Gå till innehåll

InTank Sump


Bläckfisken

Rekommenderade inlägg

Hej Saltvattensguiden.

Jag känner mig inte redo att köra riktig sump än så jag tänkte jag skulle köra med en sump/refugium i akvariet.

Cirkulationspumpen pumpar vattnet till huvudkaret och refugen. Refugen har ytavrinning ner till huvudkaret och det i sig har sedan ytavrinning ner till sumpen. Nedanför huvudkarets avrinning sitter en limmad glasbit som håller upp blå filtermatta. Skummare samt fosfat/kol filter i sumpen.

post-6018-14468927392054_thumb.jpg

Vad tror ni??

Förresten så är sketchup utomordentligt bra vid planeringen.

post-6018-14468927391828_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en hel del som kör med sumpen i ena kanten.

Jag föredrar att att ha sumpen i karet mindre risker för läckor osv.

Men jag förstår inte varför du ska ha ytavrining till båda sidor bättre den rinner från karet i ena och sen vidare från den till nästa fack.

Då får du en konstant vattennivå till skummaren i fack två.

Sen pumpar du vidare till karet från fack två

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med det hela är att eventuella småkryp från refugen ska kunna ta sig till karet. Jag har tänkt på att jag kommer få en nivåskillnad i skummaren men tror att det kommer funka då jag ska köra med bra osmolator.

Skulle kanske kunna smäcka in en bubbelfälla mellan skummaren och returpumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kanske jag som krånglar till det för mycket. Bafflarna är där för att skapa ett ordentligt flöde, speciellt genom kol och fosfatkammaren, men även i exempel 1 för att få ruljans på vattnet kring skummaren.

Kol och fosfatabsorbent kommer att ligga i nätpåse på en rasterhylla mitt i kol/fosf kammaren.

Men detta kanske är onödigt och det räcker med att nätpåsen hänger i returfacket?.. samt att skummaren har mindre flöde kring sig.

Skulle faktiskt vara skönt att bli av med några limfogar att göra, men vill inte tumma på effektiviteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det känns som ett krångligt sätt att göra det hela, samt så är jag inte så säker på hur effektivt det vore då vattnet alltid söker den enklaste vägen.

Det bästa för media är en reaktor, du kan köpa eller bygga en liten och då får du bättre effekt samt en mer flexibel sump.

Att köra media på påse är verkligen att tumma på effektiviteten ;)

Mitt förslag är att göra det hela så arbetsvänligt som möjligt.

Tänk på att du skall enkelt kunna plocka ut allt för rengöring och nå alla ytor/fack i sumpen ifall du behöver fiska ut nån rymlig/städa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tänkte limma imorgon, men frågan är om den lim ordningen jag valt är bäst, eller kanske man ska kladda allt på en gång? Finns det några bra trick för att smidigt limma dit skiva nr 3 i ordningen.

post-6018-14468927554195_thumb.jpg

eller, hur limmar man egentligen...

Ändrat av Bläckfisken
kunskapsbrist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vinkelhake.. Check

aceton.. Check

perennator.. Check

cd skivor att hålla bafflarna uppe.. Check

men jag undrar lite hur det är bäst att lägga silikonskarvarna, speciellt på skiva nr 3. Ska jag kladda silikon på de tre sidorna och föra ner skivan i akvariet, eller sätta ner skivan med distanser och trycka in silikon i skarvarna?

Jag har cirka 1,5 mm på vardera sida till silikonfogen, räcker det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag ska måla avdelarna (2 och 3) för att hålla ljus ute från skummare och det belysningsförskjutna refugiet.

Tänkte använda mig av spray färg, Krylon Fusion svart, dock blank som var det enda jag fick tag på. Ska enligt flera utländska forum fungera med marint vatten.

Vad säger experterna här. Bra eller ....??

självklart tillkommer en kureringsperiod på en vecka enligt rekommendationer på diverse forum.

post-6018-14468928321173_thumb.jpg

post-6018-14468928320768_thumb.jpg

post-6018-14468928320955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar inte min ide om svart plexi för att hålla ljus ute från refugium och skummare. Tanken var att ställa/limma svartmålad plexi mot glasen.

men håller det med silikon, finns det risk att skit samlas bakom plexin, kanske är enklast att måla direkt på glaset med någon exoxi färg???

någon som har något bra tips på hur jag skall hålla ljus ute från sump och det belysningsförskjutna refugiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nån slags svart hårdplast som divider för mitt refugium vid ena kortsidan som Eheim installerade (kolla min översta tråd i signaturen). Skulle varit svart glas från början men plasten fungerar bra och det var möjligt att justera nivån på återflödet efter installation vilket var ett plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...