Gå till innehåll

560 l som nybörjar kar =)


laaziz

Rekommenderade inlägg

Jag hade hoppat UV faktiskt, jag kör utan det på mina kar och är mycket lycklig ändå. UV älskas främst av folk som har svåra och känsliga fiskar. Det kan nog vara mycket användbart att ha i vissa situationer. Men för de flesta är det nog en onödig utgift som kan läggas på något annat kul i karet.

I sumpen kan du ha en skummare och andra apparater som kräver konstant vatten nivå om din sump är uppbyggd på det sättet att den har det någonstans. Lite filtermatta och så är inte fel dock tycker jag. Se till att det är lätt att göra rent det bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hehe jo då är uv för oss då planen är när vi har fått kläm på allt att vi ska ha bla en haj =)

sumpen är ett typ tomt kar utan väggar eller nått

det är det vi funderar på;vad som ska varadäri

då vi nu bara har sötvatten och har lite kläm på den tekniken så det är därför jag undrar som det är samma sak men salt

har läst oxå nånstans att man har levande sten i sumpen är det nått bra eller?

vi ska ju ha en del i själva karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har oxå funderingar över det där med skummare

vad ja har förstått så tar den bort proteiner från vattnet men är det övermatning som orsakar det eller ?

vissa säjer att det inte behövs andra säjer att den gör det

och en del säjer att den bara behövs om man ska mycket fisk

men var går gränsen för mycket fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror tyvärr inte det finns någon haj därute som kan leva i ett 560 liters akvarium. Skummare måste man inte ha nej, en grundidé med en skummare är väl i princip att du kan avlägsna ämnen innan de bryts ned och därmed få ut näring ut ur akvariet vilket underlättar att hålla de låga näringsvärden som en korallrevs akvarist eftersträvar.

Jag rekommenderar en skummare av den enkla anledningen att nästan alla andra gör det, därför är det enklare att följa i andras fotspår och lära av de om du har samma teknik och sätt att sköta akvariet som de. Det är ganska enkelt och finns väl utarbetade sätt att sköta kar med skummare.

Vi du köra utan skummare kan jag rekommendera att studera Lasses akvarier och artiklar här på guiden, han kör det framgångsrikt.

Antalet fiskar är inte så betydelsefullt för hur hårt ens akvarie är belastat, det är snarare så att typen av fisk är viktigare. I princip alla hajar är extremt grisiga fiskar och belastar system väldigt hårt. Fiskar som drakfiskar är också grisiga fiskar.(jag gillar grisar dock, men de har dåligt bordsskick). Så en drakfisk kan ge ett hårt belastat kar medans tio chromis fiskar ger en ganska låg belastning. Det är mycket fisk när du måste slänga i mycket mat kan man säga :-) Och då är även typen av mat viktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare behöver inte vara i från början, men jag gillar att ha i den ändå, klarare vatten, luftar ur ammoniak, stabilare PH.

Jag brukar köra i vatten, startup-bakterier och bara levande sten, inget grus, och låta det gå ett par veckor, gärna med lite mindre lyse i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående sumpen så är fördelen att man kan gömma undan det mesta av tekniken i den och man ökar på vattenvolymen något.

Kolla avdelningen här på sg som är dedikerad för sumpar, där finns mängder med information.

UV-C är något som jag anser mer eller mindre vara ett måste om man tänkt ha kirurger eller andra känsliga fiskar.

Hur man sen kör den är väl lite beroende på vad det är för fisk.

En del kör den 24/7, andra bara någon vecka eller två vid introducering av nytt, andra kör den nattetid. Man får helt enkelt anpassa det till sitt kar och behov.

Skummare är en hel vetenskap med finns allt från billig "kinaskit" till svindyra BubbleKing tex.

Själv körde jag en billig kinapryl som jag tycker fungerar bra, Bubble Magus NAC7, på en vattenvolym av ca 400 liter.

Skummaren ska anpassas efter karet och belastning, lite beroende på modell och märke, men generellt brukar man säga att man bör ha en skummare som klarar den dubbla volymen än vad som anges på skummaren.

Om du har en vattenvolym på 500 liter så bör skummaren vara specad för det dubbla, detta gäller om man ska/vill ha ganska hård belastning.

Vad är då hårt belastat?

Det beror på vad där är i karet, en drakfisk tex skitar ner extremt mycket om man jämför med chromis exempelvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja hur kommer det sig att man ska starta upp karet utan sand?

kan man ha tror det är 0.8-0.2 mm råda sand sen?

Det är lättare att suga upp ditrius och annat dött som släpper från stenen under uppstarten.

Man kan köra i sanden med från start om man vill, spelar ingen större roll.

Rådasand är inte att rekommendera, finns lite olika sorter som är anpassade för saltvatten, tex aragonit. Så kallad levande sand är populärt att köra idag.

Grovleken beror lite på vad man tycker passar för ens egna estetiska behov och lite beroende på djuren som är tänkta till karet.

En sandvändande fisk vill inte ha makadamm direkt. Dock rekommenderar jag inte sugarfine sorterna dom tenderar att blåsa omkring i karet med cirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej kan jag starta upp karet utan skummare och sen när man får fisk i köpa en ?

menar ju det är väl ingen belastning vid upp start... eller ?

jo det där med uvet tar den bara bort "skadliga" bakterier eller tar den även bort bra

Tvistad fråga detdär.

Den är främst till för att döda algsporer och eventuella parasiter ur vattnet. Jag anser att dom goda bakterierna bor i stenen och andra ytor i inredningen, det är en vääääldigt liten del av bakterierna som huserar i vattenkolumnen.

Så jag ser enbart fördelar med det.

Dock är det inget som behövs från början, förhoppningsvis kommer ni inte stoppa i något känsligt i början ändå.

Glömde svara:

I med vatten, blanda i saltet (kolla så det håller runt 25-26 grader innan) mät halten med refraktometer helst, låt stå med cirkulation i över natten för att lösa saltet ordentligt, i med stenen, låt gå in sig i någon vecka eller fyra med ingen eller måttlig belysning.

Skummare och sådant kan skaffas under uppstarten och man har gott om tid att läsa på ordentligt under tiden man förundras över allt liv som följer med den levande stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha nej nej nej

vi ska som sakt lära oss att ha stabila värden först sen så ska LS i och sen lite städ djur typ räkor och grerer

och sen blir det den tåligaste fisken och om inte annat den billigaste =)

när vi kan hålla dom i liv så kommer vi att höja ribban lite =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

vi har fixat all teknik nu och nu håller vi på att fylla vatten och sen så ska vi provköra allt så allt funkar och sen så ska vi blanda in saltet

glömde tillägga att vi fick tag på äkta korallgrus oxå

som ska i sen

men vi ska vi väga salt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En digitalvåg är oumbärlig, dels för och väga salt, vatten, ballingsalter etc.

Jag har alltid föredragit korallsand och aldrig haft någon gylta som inte klarat och gräva ner sig i den. Vill du ha ännu finkornigare så är Bora Bora ett ännu bättre alternativ.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej var får man tag i det ?

hur länge kan man vänta innan man köper LS? och hur mycket är då rekomenderad kg antal?

LS kan man egentligen ha i när temp är ok och saltet löst sig ordentligt, men det är inte fel att vänta en dag eller så.

10% av volymen är väl ett riktvärde att gå på. Dvs 100 liter vatten 10 kg sten.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS kan man egentligen ha i när temp är ok och saltet löst sig ordentligt, men det är inte fel att vänta en dag eller så.

10% av volymen är väl ett riktvärde att gå på. Dvs 100 liter vatten 10 kg sten.

tack !

men jag tänkte nu presis i början...

har hört att om det är nått "fel" så kan stenen dö... inte sååå jätte kul om man har slängt ut en massa pengar...

kan man slänga i några nävar med levande sand i sumpen eller gör det varken till eller ifrån? för bakteriekulturen tänkte jag på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen "dör aldrig" däremot om man köper nyimporterad sten direkt i låda finns det indikationer på att vissa marina organismer som lever på och i stenen har svårt och klara kH över 9. Det kan vara en orsak till att vi saltvattensakvarister får ut olika marina organismer ur sin "levande sten". Köper man i "lösvikt" så är det ju importören/handlaren som styr det första förloppet med sina vattenvärden och det är vi brukare chanslösa emot. Stenens funktion förändras inte, bara att en del marina organismer som man förväntat och hört skall följa med från naturen kanske uteblir i ditt akvarium. En del av dessa är av ondo och andra av godo så oavsett hur/var du köper din levande sten kommer den fullgöra sitt jobb i ditt akvarium och bryta ner avfallet till mindre giftiga ämnen.

Några exempel på vad du kan få med:

Svampdjur, glasrosor, olika maskar, korallpolyper (euphylla, porites), krabbor, sjöstjärnor, amphipods, copepods.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...