Gå till innehåll

optiwhite


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Stor skillnad! Det borde vara straffbart att bygga saltvattenskar i vanligt glas ;) Jag har haft två kar tidigare (6mm & 10mm glas) och tyckt det var OK, men nu med nya karet (12mm) optiwhite så känner jag mig så jäkla korkad att jag inte haft det tidigare! Man lägger massa tid och pengar på att få fram rätt färger på korallerna och så sätter man ett grönfilter framför ögonen när man tittar på dom, jämför färgen genom att titta in i akvariet eller titta genom vattenytan när pumparna är avstängda..

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snåla inte på karet Sebastian! Du kommer ångra dig grovt i alla framtid! ;)

Vill du se hur det ser ut att kolla genom Optiwhite och sen jämföra hur det ser ut genom ytan är du välkommen förbi.

absolut inte jag kommer ha 3 sidor opti va mest intresserad av hur stor skillnaden är :)

får komma förbi en dag o spana :) har ju inte sett ditt kar sedan jag hjälpte dig att lyfta det ur bilen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att balansera lite:

Första karet kanske kan få vara lite billigare? Allt kostar så mycket ändå.

Mitt hornbach-kar 240 l, 120x40x50, 8mm glas, egenborrat, har kostat mig kanske 1500 inkl ebay-diamanthålsågar.

Att jämföra med det dyraste offerten på ett med samma mått, rimless, 10mm optiwhite, färdigborrat med monterad avrinningsbox - 15000

Som nybörjare får man mycket annat behövligt för mellanskillnaden.

Om man upptäcker att detta inte var nåt för mig så kan det mesta säljas till hyggliga pengar, men karet tappar vansinnigt i värde...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äpple o päron..

Sebbe, kör opti.. Du kommer att se skillnaden , det har väl tråden redan bevisat..

Kolla med din glasnisse vad tillägget blir på karet.. I mitt fall var det ca 8% för att få tre rutor i opti glas.. Värt varenda krona om man siktar på ett färgglatt kar..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att balansera lite:

Första karet kanske kan få vara lite billigare? Allt kostar så mycket ändå.

Mitt hornbach-kar 240 l, 120x40x50, 8mm glas, egenborrat, har kostat mig kanske 1500 inkl ebay-diamanthålsågar.

Att jämföra med det dyraste offerten på ett med samma mått, rimless, 10mm optiwhite, färdigborrat med monterad avrinningsbox - 15000

Som nybörjare får man mycket annat behövligt för mellanskillnaden.

Om man upptäcker att detta inte var nåt för mig så kan det mesta säljas till hyggliga pengar, men karet tappar vansinnigt i värde...

Mitt 740+ blev "billigare" än din påhittade offert, inkl opti..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att balansera lite:

Första karet kanske kan få vara lite billigare? Allt kostar så mycket ändå.

Mitt hornbach-kar 240 l, 120x40x50, 8mm glas, egenborrat, har kostat mig kanske 1500 inkl ebay-diamanthålsågar.

Att jämföra med det dyraste offerten på ett med samma mått, rimless, 10mm optiwhite, färdigborrat med monterad avrinningsbox - 15000

Som nybörjare får man mycket annat behövligt för mellanskillnaden.

Om man upptäcker att detta inte var nåt för mig så kan det mesta säljas till hyggliga pengar, men karet tappar vansinnigt i värde...

Mitt 800 kostade hälften så mycket helt i optiwhite med 12mm glas... Borde kanske undvika dem som gav dig det priset :)

Majornas glas kostar ungefär lika mycket som karen från hornbach, fast då vet man att man får kvalite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 740+ blev "billigare" än din påhittade offert, inkl opti..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Påhittad? Den var i hägsta grad verklig. Fick billigare också, och med lite eftergifter på rimless etc var det ändå 7-8000 för den billigaste.

Dock bara stockholmsfirmor tillfrågade.

Ang kvalitet på hornbach- urken så har jag inga dubier. Det är mp/eheim, slipade kanter och schysst på alla sätt. Dock ej måttbeställd och antagligen producerad i tusental, där ligger nog den största diffen.

Nästa birk blir större och mer påkostad dock. Jag ifrågasätter inte optiwhite, men det kanske inte är det viktigaste?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor skillnad! Det borde vara straffbart att bygga saltvattenskar i vanligt glas ;)

Fast det är ju inte alla som har saltvatten som kör färggranna koraller. Inte så stor poäng med strålande färgåtergivning på torsk och sånt, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det är ju inte alla som har saltvatten som kör färggranna koraller. Inte så stor poäng med strålande färgåtergivning på torsk och sånt, eller hur?

Nej för matfisk och uppfödning så är nog inte akvarium det bästa alternativen.. Men under dom åren jag har hängt här på saltvattensguiden så har merparten sysslat med koraller och färgglada fiskar för hobbybruk :)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matfisk och uppfödning? du har nog missat att vi är några som håller på med inhemskt kallvatten för att det är kul Sune. Sen är det faktiskt inte bara västkustfiskarna jag har som är måttligt färggranna, tittar jag i varma burken så är det dominerande faktiskt fisk som är randig i svartvitt. Jag är mer intresserad av beteenden och former än av färg. Fast vi behöver väl inte gå så mycket längre i det här spåret, vad jag ville ha sagt var ju bara det att det faktiskt finns saltvattensakvarister som inte har så väldigt mycket att vinna på optiwhite och att det därför är lite snett att generellt säga att det är nåt man skall ha till saltvatten. Man får ju se till vad det ger för just det man har tänkt att ha och ställa det i relation till vad man kunde skaffat i stället för merpriset. Jämför man nytillverkade kar kanske det inte är så stor skillnad men eftersom det inte vimlar av begagnade kar med opti så kanske jämförelsen i stället blir mellan ett begagnat kar eller ett nytt med opti och då blir det skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl klart man vill ha opti även om man håller torskar! De har ju färg de med.

Frågan känns aktuell men det känns om att det finns en gräns när opti-white verkligen gör skillnaden och den går ju vid tjockleken på glaset som konstaterats redan här i tråden. Jag tycker upp till 6 mm glas ger väldigt goda färger med vanligt glas, jag lider knappast av att titta in i mitt 8 mm glas heller på mina djur. För mig känns det aktuellt först när man passerar 10 mm.

Men det finns en del kar där man märker att glaset ger en missfärgning åt innehållet, på en del offentliga akvarium som har uppåt 30 mm rutor och värre så brukar det bli en murkig ton av de tjocka rutorna, de bildar en omysig barriär. Fast jag tycker problemet med det gröna i glaset framhävs mer i kar med taskig belysning än väl belysta kar. Med god belysning så att man ser väl så flyttas mina ögons fokus fort från besvär att se in i bruken till att se på invånarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden handla ju iof om hur skillnaden var att titta genom optiwhite och inte om man ser igenom eller inte ;).

Vill man ha ett fint korallkar med fina färger så är optiwhite att föredra alla gånger. Inte kul att kämpa för att få fram färgerna och så måste man stänga av pumparna för att se dom.

Stockholms företagen har svårt att konkurera med majornas glas. Själv valde jag att beställa från majornas efter att fått offerter på typ dubbla priset från många andra företag.

Majornas skickar med för en rimlig summa så de e värt att kolla upp. Tror jag betala 800kr i frakt och fick de till dörren för ett

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kar med och utan Optiwhite med 6, 8 och 10 mm glas. (+12mm optiwhite)

För 6 mm glasen tycker jag det kan kvitta.

För 8 mm inte så stor skillnad men rött och blått får klarare färg med optiwhite.

På 10 mm tycker jag skillnaden är så stor att det borde vara självklart även för kallt eller sötvatten.

Är det mörkt i rummet ser det ut som att fiskarna simmar ute i rummet. Det intrycket har jag aldrig fått med vanligt glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att det bör kvitta på 6mm och jag ser ingen färgton heller, men tittar jag genom ytan på kuben (6mm) så är det ändå stor skillnad i färg, nu är det såklart olika färg beroende på betraktningsvinkel på korallerna.

Men jag håller med bygert också, i en Östersjöbiotop så gör det inget att det blir lite murrigare , även i kalla kar med svag belysning.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt färgseende är kanske inte alltid helt enkelt. Sätter jag en 8 mm vanligglasskiva framför ett vitt papper ser jag ingen färgändring i vanligt rumsljus. OK det är lite mörkare beroende på reflektion i ytorna. Men när jag flyttar vanlig Chromis från karantänen 6 mm vanligt glas till butikens 8 mm optiwhite så blir den blågrågröna färgen lite klarare. (Likadant lysdiodljus 7000K + blå 465nm). Och skillnaden är ännu större till 8 mm vanligt glas i mina odlingskar.

På starkt färgade blå fiskar som Pomacentrus alleni eller Chrysiptera parasema ser jag ingen skillnad. Så jag skulle tro att skillnaden är större för en östersjöbiotop (utan trådalger).

Lite alger på täckglasen gör för övrigt större skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...