Gå till innehåll

560 l som nybörjar kar =)


laaziz

Rekommenderade inlägg

hej

då jag och sambon har länge drömt om ett saltvatten kar så kommer den nu att gå i uppfyllelse

vi ska hämta ett 560l kar med sump

så som det är nu så kan jag inget alls om det här med saltkar

vi har 4 st sötvatten igång så det känner vi oss rätt säkra på med uppstart och hela kittet

då vi inte kan ett skvatt så har vi inte brottom med att få igång det heller

och nu till alla riktigt korkade och mycket gröna nybörjarfrågor

har läst mig till att man ska ha levande sten för det är bra... vad är det igentligen? och vad gör det för vattnet/ karet/djuren där i ?

är det motsvarigheten på på växter i ett sötvatten?

jag har sätt kar utan bottenmatrial... och med bara en massa sten

men visst kan man ha sand i karet?

min gubbe har fått saltdoserare på huvet är det precis vad det låter som ?

att den doserar ut salt och är det ett måste?

och nu till lite mer allmännan frågor...

vad är det bästa märket på saltet som ni köper

och för den delen bästa märket överhuvudtaget till pumpar, mätare mm

MVH från oss gröna =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Kul!

Levande sten är grunddelen i modern revakvaristik, det bör man absolut ha. Levande sten är stenar som brutits av/plockats från ett korallrev och skickats hem fuktigt till handlaren för att så mycket organismer som möjligt ska överleva färden och kunna planteras in i ditt akvarium. Därför är de väldigt dyra, det är bokstavligen en levande del korallrev. Därifrån får man en god bakterieflora och många gånger ett gäng gratisorganismer(hur lätta de är att se varierar mycket stort).

Visst kan du ha sand i karet! Det bör du tom ha anser jag :-) Många grävande djur klarar sig inte utan sanden, iaf inte i längden. Kalksand bör du ha, vanlig blästersand och liknande är ofta för skarp och vass och grävande djur kan skada sig.

Saltdoserare vet jag inte riktigt vad han menar med. Men man bör absolut ha en saltmätare däremot så ni kan mäta så att er salthalt i vattnet är korrekt, en refraktometer är lättast att använda och ger oftast väldigt bra resultat.

Bästa saltmärket vet jag inte, men jag tror många märken är generellt bra faktiskt. Många här kör nog Tropic Marin Pro Reef, det är ett bra salt.

Bästa märket för pumpar tycker jag är Tunze, skummare så har Bubble Magus ett bra utbud. Eheim är också ett bra märke. Har man lite mer pengar att lägga ut är Ati, korallen-zucht och Ecotech också bra märken med spännande produkter. Finns mängder av bra märken och en hel del dåliga med då saltvatten är en stor prylhobby :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra grej att tänka på initialt innan man sätter igång är att det finns två olika metoder, antingen kör man med kranvatten (måste då helst vara av fin kvalitet) och då kör man med ett salt som är anpassat för kranvatten (tex instant ocean), har lite mindre mängder av tex kalk i sig eftersom det redan finns det i kranvattnet, eller, så kör man som de flesta (vågar jag påstå) gör nuförtiden, med en osmos-anläggning, så får man garanterat bra vatten, och kör då med ett riktigt revsalt såsom Tropic Marin Pro Reef som Mikoto nämnde innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkomna till en cool hobby och SVG.

Det första ni bör göra är att köpa/låna en laddning böcker i ämnet, Korallrevsakvariet av Daniel Knop är en utmärkt start. Tyvärr är en del böcker i ämnet lite till åren men en hel del är fortfarande relevant.

Läs igenom kategorin Mitt första akvarium här på sg, blir en hel det trådar att plöja igenom, men dom har en hel del matnyttig läsning.

Låter bra att ni inte har för avsikt att dra igång karet i all hast, det är tyvärr en del som haft för brått med det, och inom ett halvår fått sälja för att det mer eller mindre gått käpprätt söderut eller blivit överraskade av kostnaderna för det är inte helt gratis.

Tålamod är en av dom viktigaste saker i denna hobby.

Bästa märke på saker som pumpar mm. är helt omöjligt att säga, förmodligen kommer där lika många olika svar som det finns akvarister. Personligen har jag för det mesta använt "billig kinaskräp" det har funkat bra för mig och min plånbok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalas tack!!

har läst att det skulle kunna gå utan osmos då vi har vatten ( tror jag ) hehe det är inga av sötvatten fiskarna som har klagat än =)

men vad är det som menas med bra vatten vad ska vi göra för tester för att ta reda på det ? då jag har förstått att salt är mycket känsligare än sött

hur är det men vattenbyten är det samma rekomendation som innom sött 20-30% i veckan?

vi med våra sötvatten byter dock inte alls så ofta ca20% var annan vecka gällande samtliga kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalas tack!!

har läst att det skulle kunna gå utan osmos då vi har vatten ( tror jag ) hehe det är inga av sötvatten fiskarna som har klagat än =)

men vad är det som menas med bra vatten vad ska vi göra för tester för att ta reda på det ? då jag har förstått att salt är mycket känsligare än sött

hur är det men vattenbyten är det samma rekomendation som innom sött 20-30% i veckan?

vi med våra sötvatten byter dock inte alls så ofta ca20% var annan vecka gällande samtliga kar...

Det finns tyvärr inga genvägar inom saltvattensakvaristiken så en osmosanläggning är något man måste räkna med. För att kunna hålla uppe vattenkvaliten/vattenvärden behövs vattenbyten hur mycket eller hur ofta blir ju individuellt från akvarium till akvarium.

Du testar, pH, nitrit, nitrat, kalcum, magnesium, fosfat och kH i första hand.

Nitrit testen behövs i uppstartsfasen.

Räkna också med att det kostar runt 100 litern att starta ett saltvattensakvarium.

Billigare blir det oftast om man köper ett färdigt kit antingen det är nytt eller begagnat.

Stora utgifter i början är annars omosen, levande stenen, belysningen, äggviteavskummaren, streampumpar, cirkulationspumpar, sump, kopplingar, ev. osmolator, salt, fosfat remover, mätutrustningen och reskostnader om man bor långt från närmaste saltbutik. Utöver detta behöver man ju ha en del vattenpreparat för och hålla igång akvariet dagligen.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan det fungera utan osmos, finns dom som aldrig använt någon.

Ända tills en vattenledning på vägen ska bytas ut och svetsas av en eller annan anledning.

Då kan man räkna med problem med tungmetaller och annan dynga i vattnet.

Och ja, saltvattensorganismer är betydligt känsligare.

Vattenbyten är en tvistad fråga, finns inget som är rätt eller fel egentligen så länge det fungerar, lite beroende på vilken "metod" man kör.

Men 10% /vecka är en riktlinje som många kör efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe rese kostnader e inga problem då några av våra bästa affärer ligger i en 2 timmars radie så vi är inte främmande på att åka långt

och att det kostar att starta upp det är därför vi börjar lungt och tar en sak i taget nu när man har kommit på att det finns hjälp =D

för att gämföra salt och sött

om det kostar 100/litern för salt

vad kostar det för sött? så man har nått att gämföra med för skojs skull

som sakt vi ska hämta det på lörda och se vad vi får med och ta det utifrån det =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.. Det är inte så lätt att jämföra bäst, sött och salt osv utifrån era frågor...

Du kan ha mycket teknik i en sötvattenburk, fin belysning osv... samtidigt som du kör en "fattigmanslösning" i saltkaret.. Det är lite för enkelt att generallisera frågeställningen

Vad som är bäst är subjektivt utifrån utrymme, ekonomi och krav man har. Man kanske har dålig hörsel och struntar i om skummares låter mer eller mindre.. Liten sump ställer krav på en skummare som kanske inte gör den till "bäst" men däremot bäst utifrån köparens behov och förutsättningar.

Men en generell regel brukar funka, billigast är sannolikt inte bäst, dyrast behöver inte betyda bäst men någonstans där emellan :)

En produkt som saluförs i flera butiker, dvs stor efterfrågan är också en fingervisning att man är på rätt väg utan att säga att det inte finns någon unik tillverkare som trollat fram något nytt på marknaden.

Det finns väldigt mycket skrivet på forumet och åsikterna går isär. I slutändan blir det en egen uppfattning utifrån ens egna behov (som jag skrev tidigare) som styr vad som blir bäst för just Er!

Kolla de mer inriktade forumen för tex belysning, skummare osv så kommer ni snabbt se vad som just nu är mer eller mindre intressant och populärt..

Lycka till med uppstarten, övertygad om att det kommer gå bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

underbart !tack för snabba svar =D

vi ska handla imorron så vi ska se på mer ättika och citronsyra

som sakt nu har vi fått hem karet så nu ska en bokhylla få flytta på sig =D

vi får hem en vän till oss som ska hjälpa oss att bära in härket

och innan montering blir det städning ,rengörning och mer städning av karet

samt att kosta på nya packningar och ev att selikona om vissa skarvar

och sen så ska vi försöka att få ihop allt vilket kommer att bli intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så! nu är karet rent, selikonat och uppmonterar till en viss del

vi har även provkört allt vi fick med oss och det såg ut att funka

nästa på listan som ska göras är;

köpa uv ljus

köpa pump

sen är det MONTERING av all teknik

och det mina vänner kommer vi behöva er hjälp med =)

men det blir det nästa helg =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
En bra grej att tänka på initialt innan man sätter igång är att det finns två olika metoder, antingen kör man med kranvatten (måste då helst vara av fin kvalitet) och då kör man med ett salt som är anpassat för kranvatten (tex instant ocean), har lite mindre mängder av tex kalk i sig eftersom det redan finns det i kranvattnet, eller, så kör man som de flesta (vågar jag påstå) gör nuförtiden, med en osmos-anläggning, så får man garanterat bra vatten, och kör då med ett riktigt revsalt såsom Tropic Marin Pro Reef som Mikoto nämnde innan.

var får man tag på instant ocean saltet då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så en liten uppdatering

min gubbe fick mycket kli i fingrarna och pillade med karet så en del sladdar och rör kom på plats

han fick upp ljusramperna på "locket"

och satt in eldoser till alla sladdar och grejer

nu till lite mer dumma frågor

vad ska man ha i en sump?

är det sånt som ska va i en vanlig sötvattenspump typ filtervadd biomassa typ makaroner

eller inget alls?

och sen vad vi har förstått så ska man ha UVfilter (ska köpas in om 2 veckor)

och nu till det intressanta ;hur har ni kopplat det ?

uvfiltret separat anslutet till huvudkaret men en egen pump eller

uvt sitter samman kopplat hela tekniken, sitter det då i början eller slutet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...