Gå till innehåll

Diskussion kring Regeländring Köp & Sälj.


Reuben

Rekommenderade inlägg

Varför vore det bra? En förening / forum som stänger ute sina potentiella medlemmar kommer snart att förtvina som en klubb för inbördes beundran. Det ödet tycker jag inte NCS förtjänar (Ej heller SG).

Man behöver inte stänga ute någon bara för att man inte har samma rättigheter i alla möterna. Du har varit potentiell länge nu så du har bara och ta steget vidare för och bli fullvärdig stödmedlem som det egentligen skulle kunna heta.

Nu handlar det inte om ett en medlemsavgift här på SG i ordets rätta bemärkelse utan ett stödmedlemsskap som visserligen då är helt frivilligt.

Avgiften som erläggs går uteslutande till och driva webbplatsen.

Skulle du vilja vara utan den?

Hälsningar från en Stödmedlem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Gillar SVG men detta luktar hybris.

Tanken är säkert god och välvillig men om man vänder på steken så kan detta beslut verka väldigt väldigt märkligt av flera anledningar:

Ni har tidigare sagt att ni inte tar något ansvar för K&S avdelningen men gör helt plötsligt en helomvändning. På vilket sätt kommer ni säkerställa en förbättring?

Nu är detta lite i gråzonen men kan mkt väl kvala som försäljning av tjänst vilket kan bli momspliktigt så det finns en risk att ni faktiskt förlorar pengar på det istället för att få in pengar som var ett av argumenten. En ganska rutten tjänst kan tilläggas om man jämför med vilken annonstjänst som helst.

Det är en jäkla skillnad på att bedriva en förening som försörjer sig på sponsring av medlemmar och företag jämfört med att börja erbjuda tjänster mot betalning.

Ironin är ju påtaglig när ni förbjuder begagnatannonser av privatpersoner där man misstänker "verksamhet (!?)" medan ni själva helt plötsligt ska casha in.

Som så många andra undrar även jag vart pengarna tar vägen? Som medlem fick man varken ta del av några styrelseprotokoll eller ekonomirapporter. Så jag har valt att inte fortsätta som medlem av ren besvikelse, jag vill veta att mina pengar gör någon nytta.

Vill dock avsluta mitt inlägg som jag började det med att jag gillar SVG och att hobbyn inte varit möjlig för mig om det inte vore för alla härliga moderatorer och medlemmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker de är dåligt då jag i stort sett köper allt begagnat annars hade jag inte haft denna hobby och nu är risken stor att massa annonser försvinner.

Varför görs denna ändring är de för att sg behöver få in pengar? Själv ser jag ingen annan anledning!

För de gynnar inte oss som är medlemmar på detta forum. Dock så vill jag påpeka att de inte handlar om att jag tycker de dyrt

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Instämmer helt med dej. Jag kan visst betala en hundring det är inte problemet. Annonserar sällan ut nåt, Däremot har jag köpt mycke. Köp och sälj är där jag börjar när jag loggar in och sen går jag vidare till en del trådar som man följer. Som sagt, utan en aktiv annonsavdelning stryper man möjligheten för oss som inte hållit på så länge att skaffa bra utrustning till överkomliga priser och skaffa fraggar och djur. Dessutom är det en glädje att som nybörjare få saker att växa så att man kan dela med sig till andra och kanske få nåt annat i utbyte. Alternativet är ju att gallra och kasta när man får för mycke av nåt och hos mig tar det i alla fall emot att kasta ut levande djur. då ger jag hellre bort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att få en käftsmäll sticker jag in ett inlägg i debatten :)

Utan att vara moderator börjar jag känna att diskussionen går åt olika håll när jag läser allas inlägg.. Så jag funderar lite på grundfrågan..

Men jag har aldrig upplevt SG som en förening, något jag ser några hänvisar till. Jag lägger själv minst 20 timmar i veckan på föreningsarbete där jag även sitter i med i styrelsen med ca 1500 medlemmar. SG är väl "bara" ett forum med ett gäng moderatorer och kanske någon/några som ansvarar för tekniken.

Skulle det vara en förening skall årsmöte, föreningsstadgar osv finnas så vi hoppar kanske över den utvecklingen? :)

Som så mycket annat på nätet är det inte demokrati i "sann anda", dvs vi väljer inte våra moderatorer utan är någonstans tacksamma över att några orkar hålla på med allt.

I den aktuella frågan kan ju tyckas att informationen kom lite plötsligt men det faller sig ju i sakens natur, vi kan ju inte älta allt tillsammans och tro vi skall enas i konsensus i varje fråga..

Så jag kan acceptera förändringen utifrån att jag är tacksam att forumet finns och att några säkerställer att så är fallet.

Sedan uppskattar jag personligen köp/sälj och tycker det är tråkigt om det nu blir svårare att annonsera. För egen del, om så nu blir fallet, blir det en sämre upplevelse för mig att kolla forumet. Men jag betalar 0:- så vilken förväntning skall jag ha?

Men i slutändan står det ju oss användare fritt att välja var vi vill vara i sann demokratisk anda..

Nä, jag har aldrig varit "stödmedlem", har aldrig blivit av. Lat av naturen. Men intresset har gått upp och ner här på SG.

Men jag vänder på frågan.. Om stödmedlemskapet är viktig för den fortsatta existensen, det rinner väl kanske in någon krona eller två från sponsorer, och det bara går till "drift" av siten... Finna det ingen som kan hjälpa till att erbjuda en billigare drift, med samma kvalité som Gisys där SG verkar ligga..

Kan vi hitta en lösning för att minska kostnaden eller räcker det med att lat-fisar som jag degar in en 100-lapp :)

Simma lugnt boys!!! Andas.. Tänk.. Så, nu kan ni klippa till:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avgiften som erläggs går uteslutande till och driva webbplatsen.

Vad vet du om det? Har du fått ta del av styrelseprotokoll/årsredovisningar/budgetar eller nåt liknande?

Skulle du vilja vara utan den?

Hälsningar från en Stödmedlem

Självklart inte, men risken är ju att detta grepp gör att denna sidan blir sämre. Vilket ger utrymme för andra sidor att ploppa upp, det vore inte första gången, hittills har ingen annan sida lyckats konkurrera ut guiden.. Men nu blir ju förutsättningarna helt andra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som kallar folk för snåljåpar & att 100:- inte är några pengar missar poängen. Personligen torkar jag mig efter toalettbesöket med 100-lappar, pengar har ingen betydelse för mig eller er, annars har man ju som redan sagt valt fel hobby.

Mitt problem är att beslutet kommer göra att K&S blir mindre. Det kommer i sin tur göra att jag personligen kanske missar att köpa en billig beggad pryl. Eller att du eller någon annan måste köpa saken för fullpris istället för bättre begagnat.

Vilket i sin tur betyder att jag betalar 100:- för att stödja ett forum som aktivt försvårar mina chanser att göra en bra affär.

Om alla skulle göra som du, dvs inte vara medlem skulle detta kanske innebära att guiden gick under. Då skulle K&S garanterat blir mindre (läs försvinna;))

Du gör felet att tro att köp och sälj är en medfödd mänsklig rättighet, det är det inte, det är en tjänst som kräver resurser från människorna som driver den, och nu vill dessa människor att ni ska betala för den och då lackar folk. Jag personligen blir förolämpad när folk tror att saker går runt utan att folk vill vara med och ta hand om dem, oavsett om det är en förening, websida eller ett land så måste man hjälpas åt för att driva något framåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag personligen har inget imot att lägga en 100 ing men man vill veta vart och till vad pengarna går. då jag misstänker starkt att detta aldrig kommer hända då man inte ens får ordentliga svar på varför trådar samt kommentarer plockas bort. känns som lite inbördes beundran och bara en handfull får ta del av informationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag betalar på några ställen (Akvariewiki, Zoopet, SDS, och till och från på NCS)... ;-)

Vad ska vi göra för att vara värdiga dina pengar då? Det du säger är ju att du har pengarna men väljer att betala dem på andra sidor... Vad kan vi göra för att bli såpass bra att du väljer oss över nån av de andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det just köp och sälj som ska stängas för icke betalande föresten?

Varför inte stänga hela forums delen? Det vore väll mer logiskt att bara medlemmar får göra inlägg? Eller läsa artiklar. Om man nu behöver pengar för att driva forumet och de pengar som ni får för reklam inte räcker(mot förmodan). Varför inte höja priset på en baner i stället?

Att stänga köp o sälj känns bara väldigt konstigt. Det går bara att se som att man vill ha en avgift på 100:- för att sätta in en annons. Jätte tokigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt lätt att kritisera saker, men av er som tycker detta är fruktansvärt hur många är det som har kommit till hjälp när guiden har annonserat om att de behöver nya medlemmar till föreningen? Inte allt för många som jag sett? Att sitta och tro på sin kammare kan alla göra, men vi har också en realitet att handskas med, vi har en viss mängd resurser som måste användas till allt som krävs för att hålla detta forum igång.

Om det är så att gratis köp och sälj är den enda anledningen för saltvattensguidens existens så är det nog lika bra att låta den gå under är min åsikt... Saltvattensguiden finns för att underlätta informationsspridning mellan människor inte att vara en annonsförmedling. Nu har det gjorts ett beslut att testa hur det slår ut att begränsa vilka som kan annonsera, och det var efter en hel del diskussioner inom föreningen, om olika sätt att begränsa vissa som endast utnyttjade forumet för köp och sälj, detta blev lösningen vi blev överens om. Nu kommer det att testas, och sen får vi se vad som sker.

Det är inte ett ekonomiskt beslut, vi gör det inte för att få in mer pengar, utan för att minska på arbetsbördan, minska på en del av forumet som skapar konflikter och premiera de som stöttar oss ekonomiskt för driften. Det finns mycket som kommer att ske med medlemspengarna som medlemmar kommer få nytta av i framtiden, det är en sak som är säker, men vi måste även få arbetsro för att få till de saker vi vill med sidan. Och att behöva medla i k & s är inte våran huvuduppgift, vi vill att saltvattensguiden ska vara så tillgänglig som möjligt, vara ett välfungerande forum där INFORMATION sprids på ett bra sätt. Jag har aldrig varit oäven för att ta bort köp och sälj helt och hållet, visst kan vi göra så om det är nånting ni som kritiserar beslutet tycker är bättre?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om alla skulle göra som du, dvs inte vara medlem skulle detta kanske innebära att guiden gick under. Då skulle K&S garanterat blir mindre (läs försvinna;))

Du gör felet att tro att köp och sälj är en medfödd mänsklig rättighet, det är det inte, det är en tjänst som kräver resurser från människorna som driver den, och nu vill dessa människor att ni ska betala för den och då lackar folk. Jag personligen blir förolämpad när folk tror att saker går runt utan att folk vill vara med och ta hand om dem, oavsett om det är en förening, websida eller ett land så måste man hjälpas åt för att driva något framåt.

Hur i hela friden tolkade du mina texter som att k&s var min rättighet? jag tror bara inte att det är rätt väg att gå. Jag tror att jag personligen kommer förlora på det. Och då pratar jag inte om 100:- i stöd.

Jag har jobbat med att driva forum och webbar professionellt under många år, jag vet exakt vad det kostar och erbjöd min hjälp gratis. Om alla var lika kompetenta och resursrika som jag och erbjöd sin hjälp gratis skulle SVG inte gå under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska vi göra för att vara värdiga dina pengar då? Det du säger är ju att du har pengarna men väljer att betala dem på andra sidor... Vad kan vi göra för att bli såpass bra att du väljer oss över nån av de andra?
Det är väldigt lätt att kritisera saker, men av er som tycker detta är fruktansvärt hur många är det som har kommit till hjälp när guiden har annonserat om att de behöver nya medlemmar till föreningen? Inte allt för många som jag sett? Att sitta och tro på sin kammare kan alla göra, men vi har också en realitet att handskas med, vi har en viss mängd resurser som måste användas till allt som krävs för att hålla detta forum igång.

Om det är så att gratis köp och sälj är den enda anledningen för saltvattensguidens existens så är det nog lika bra att låta den gå under är min åsikt... Saltvattensguiden finns för att underlätta informationsspridning mellan människor inte att vara en annonsförmedling. Nu har det gjorts ett beslut att testa hur det slår ut att begränsa vilka som kan annonsera, och det var efter en hel del diskussioner inom föreningen, om olika sätt att begränsa vissa som endast utnyttjade forumet för köp och sälj, detta blev lösningen vi blev överens om. Nu kommer det att testas, och sen får vi se vad som sker.

Det är inte ett ekonomiskt beslut, vi gör det inte för att få in mer pengar, utan för att minska på arbetsbördan, minska på en del av forumet som skapar konflikter och premiera de som stöttar oss ekonomiskt för driften. Det finns mycket som kommer att ske med medlemspengarna som medlemmar kommer få nytta av i framtiden, det är en sak som är säker, men vi måste även få arbetsro för att få till de saker vi vill med sidan. Och att behöva medla i k & s är inte våran huvuduppgift, vi vill att saltvattensguiden ska vara så tillgänglig som möjligt, vara ett välfungerande forum där INFORMATION sprids på ett bra sätt. Jag har aldrig varit oäven för att ta bort köp och sälj helt och hållet, visst kan vi göra så om det är nånting ni som kritiserar beslutet tycker är bättre?!

Från trådstarten

Ett annat skäl är att det kostar pengar att driva denna sajt

Behöver ju inte bemöta med taggarna utåt och förtäckta hot om att K&S ska försvinna, detta är internet, det ploppar nog upp alternativ inom kort tid om det blir försämringar enligt sajtens besökare..

Missförstå mig rätt, jag stöttar gärna vilket jag också gjort tidigare år och nästa gång jag sitter med bankdosan framme ska jag komma ihåg att sätta in den 100-lappen inte för att få tillgång till K&S utan som allmänt stöd till en sajt jag gillar och genom åren har spenderat mycket tid på, men tror tyvärr att ert beslut kommer göra guiden sämre. Hoppas jag får fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från trådstarten

Ett annat skäl är att det kostar pengar att driva denna sajt

Så kan det gå när man svarar ifrån hjärtat.... ibland har man fel, även om jag fortfarande säger att det inte är huvudorsaken...

Behöver ju inte bemöta med taggarna utåt och förtäckta hot om att K&S ska försvinna, detta är internet, det ploppar nog upp alternativ inom kort tid om det blir försämringar enligt sajtens besökare..

Missförstå mig rätt, jag stöttar gärna vilket jag också gjort tidigare år och nästa gång jag sitter med bankdosan framme ska jag komma ihåg att sätta in den 100-lappen inte för att få tillgång till K&S utan som allmänt stöd till en sajt jag gillar och genom åren har spenderat mycket tid på, men tror tyvärr att ert beslut kommer göra guiden sämre. Hoppas jag får fel.

Hur skulle du reagera i min situation? inte bli det minsta defensiv? det är en normal mänsklig reaktion, visst kan jag sitta tyst och låta bli att säga nåt så får diskussionen gå dit den vill, men jag vill ge min syn på den med, och lite bakgrund till beslutet.. Människor vill ha öppenhet på forumet, men när man öppnar dörren på glänt och försöker förklara så misstolkas saker, man får ännu mer "påhopp", det ÄR inte lätt att försöka vara öppen och inte ha några känslor, jag är en känslomänniska, jag kommer inte sitta och skriva Reinfeldt svar på saker, för jag känner faktiskt, och förstår, så man försöker bara ha en öppen diskussion..

Hota om att ta bort k & s, ja så kan man ju tolka det, var inte menat så, men när vissa försöker få det till att vi gör det för ekonomis vinning med mera, då blir man ju bara matt och undrar varför man håller på med det man gör... Jag kunde sitta och umgås med min flickvän, titta på en film och dricka en whisky istället för att sitta här och känna mig (alla vi i föreningen) utpekad, ibland skiner frustrationen igenom.. Ber om ursäkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

undrar hur k o s kan skapa konflikter när det inte går att svara där längre

Så på grund av att det man inte kan svara så finns det inte längre missnöjda köpare? människor som stör sig på vissa annonser? och skriver om det till oss moderatorer? Att det inte startas trådar om missnöjda köpare, trots att det står i reglerna att det ska tas direkt mellan köpare och säljare och inte får tas i forumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så på grund av att det man inte kan svara så finns det inte längre missnöjda köpare? människor som stör sig på vissa annonser? och skriver om det till oss moderatorer? Att det inte startas trådar om missnöjda köpare, trots att det står i reglerna att det ska tas direkt mellan köpare och säljare och inte får tas i forumet?

Så anledningen är att man inte har tid att moderera forumet?? Därför stänger man av k & s för flertalet. För betalande medlemmar är alltid nöjda och glada.

Somsagt, bättre att stänga ner forums delen eller lägga avgift på det om ingen har tid att kolla det och man vill lätta på arbetsbördan. Eller skaffa fler moderatorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur i hela friden tolkade du mina texter som att k&s var min rättighet? jag tror bara inte att det är rätt väg att gå. Jag tror att jag personligen kommer förlora på det. Och då pratar jag inte om 100:- i stöd.

Jag har jobbat med att driva forum och webbar professionellt under många år, jag vet exakt vad det kostar och erbjöd min hjälp gratis. Om alla var lika kompetenta och resursrika som jag och erbjöd sin hjälp gratis skulle SVG inte gå under.

Det var inte menat att hoppa på dig personligen, utan de som klagar på beslutet i allmänhet. Jag formulerade mig lite dåligt.

Jag tror också att detta kan göra guiden sämre, men det är för tidigt att säga vad den exakta effekten kommer bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår är beslutet taget!Typ bara att gilla läget? Nja inte riktigt!Jag köper att KoS är enbart för stödmedlemmar,det jag däremot inte köper fullt ut isåfall är div regler för att annonsera!Bör ändras också!Jag vill även att köp o sälj ska innefatta mer än vad det gör idag!Jag vill ha in ett underforum till som kanske heter..köp av handlaren!Tex om jag vill köpa en tunze 6015 lägger jag ut en annons om det!Följande scenario kunde ske! Vi har den pump du söker!Vi vill ha 460:- kronor inklusive frakt!Hör av dig via PM!...man tackar! Tjena krilla!Jag nappar!Jag sätter in 460:- kronor på ditt konto!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Jani i ett tidigare inlägg att är det så att SG:s framtid hänger på annonsering i Köp och Sälj är helt fritt eller begränsat till sådana som stödjer SG ekonomiskt så kan man lägga ner sidan direkt. Märk väl - det är inte användandet av Köp och Sälj som begrännsas - det är bara rätten att annonsera som "begränsas". Att läsa Köp och Säljsidorna är öppet för alla.

Orsaken till begränsningen är helt klart att hindra att någon/några (nu eller i framtiden) att bara använder denna funktion på SG. Jag tror iofs inte att denna åtgärd kommer ge effekt - skall jag sälja grejer för 1000:- tals kronor till en specifik målgrupp så skulle 100 kronor inte spela någon större roll för mig. Då skulle det nog vara effektivare med en gräns som sa att när det står 50 inlägg i din profil - ja då får du annonsera. Eller en kombination - ettdera stödbrukare eller minst 50 inlägg.

Sedan tror jag inte att detta kommer att påverka utbudet på Köp och Sälj det minsta - ideologiskt kan man i och för sig riskera att få ett KorallSwap i Sverige - men det är väl en risk att ta

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett helt idiotiskt beslut i mina ögon.

Jag tror inte direkt att detta är något som gynnar vår hobby och inte heller denna sida.

En fri annonseringsdel främjar ju spridandet av vår hobby och gör den mer lätttillgänglig för många, nu med detta beslut kommer det drastiskt minska på annonser på sidan. Jag själv har många gånger gått in på sidan just för att enbart kolla annonserna men det slutar ofta med att jag kollar igenom X antal andra trådar oxå.

Detta kommer bara krångla till det att slänga in en köpes annons för tex nybörjare som söker lätta koraller, typ skivanemoner/knappar.

Även för dom som har lagt ner hobbyn och väljer att rensa föråden. Knappast att dom kommer betala stödmedlemsavgiften bara för att få slänga in ett par annonser, helt plötsligt blev det dyrare att annonsera på SVG än på blocket.

Jag får känslan av att detta beslut snarare kommer för att på så vis "tvinga" till sig stödmedlemsskap.

och nej jag betalar inte stödmedlemsskap, men det grundar sig på ngt helt annat som vi inte tar här och nu.

Håller helt och fullt med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ha, då har man fått tänka och reflektera en hel dag och jag tror att jag är hyfsat överens med mig själv om min åsikt nu..

Den här tråden fyller många funktioner precis som ett redigt åskoväder efter en längre tids högtryck i juli :) Man måste helt enkelt få lätta på övertrycksventilen ibland!

Jag har aldrig varit betalande medlem utav olika skäl, varit på väg flera gånger men det har alltid dykt upp något som jag stört mig på (som idag tex när en tidigare annonsör får sina trådar borttagna tillsammans med alla undertrådar och frågeställningar som hör till, men som privatperson kan man inte radera ett inlägg eller tråd)

Att man ska vara betalande medlem för k&s känns inte som något problem för mig om det innebär mindre belastning för våra moderatorer som lägger ner mycket tid och arbete ändå. Nu antar jag att det inte går att lösa tekniskt men jag hade hellre sett ett system där man betalade en avgift (bidrag) för varje annons istället, då jag kan reta mig på när samma annons kommer upp som en "ny" istället för att bumpas eller komma med kompletterande information, då hade det kanske inte legat 5-6annonser med samma blå flaskor eller fiskmat eller tester.. Om dom kostat 20:-/st.. Bara för att få bort det problemet!

Det var väldiga diskussioner när det bestämdes att man inte längre skulle få skriva i annonstrådarna utan allt skulle ske med PM, jag tyckte då att det var ett ganska bittert beslut men så här efterhand måste jag säga att den generella nivån på forumet höjdes då inte vartannat inlägg handlade om priset på begagnad utrustning längre.

Jag tycker för övrigt att SVG har tagit en positiv riktning igen (även om det är lite väl mycket tjat om var man kan tjäna typ 7:- på att köpa en ledramp ifrån kroatien) och det gläder mig att se så många pålästa och engagerade unga "rävar" tillsammans med totala nybörjare och "gamla rävar" och några (hrmm..) udda personligheter..

Slutligen vill jag tacka alla som gör den här sandlådan för oss saltvattensnördar möjlig, även om jag inte alltid tycker om när trådar flyttas eller raderas/låses så finns det oftast en anledning till det och det är oftast enklast att bara följa dom enkla regler som finns och om någon tar illa vid utav det jag skriver utan att jag fattar det själv så är jag egentligen bara glad att någon annan kan gå in och tala om det.

Det finns ju trotts allt bara en anledning till att man spenderar så mycket tid och pengar på sin hobby och detta forum.

MAN GÖR DET BARA FÖR SITT EGET NÖJES SKULL!!

Bästa hälsningar till alla // Daniel Nordin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu antar jag att det inte går att lösa tekniskt men jag hade hellre sett ett system där man betalade en avgift (bidrag) för varje annons istället, då jag kan reta mig på när samma annons kommer upp som en "ny" istället för att bumpas eller komma med kompletterande information, då hade det kanske inte legat 5-6annonser med samma blå flaskor eller fiskmat eller tester.. Om dom kostat 20:-/st.. Bara för att få bort det problemet!

Vi har faktiskt kollat på det. Men det föll på att det riskerade att bli en backaffär, där vi faktiskt förlorade pengar på hanteringen. Vi ska inte tjäna pengar, men vi måste ha ett positivt kassaflöde för att kunna hålla sidan igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Jani i ett tidigare inlägg att är det så att SG:s framtid hänger på annonsering i Köp och Sälj är helt fritt eller begränsat till sådana som stödjer SG ekonomiskt så kan man lägga ner sidan direkt. Märk väl - det är inte användandet av Köp och Sälj som begrännsas - det är bara rätten att annonsera som "begränsas". Att läsa Köp och Säljsidorna är öppet för alla.

Orsaken till begränsningen är helt klart att hindra att någon/några (nu eller i framtiden) att bara använder denna funktion på SG. Jag tror iofs inte att denna åtgärd kommer ge effekt - skall jag sälja grejer för 1000:- tals kronor till en specifik målgrupp så skulle 100 kronor inte spela någon större roll för mig. Då skulle det nog vara effektivare med en gräns som sa att när det står 50 inlägg i din profil - ja då får du annonsera. Eller en kombination - ettdera stödbrukare eller minst 50 inlägg.

Sedan tror jag inte att detta kommer att påverka utbudet på Köp och Sälj det minsta - ideologiskt kan man i och för sig riskera att få ett KorallSwap i Sverige - men det är väl en risk att ta

MVH Lasse

Även detta med en gräns av antal inlägg var uppe för diskussion, men föll på att det finns en risk att det ökar antalet "skräpinlägg" för att komma upp i sina 50/100 inlägg för att få annonsera, nåt man kan se i många forum att man har folk som skriver meningslösa småinlägg för att öka sin inläggs-count för att få vissa fördelar som man får när man ökar i "grader"... Vi har som sagt diskuterat detta under en lång tid och försökt komma fram till en lösning som har så få nackdelar som möjligt, vi visste om att nackdelen med denna lösning är att vi kommer få "skäll" ifrån vissa medlemmar, men det är bättre än nackdelarna för de andra lösningarna vi diskuterade, och att inte göra nånting kändes inte aktuellt heller då vi inte tyckte det var okej som det varit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...