nej!

Vissa anser att det hjälper, men väldigt många kör utan!

Vattenberedning, Omvänd osmos (Reverse Osmosis) Kan vara bra innan du blandar i saltet... Då får du ett HELT rent vatten utan några spårämnen. Sen när du blandar i saltet så får du med allt du vill ha i karet i spårämnesväg! (Väldigt simpelt förklarat!)

Ska lyset vara släckt i inkörningen?

Börja med en 3-5 timmar per dag och öka sedan successivt under 1-2 veckor! Detta för att livsformer i stenen som är beroende av ljus ska få en chans att vänja sig vid din ljusstyrka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte lite på inställningar på nitratreaktorn och skummaren hur ska dom justeras och behövs dom nu när det bara är vatten och sand i karet?

Är ju en mellanvägg mellan skummaren och facket där biobollar och makaroner ligger, vattennivån är över den väggen just nu.

Är inte tanken att vattnet som kommer från skummaren ska spolas ut i det facket?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hej

har nu lagt i ca 12 kilo sten och den myllrar verkligen med liv :) Blev rekomenderad att hälla i 2 ml om dagen av NO3xPO4-X från red sea. Bra eller dåligt? Sen undrar jag lite om luftskruven på slangen från skummaren, ska den vara öppen eller kan man stänga den då den för mycket oväsen öppen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Någon som vet hur man kan koppla om belysningen så att man kan använda en timer på dagsljuset och en på nattbelysningen? som det är nu så går dom på samma ström via en transformator?

Undrar också om det är tid att börja med uv nu. Har stoppat i lite sniglar, räkor och någon korall?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tråkigt när det gör så. Tur att det finns garanti. Är det ni som beställde karet nere i djuraffären. Det var väl inga problem att byta? Förrutom väntetiden...

Ja det är trist men blev faktiskt bättre nu lite böttre cirkulation mellan stenarna efter lite ommöblering :) var ings problem med garantin dom hade ett nytt i butiken som vi fick hem direkt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...