Gå till innehåll

Behövs skummare?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Detta kanske har stötts å blötts förr, men kom just att tänka på en diskussion jag hade med en av de som startade "Aquaria" i Sthlm och byggde upp saltvattenssystemet. Då jag aldrig har varit "backstage" där vet jag inte hur det ser ut, men han hävdade att (åtminstone då han drog igång det och några år efter detta) hela hajtanken gick utan skummare.

Hela systemet förlitade sig enl. honom på ett enormt refugium enl. Jaubert-metoden.

Oavsett, så hävdade han att det jag trodde var fekalier, proteiner i nedbrytning å allmän smuts, i skumkoppen mest var joner (dvs kalcium, magnesium å andra spårämnen som borde stanna i akvariet) som fäste vid bubblorna i skummaren.

Spontant känner jag att jo, sånt fäster ju också, men borde inte fler ha skippat skummare om det inte fyllde en funktion?

Jag har alltid varit en flitig besökare o typ alltid varit på baksidan o mig veteligen har det alltid stått en modell stor skummare där

då tanken nu fullkomligen håller på att rosta sönder o trycker på rutorna så dom spricker

så tror jag det blir lite mineraltillskott som inte är kontrollerbart i den tanken

framtiden ser dyster ut om det inte renoveras för stora pengar bums

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9006 skall vara för både och. Man måste köpa ett tillbehör (snorkel) om man ska den in tank.

Borde inte näringsinnehållet var lika i hela vattnet? Varför skulle mindre flöde bli bättre?

Jag skrev att det var ren gissning. Om du har en returpump som du kan minska flödet på så kan det vara värt och prova. Ett annat sätt är ju och sätta pumpen i akvariet för och se vad som händer. Denna typ av skummare är inte optimal för och ha i en sump enligt min mening. Du bör hellre skaffa dig en doc skimmer 9410 som passar bättre i en sump om du gillar Tunze.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Blåbert

Kollade och visst tusan skall det dit ett tillbehör http://www.tunze.com/details.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1%5Bprodid%5D=9005.400 OBS! om du har skummaren i sumpen och inte i akvariet som du skrev. Så felet ligger helt klart där att skummaren orkar inte med och producera som den borde. Tillbehöret kostar säkert 400:- vilket också gör den till en dyr sump skummare utan och vara så bra som du normalt får för de pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Per, har du pratat med min pappa Alf? Han var jätteduktig på 80-talet ;-) Det har hänt lite sen dess kan man säga.

AdvancedAquarist har en artikel som djupgående beskriver vad som hamnar i skummarkoppen. Läs den!

http://www.advancedaquarist.com/2010/2/aafeature

Hehe ja, om Du har en tv-fiskande farbror som heter Mikael ;). Det var en oerhört givande och intressant diskussion, som jag nu/då plötsligt kom att tänka på. Har även stött på en del SPS-nördar :skrattar: (som kört fisklöst) som skytt allt vad skummare heter, så jag tänkte kolla den gängse uppfattningen bland akvarister idag. Kan ev vara så att han refererade till den artikeln, men jag vet att han nämnde nåt om en studie som analyserat vad som faktiskt hamnar i skumkoppen. Trådstarten var absolut ingen diss, utan bara nyfikenhet från min sida...

Jag har alltid varit en flitig besökare o typ alltid varit på baksidan o mig veteligen har det alltid stått en modell stor skummare där

då tanken nu fullkomligen håller på att rosta sönder o trycker på rutorna så dom spricker

så tror jag det blir lite mineraltillskott som inte är kontrollerbart i den tanken

framtiden ser dyster ut om det inte renoveras för stora pengar bums

Näää, vafan?!?! Har inte varit där på länge, men är det så illa? Vet att det gått ned sig en del under de sista åren jag var där, men så pass...:smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fel, den tar inte in ytvatten, det är ett annat utblås som skall förhindra mikrobubblor

Man skulle kunna prova den i akvariet såklart, men vad är det som gör att den här skummaren är olämplig i sumpen tycker du?

Det är bara magkänsla som jag får att 9006 enligt Tunze skall gå och ha i sump men egentligen är gjord för och sitta i akvariet likt 9002 och nu 9004. De trycker inte in vattnet utan mer suger in det. Så upplever jag dem då jag har en av varje i mina mindre akvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja, om Du har en tv-fiskande farbror som heter Mikael ;). Det var en oerhört givande och intressant diskussion, som jag nu/då plötsligt kom att tänka på. Har även stött på en del SPS-nördar :skrattar: (som kört fisklöst) som skytt allt vad skummare heter, så jag tänkte kolla den gängse uppfattningen bland akvarister idag. Kan ev vara så att han refererade till den artikeln, men jag vet att han nämnde nåt om en studie som analyserat vad som faktiskt hamnar i skumkoppen.

Japp det är min farbror :)

Det är den artikeln han refererade till. Den brukar vara upphov till hetsiga diskussioner kring matbordet när vi träffas ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är min farbror :)

Det är den artikeln han refererade till. Den brukar vara upphov till hetsiga diskussioner kring matbordet när vi träffas ;)

Flyger farbroderns vingar fortfarande över Haga nu när Christer gått upp ytterligare ett steg mot vansinnets brant? (Tänker på XXL Zoo) :)

Hälsa Alien Life Form att jag håller med honom - för en gångs skull :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns också dom som har fått ordentlig tillväxt bland korallerna efter att dom har slutat med skummare, med SPS till och med.

Dock så kräver det mer och nogrannare underhåll.

Själv kör jag med skummare på mitt rev och utan skummare i min huggkräfta's kar, där jag har en hel del makroalger och stjärnpolyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara magkänsla som jag får att 9006 enligt Tunze skall gå och ha i sump men egentligen är gjord för och sitta i akvariet likt 9002 och nu 9004. De trycker inte in vattnet utan mer suger in det. Så upplever jag dem då jag har en av varje i mina mindre akvarier.

Alltså pumpen trycker ju ju upp vattnet i skummaren, skillnaden är att man satt pumpen inne i skummaren. Skall posta en snittbild av det i morrn.

Såhär ser det ut efter ett dygns skummande. Färgen är som ljust te, ca 2 matskedar.

post-6894-14468928284486_thumb.jpg

post-6894-14468928284143_thumb.jpg

post-6894-14468928284323_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså pumpen trycker ju ju upp vattnet i skummaren, skillnaden är att man satt pumpen inne i skummaren. Skall posta en snittbild av det i morrn.

Såhär ser det ut efter ett dygns skummande. Färgen är som ljust te, ca 2 matskedar.

[ATTACH]90510[/ATTACH][ATTACH]90511[/ATTACH][ATTACH]90512[/ATTACH]

Det ser bra ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är min farbror :)

Det är den artikeln han refererade till. Den brukar vara upphov till hetsiga diskussioner kring matbordet när vi träffas ;)

Hehe ok. Tja, han snackade oxå om att Tunzes skummare (iaf de gamla hederliga bruna boxarna) var de enda som borde användas då de bygger på diffussion och inte direkt "matning", men jag kan se ett gäng problem med den idén (även om jag inte sa det då hehe...:argumerar:). Hur som, tycker jag att fler borde anammat skummarlösa system under årens lopp om det fanns massa fördelar. Tyvärr är väl inte akvarieindustrin tillräckligt högljudd än för att det ska bedrivas nån betydande forskning kring våra system...:smiley24:, men den dagen kommer nog rätt snart skulle jag gissa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...