Gå till innehåll

Minimalt underhåll på ett stort system? "självgående kar?"


d-jess

Rekommenderade inlägg

Jag håller på och planerar ett system som kommer att hamna på ca 1000 liter här hemma. Ett oceanson infinity 153 + 150 liters sump. Mina tankar går kring hur skötseln att ett så stort kar görs smidigast? Hur gör ni med stora system när det är dags för vattenbyten? Själv har jag inte plats att förvara 100 liter vatten när det är dags för vattenbyte och det ska blandas med salt osv..

Min plan är att även införskaffa en doserpump och ge mig på ballingmetoden. Har inte testat det innan.. Men mina funderingar går kring själva vattenbytena.. Det kommer ju avdusta en hel del vatten. Karet kommer vara öppet upptill så jag räknar med minst 25 liter i veckan (troligtvis mer?). Det blir ju ca 100 liter nytt vatten på 4 veckor. Med automatisk påfyllning av osmosvatten och med ballingmetoden är det då verkligen nödvändigt med vattenbyten? Någon som prövat utan att göra vattenbyten? Det borde väl finnas i stort sett "självgående" kar?

Städa ur sumpen då och då bör ju dock göras..

Om mina tankar är helt off the road, hur gör då ni med enorma kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kar på ungefär storleken du vill ha 1100l + 350 liter sump, total vattenvolym kanske 1000L. Jag har en avdunstning på ca 10 liter/dygn och då kör jag enbart led ramper, så värmeutvecklingen är inte nämnvärd i ytan. Jag tror du får det svårt om du inte kan ha något ståendes när det gäller vattenpåfyllningen om du inte har möjlighet att dra en slang från osmosen till karet. Då kan du köra nivåsensorer som sköter påfyllningen, dock krävs det minst en magnetventil enligt mig ifall det skulle bli något fel så stannar inte osmosen förens du själv stänger av den. Har du en tunna på säg 70-100 liter du tar påfyllningen ifrån blir det inte samma katastrof om olyckan är framme.

Automatisering av den mesta skötseln går att ordna men kostar därefter. Jag kör doserpumpar, controller för ph + redox, foderautomat, kalkreaktor etc och det är perfekt när man måste resa bort och även för att hålla stabila vattenvärden. Bailing är smidigt men kostar mycket till stora kar, en kalkreaktor är att föredra anser jag. Vattenbyten har jag dock varit noga med så det hoppas jag nån annan kan svara på om det är livsviktigt för karet. Jag har själv ställt mig frågan ett antal gånger om det verkligen är så viktigt när man jag hela tiden fyllt på med spårämnen etc.

Lycka till med karet

/ Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska lägga krut på ett system för smidiga och bekväma vattenbyten istället - i min mening en enklare väg till bra underhåll och friskt kar:)

Balling classic där man inkluderar natriumfritt salt är ju en metod framtagen på den tiden när vattenbyten var besvärliga och dåliga (innan osmoser blev tillgängliga till vettiga priser)

För övrigt köper jag bara det där med att "Balling blir dyrt i stora kar" till viss del - man får mycket kemikalier för den mellanskillnaden i anskaffningskostnad mellan reaktor och balling-kit.

Köper man dessutom ballingpulvren i större förpackningar så droppar ju kostnaden avseevärt.

Du får nog räkna med mellan 5-8 L/d i avdunstning beroende på temp och cirkulation, samt yttre omständigheter som rumstemp och luftfuktighet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kar på ungefär storleken du vill ha 1100l + 350 liter sump, total vattenvolym kanske 1000L. Jag har en avdunstning på ca 10 liter/dygn och då kör jag enbart led ramper, så värmeutvecklingen är inte nämnvärd i ytan. Jag tror du får det svårt om du inte kan ha något ståendes när det gäller vattenpåfyllningen om du inte har möjlighet att dra en slang från osmosen till karet. Då kan du köra nivåsensorer som sköter påfyllningen, dock krävs det minst en magnetventil enligt mig ifall det skulle bli något fel så stannar inte osmosen förens du själv stänger av den. Har du en tunna på säg 70-100 liter du tar påfyllningen ifrån blir det inte samma katastrof om olyckan är framme.

/ Henrik

Karet är köpt begangnat så jag fick med det mesta inkl automatisk vattenpåfyllning med nivåavkännare osv. Så för på fyllning av själva avdunstningen finns plats för en tunna i sumpskåpet. Mitt problem ligger i förvaring av ca 100-150 liter vatten som måste förberedas vid varje vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver man bara byta var 3:dje månad så är det kanske överkomligt. Går ju att ställa dunkar i hela badrummet men det är ju inte så kul.

Greger: syftar du på att jag borde strunta i balling och köra endast vattenbyten? eller kombinationen?

Det kostar ju pengar med allt, sen beror det ju på hur mycket koraller osv man har som belastar karet. Men har kikat lite och en månadskostnad för ballingsalter tror jag borde hamna runt 3-400kr i månaden? (vet du vad din kostnad ligger på Henrik?) Det är ungefär vad jag lägger på specialfoder till min kattrackare så det kan väl karet också vara värt om vi alla ska vara lika mycket värda :)

Det är ju betydligt lättare för sötvattenskar med automatiska vattenbytarsystem. Men finns det något bra sådant till saltsystem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i mitt 400l system jag har nu går det ca 1.2dl om dagen av mina balling dunkar. för 400kr klarar du dig säker några månader om du har tillgång att hämta tillsatserna då frakten kostar mer än kemikalierna.

dock blir nog reaktor billigare ganska snabbt då man behöver doserpump för att få det automatiserat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos eller inte,det är frågan? (blir väl världskrig efter detta inlägg?) Osmos är ju som bekant till för att rena "vanligt" vatten,MEN de beror ju helt och hållet på vad vatten värdet är i den kommun man bor i. Tyskland,som är ett av det största länder inom saltakvaristik,är dom tvungna att använda osmos pga deras dåliga vatten. I ett saltakvarium är det över 50,000 mikrosimens (ev. stavfel) i vanligt dricksvatten är det ca 400 bara,så med adra ord har "vi" väldigt bra vatten i Sverige och på Åland. De sku ju underlätta enort om man bara kunde använda vanligt vatten och inte bara kunde,Jag har övergått till vanligt vatten nu och kommer att köra på de hela vintern.

Men det är viktigt att man kollar upp sitt vatten där man bor förrän man börjar använda det. Och det sparar enormt med pengar oxå. Chansa inte,Mät först!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En RO kostar en tusenlapp, ingen jätteiveatering i samma hanget om du planerar 1000 l....

En osmos har jag redan. Dock är det nog dags för en ny/byte av membran. Det som blir billigast :)

Det är ju många som kör utan Osmos också med gott resultat. Personligen tycker jag saltet löser sig bättre i osmosvatten.

Jag har inte testat vårat kranvatten bör man skicka iväg det för testning eller fungerar hemmatest? Vad ska man inte ha i kranvatten?

Vad är att föredra om man jämför balling med reaktor? Läste att kalkrektorer + kalkmixers kan vara svåra att ställa in stabilt?

Jag skulle ju vilja ha en doserpump om man kör med balling.. Är det mycket jobb att dosera manuellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver man bara byta var 3:dje månad så är det kanske överkomligt. Går ju att ställa dunkar i hela badrummet men det är ju inte så kul.

Greger: syftar du på att jag borde strunta i balling och köra endast vattenbyten? eller kombinationen?

Det kostar ju pengar med allt, sen beror det ju på hur mycket koraller osv man har som belastar karet. Men har kikat lite och en månadskostnad för ballingsalter tror jag borde hamna runt 3-400kr i månaden? (vet du vad din kostnad ligger på Henrik?) Det är ungefär vad jag lägger på specialfoder till min kattrackare så det kan väl karet också vara värt om vi alla ska vara lika mycket värda :)

Det är ju betydligt lättare för sötvattenskar med automatiska vattenbytarsystem. Men finns det något bra sådant till saltsystem?

Min månadskostnad har jag inte räknat på, men byter jag vatten är det ca 240 liter som byts, det är väl kanske 200kr. Sen det som körs på doserpumpar kanske kostar 200. Det är inga bailingsalter utan spårämnen, zeostart, vodka och liknande. Magnesium tillförs via reaktorn och kalcium. En kalkmixer finns som ska igång för att hålla ph stabilare under natten. Reaktorn och mixern kostar i princip inget när dom är inköpta. Spårämnen, aminosyror etc kanske kostar200-300kr/mån. Angående osmos eller ej så har jag egen brunn så därför finns den, sen om man har kommunalt vatten så behövs kanske inte osmosen, men det är ingen stor kostnad att skaffa en så varför va utan. Om man räknar på totalkostnad på ett kar runt 1000 liter så är ju el en stor kostnad som lätt glöms. Med kanske 600-1000w belysning/h är det ca 1kr/h x8-10 tim belysning på max. Utöver det lite pumpar på kanske 200w/h konstant 24tim, det är runda slängar 15kr/dygn och 450kr / månad. Billigt blir det aldrig hur man än vänder på det, men det handlar om prioriteringar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver man bara byta var 3:dje månad så är det kanske överkomligt. Går ju att ställa dunkar i hela badrummet men det är ju inte så kul.

Greger: syftar du på att jag borde strunta i balling och köra endast vattenbyten? eller kombinationen?

Det kostar ju pengar med allt, sen beror det ju på hur mycket koraller osv man har som belastar karet. Men har kikat lite och en månadskostnad för ballingsalter tror jag borde hamna runt 3-400kr i månaden? (vet du vad din kostnad ligger på Henrik?) Det är ungefär vad jag lägger på specialfoder till min kattrackare så det kan väl karet också vara värt om vi alla ska vara lika mycket värda :)

Det är ju betydligt lättare för sötvattenskar med automatiska vattenbytarsystem. Men finns det något bra sådant till saltsystem?

Jag menar att om du promt ska minimera vattenbytandet, så är det "Balling classic" du ska gå på.

Men jag tycker att vattenbyten och t.ex Balling light är ett betydligt bättre upplägg.

kostnaden för Balling är ju svår att beräkna, eftersom den beror på förbrukningen som i sin tur beror på antal koraller och andra förbrukare

I butikens SPS system på runt 2000L gör jag av med ca 5,5kg blandade ballingpulver i månaden - det är om man köper 4kgs förpackningar under 500:- i månaden och då pratar vi om en balja med 250-400 SPS koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. jag har väl fått svar på min ursprungliga fråga, teorin om att det avdustade vattnet skulle räcka som tillförsel av nytt vatten verkar få avslag.

Då återstår nästa fundering. Som skrivs högre upp så underlättar det ju vattenbyterna avsevärt om man kan ta vatten direkt ifrån kranen.

Antar att det är klor och flour i vårat vatten som är det skadligaste? annars har vi väl väldigt fint avtten i Sverige.

Men vilka halter av dessa bör vattnet ligga under för att jag ska vilja ha det direkt i karet?

Finns det tester för detta?

Har hört att om man spolar vattnet hårt så ska kloret försvinna till viss del?

Några som kör endast kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klor går lufta ut, det är inget jättestort bekymmer. Speciellt om du kan låta bytesvatten stå och blandas under kraftig cirkulation någon dag kanske innan du byter. Har man ett starkt sprutmunstycke när man tappar upp vattnet luftast mycket klor ut med som du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nuförtiden är det väl (vet inte säkert) sällan klor i vattnet längre utan oftast kloraminer, som inte är lika lätta (väldigt svåra faktiskt) att lufta ur. Men egentligen, varför blir vattenbyten så mycket lättare utan osmosen, en magnetventil och en behållare med nivåmätare för vattnet ser alltid till att det finns osmosvatten tillgängligt, kostar inte så mycket i det stora hela... Finns många som kör utan osmos, inga problem i normalfallet, men man tar bort risker och variationer genom att använda osmos. Som hos mig, på vintrarna har jag ett TDS på vattnet i kranen på ca 40, dvs utmärkt. Men vid snösmältning och annat skjuter det ofta upp till 150-200, och har man haft en läcka nånstans i vattenrören, så spolar vattenverken rören med extra klor/kloraminer för att ta kål på ev bakterier och annat som kan ha tagit sig in i rören... Att nånting går åt skogen bara för att man inte orkat med osmos skulle för mig kännas hemskt, en annan sak som är otroligt fascinerande är skillnaden i färg på en hink osmosvatten och en hink med kranvatten.. Det beror helt och hållet på varifrån man kommer men här i Linköping så är en hink med kranvatten lätt gulbrun, och en hink med osmosvatten lätt blåaktig, det gjorde det helt klart för mig att jag inte vill ta i kranvatten i mitt kar... Men finns många i Lkpg som kör utan osmos utan att saker dör för dess skull..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jani här. Även om vi har bra vatten där jag bor, varför chansa? Dessutom går det ju att förenkla enormt med olika tekniska lösningar. Personligen har jag inte mindre än 100 liter färdigt osmosvatten som står och roterar med en streamer i en tunna i tvättstugan. Jag lyxade dessutom till det med en osmos med en pump som gör 1,5 kbm per dygn så det går fort att få fram nytt vatten. Vill jag blanda nytt saltvatten häver jag bara i en på förhand utmätt mängd, går otroligt fort att få fram bra saltvatten i rätt temp.

Håller även med Greger, vattenbyten är bra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo vatten byten lär ju behövas då man tillför saker i karet som inte bara försvinner. fiskar skiter osv så förr eller senare är det ett måste. Man kan aldrig säga du ska byta vatten 1ggr/månad eller 1ggr/år. Allt beror på filtrering belastning osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era synpunker. Problemet för mig är inte kostnaden för osmosen. Den pengen lägger jag gärna, vattnet blir helt klart klarare och man vet säkert att det är rent. Problemet ligger i att få fram tillräckligt mycket vatten utan att behöva hålla på i flera dagar för ett vattenbyte ( vi har så förbannat dåligt tryck i rören här. så en osmos som gör 300l/dygn skulle säkerligen inte kunna prestera det). Problemet är även förvaringen av det. Har inte plats för någon tunna i tvättstugan. Har en liten på 25l där nu. Lite större får kanske plats men inte 100 liter..

Kunde jag få fram tillräckligt med vatten på en halv dag eller nåt så vore det ju inga problem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sverige har bra kranvatten är sett ur ett mänskligt perspektiv -Ur ett marinlivs-perspektiv finns det otroligt mycket skit i vårt kranvatten (naturligtvis varierande geografiskt)

Jag tycker det är oerhört dumt att chansa, eftersom det ibland tar tid innan många av dessa ämnen ackumuleras till farliga nivåer - så brukar resultatet vara att det blir väldigt besvärligt och dyrt att hitta felkällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era synpunker. Problemet för mig är inte kostnaden för osmosen. Den pengen lägger jag gärna, vattnet blir helt klart klarare och man vet säkert att det är rent. Problemet ligger i att få fram tillräckligt mycket vatten utan att behöva hålla på i flera dagar för ett vattenbyte ( vi har så förbannat dåligt tryck i rören här. så en osmos som gör 300l/dygn skulle säkerligen inte kunna prestera det).

Som jag skrev i min post, min osmos har en pump. Denna pump hjälper till att öka trycket. Så min anläggning gör alltså 1500 liter per dygn. Det är 62 liter i timmen. Helt okej enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i min post, min osmos har en pump. Denna pump hjälper till att öka trycket. Så min anläggning gör alltså 1500 liter per dygn. Det är 62 liter i timmen. Helt okej enligt mig.

Det vore ju kanon. Men behöver man inte ha en osmos där membran och filter "klarar" av det flödet då? Vad är det för osmos du har, hur mycket ska den göra "egentligen"?

Någon som vet vart man köper ca 100 liters tunnor/dunkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era synpunker. Problemet för mig är inte kostnaden för osmosen. Den pengen lägger jag gärna, vattnet blir helt klart klarare och man vet säkert att det är rent. Problemet ligger i att få fram tillräckligt mycket vatten utan att behöva hålla på i flera dagar för ett vattenbyte ( vi har så förbannat dåligt tryck i rören här. så en osmos som gör 300l/dygn skulle säkerligen inte kunna prestera det). Problemet är även förvaringen av det. Har inte plats för någon tunna i tvättstugan. Har en liten på 25l där nu. Lite större får kanske plats men inte 100 liter..

Kunde jag få fram tillräckligt med vatten på en halv dag eller nåt så vore det ju inga problem..

Det finns tryckstegringspumpar till osmosanläggen. Kolla här

Det är problem med kloraminer som troligtvis är den mest förekommande metoden idag. Man använder iofs klorgas eller hypeklorit men tillsätter samtidigt amoniumsulfat och skapar på så sätt kloraminer

Svårigheten är att RO oftast inte tar dem utan släpper igenom dessa ämnen. Det räcker dock att sätta till en matsked c-vitamin (askorbinsyra) till ca 400 liter vatten för att ta bort kloramnin ur sitt vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...