Gå till innehåll

Jebo/Jebao WP-40


litetsmultron

Rekommenderade inlägg

sådär då är min igång sedan i lördags :)

Den brummar ganska ordentligt när den går upp på högsta läget oavsett programm, hoppas det ger sig med lite tid.

Kör program w2 nu. Känns som en trevlig pump med ganska bra inställningar och bra flöde, men är det nån som vet vad "else-programmet" innebär? Känns som det är ett lite mer oregelbundet program?

Ger sig bara brummandet lite så kommer jag vara kanonnöjd med pumpen och är lite sugen på en till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 528
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tillverkaren heter Jebao. Diskussionstrådens rubrik borde kanske ändras för tydlighetens skull.

Jebao skall inte förväxlas med Jebo, det är två olika kinesiska tillverkare av akvarietillbehör enligt den informativa diskussionen på manhattanreefs i länken nedan:

http://www.manhattanreefs.com/forum/general-discussion/143186-jebao-wp-40-a.html

Intressant att den går att kontrollera med dels PWM från tex arduino/Reef Angel, och dels genom att köra den på annan spänning (lägre volt).

EDIT:

Jag ser nu att även på Reefcentral diskuteras denna pump under namnet Jebo, och av länkarna i början av diskussionstråden dör att döma kallade fish-street den ursprungligen för Jebo. De länkarna fungerar nu inte längre då den där nu säljs under namnet Jebao och länkadressen till fish-street därför ändrats. Kanske fish-street är upphov till förvirringen? http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2259644

Tillverkarens hemsida:

http://www.jebao.com/en/introduce.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Min funkar kanon, kör den tillsammans med två st tunze 6095:or och tycker inte det är nån skillnad ljudmässigt mellan dem. Första tiden lät den lite när den växlade mellan hastigheterna men inte alls farligt..

Funktionerna är klockrena, just nu har jag den på vågmaskinläge så det är en våg på 2-3cm i karet.

Helt klart mycket "bang for the buck"

Sen får man ju se om de håller lika länge som en Tunze.. Men för 550kr + frakt kan jag köpa 5-6st innan man kommer upp till priset på en tunze 6105 med kontroller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jebao har nu uppgett att en mindre modell med samma kontroller, WP-25, kommer att släppas i slutet av april. Här finns ett foto: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2283598

Jebao uppger att priset kommer att bli $30, dock oklart om detta är rek utpris eller pris till återförsäljare.

De har även uppgett att de arbetar med att uppdatera kontrollerna så att det ska gå att ställa in lägre spänning för att minska det generella flödet, med bibehållen variation genom styrningen. Flera på reefcentral/manhattanreefs har använt denna teknik (diy) för att minska det kraftiga flödet i WP 40. Andra har argumenterat att denna teknik att minska flödet skulle kunna slita mer på pumpen. Här får någon mer kunnig inom elektronik gärna förklara hur det skulle kunna vara skadligt? Hursomhelst verkar det alltså som att Jebao själva kommer att bygga in denna funktionalitet i kontrollern.

Jag undrar hur lågt flöde det är möjligt att få med sänkt spänning på WP-40? En WP-40 som går långsammare borde ha potential att bli riktigt tyst, tystare än en mindre pump som går på högre varvtal, och skulle därför kunna vara ett intressant alternativ även i mindre kar trots att WP-25 släpps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den mindre varianten någon som vet flödet på denna? trevlig storlek:) Funderar på 2 stycken till mitt nya kar. Tror ni det räcker med 2 st för runt 2M långt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm jag såg den där WP40 och tyckte att det var synd att det inte fanns en mindre så jag kunde köra en sån i mitt lilla lido men den här lilla vore ju klockren. Man kunde ju köpa två tre stycken så att man har reserv ifall den lägger av också. Priset är ju inget att bråka om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått ett pris nu på WP25 - 95 dollar inklusive frakt - lite annat pris än vad som indikerats på de amerikanska sidorna. Kommer troligtvis beställa en ändå.

MVH Lasse

.WP-40 kostar $100.80 inklusive frakt till Sverige från Fish-Street. Verkar lite märkligt att det bara skulle skilja 5 dollar i pris, men de har kanske insett att de sitter på en vinnare och passar på att höja sina marginaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker priset är bra för denna pump. Ang att det skiljer så lite är nog hur många som behöver den stora vs den lilla. Tror det kommer bli sug efter denna pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever att ljudnivån sjunkit något på den pump jag haft i några veckor.

kompletterade nyss med en till pump och den låter mer än den som suttit i ett tag.

Men det är en väldigt subjektiv bedömning då de även är placerade på lite olika sätt.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte det är störande och hör det bara om det är tyst i övrigt. Pratar man med någon eller tvn är på så är det inget jag kan uppfatta.

Annars är jag rätt imponerad av hur mycket vatten pumpen kan flytta, speciellt för sitt pris.

Kan få till lite vågor i mitt 2m akvarium med en pump utan att ha jobbat allt för mycket på att hitta exkt rätt pulslängd.

Men skulle vilja få till så att man kan styra fler pumpar synkroniserat på lite olika sätt.

Vore även trevligt med lite smartare styrning i allmänhet.

Ska försöka titta på om det går att lösa. Har en tredje pump på ingång + en av den mindre varianten påväg via HK-post redan nu om jag uppfattat FS rätt.

En sak som är lite irriterande med nattsensorn är att den bara tror det är natt om det är "lagomt mörkt", blir det mörkare så går pumpen på för fullt igen.

Ska se om det går att lösa på något enkelt sätt också.

MVH Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har gått sen Februari nu och jag tycker inte den väsnades så mycket från början öht mer än sent på kvällen när man stängt av TV:n o alla gått o lagt sig då man hör hur den byter hastighet, men samma ljud kommer från mina Tunze 6095:or så det känns normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...