Gå till innehåll

Jebo/Jebao WP-40


litetsmultron

Rekommenderade inlägg

  • Svar 528
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Frågan om de kan ha ett patent på en känd teknologi som de själva plockat upp. Att använda en propeller för att göra en streamer var gjort innan Tunze gjorde sina streamers och att använda en DC motor är också känt och används av fler (Hydor). Det finns fler tillverkare som använder exakt samma teknologi som Tunze. Dessutom själva styrningen verkar skilja också. Tunze använder 1-10 V och Jebao en PWM signal.

Det kan ju finnas ett mönsterskydd som är ngt helt annat men det har jag inte sett att de har haft på deras förpackningar.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vi inte släppa patentfrågan??!

Det är ju helt oväsäntligt för oss, utom som förklaring till att den inte säljs överallt....vilket den ändå inte hade gjort

varför är det oväsentligt? Immateriell rätt är det mest väsentliga som finns (yrkesmässigt) för en produktutvecklare i västvärlden... varför? Jo annars kan man få se hela sin dyra utvecklignskostnad helt värdelös när nån kines kopierar det man har gjort....

sen om det hör till tråden? Ja uppenbarligen gör det det då man gör intrång på tunzes patent - som dock inte är worldwide utan vad jag hittar i en snabb sökning endast amerikanskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Design patent - det är väl det vi kallar mönsterskydd.

De är som bollar bägge två - sen är det stora skillnader - exempelvis på utblåset. Får väl se vad som händer. Det är inte så lätt att hävda ett mönsterskydd - och det lever IKEA exempelvis högt på.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför är det oväsentligt? Immateriell rätt är det mest väsentliga som finns (yrkesmässigt) för en produktutvecklare i västvärlden... varför? Jo annars kan man få se hela sin dyra utvecklignskostnad helt värdelös när nån kines kopierar det man har gjort....

sen om det hör till tråden? Ja uppenbarligen gör det det då man gör intrång på tunzes patent - som dock inte är worldwide utan vad jag hittar i en snabb sökning endast amerikanskt.

Precis så här spårar en tråd ut.... Vill ni prata om patent..ok gör det i en tråd för det så kan man hoppa över det om man vill läsa om billiga och bra kinesiska pumpar.

xie xie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra! Då är det antagligen samma fabrik o samma grejer i pumparna. :=)

Missade o läsa sista sidan av inlägg på den här tråden så nu inser jag att denna fråga är lite känslig. Varför, frågar jag mig. Är ni bekymrade av Tunzes marknadsandel eller vill ni ha billiga grejer som är lika bra?

Tunze har jag erfarenhet av och de gör bra grejer. Nu har jag beställt kinastreamers och dessa kommer jag så klart också utvärdera. Vi som köpare gör inget fel så sluta tjafsa om patent. Det har väl inte vi med att göra?

Ändrat av Keller
Jag läste inte klart tråden innan jag postade
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det beställt....såg att deadline var i morgon för denna omgången.

12V to 24V Power Supply for Jebao WP-40 /WP-25 Replacement Pump $10.00

Jebao WP-25 8000L Wave Maker $70.00

Jebao WP-40 / WP-25 Sensor Kits

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra! Då är det antagligen samma fabrik o samma grejer i pumparna. :=)

Missade o läsa sista sidan av inlägg på den här tråden så nu inser jag att denna fråga är lite känslig. Varför, frågar jag mig. Är ni bekymrade av Tunzes marknadsandel eller vill ni ha billiga grejer som är lika bra?

Tunze har jag erfarenhet av och de gör bra grejer. Nu har jag beställt kinastreamers och dessa kommer jag så klart också utvärdera. Vi som köpare gör inget fel så sluta tjafsa om patent. Det har väl inte vi med att göra?

Det är samma typ av diskussion som piratkopiering av musik, så tycker man att det är helt okej att tabka film och musik från nätet så skiter man sannolikt i all form av immateriell rätt.

Skall man hårddra det så kan det vara på gränsen till att bryta mot forumreglerna, det skulle definitivt stängas trådar som diskuterar andra typer av piratkopiering.

Nu verkar just detta patent inte gälla sverige, men det skulle förvåna mig mycket om de inte har mönsterskyddat i EU också.

Jag tycker ämnet är intressant, och tydligen påverkar det den amerikanska marknaden.

Det är f ö inte samma bitar som i tunzes pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma typ av diskussion som piratkopiering av musik, så tycker man att det är helt okej att tabka film och musik från nätet så skiter man sannolikt i all form av immateriell rätt.

Skall man hårddra det så kan det vara på gränsen till att bryta mot forumreglerna, det skulle definitivt stängas trådar som diskuterar andra typer av piratkopiering.

.

Som jag uppfattar det så bryter politiska diskussioner mot forumreglerna, jag kan därför inte prata om immateriell rätt med dig här men på piratpartiets forum kan du prata hur mycket som helst om det.

Tråden handlar om pumparna, kan vi hålla oss till det.

Det är absolut inget lagbrott att köpa en vara det är patenttvist om, så tråden uppmanar självklart inte till lagbrott.

Dessutom omfattas inte Kina eller Sverige av USA's lagstiftning (än) som tur är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man hårddra det så kan det vara på gränsen till att bryta mot forumreglerna, det skulle definitivt stängas ....

2.4 Om någon bryter mot reglerna - Om du anser eller misstänker att en specifik medlem bryter mot någon regel så diskutera inte detta öppet i forumet utan skicka en anmälan i stället via ikonen https://www.saltvattensguiden.se/foru...ns//report.gif som finns till vänster i inlägget. (5p)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför är det oväsentligt? Immateriell rätt är det mest väsentliga som finns (yrkesmässigt) för en produktutvecklare i västvärlden... varför? Jo annars kan man få se hela sin dyra utvecklignskostnad helt värdelös när nån kines kopierar det man har gjort....

sen om det hör till tråden? Ja uppenbarligen gör det det då man gör intrång på tunzes patent - som dock inte är worldwide utan vad jag hittar i en snabb sökning endast amerikanskt.

Ja ja, lite öl har väl slunkit ner idag också så jag måste bemöta det här lite grann.

Om produktutvecklare i västvärlden var så måna om sina patent och uppfinningar så borde de kanske inte förlägga produktionen i låglöneländer som Kina? De får skylla sig själv anser jag. Jag hoppas att du inte tar illa upp Blåbert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas att jag inte retade nån med mitt inlägg. Det kanske var lite för rakt på sak, men det blir lätt så när man postar efter viss ölkonsumtion. :)
allt man skriver låt kanon i sin egen hjärna men när andra ser det så ser det mindre bra ut ;)... men enligt mig så är postande här efter en viss ölkonsumtion helt okej, bara att man får se lite mer kritiskt på det hela =)

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar inte illa upp av det, däremot lite över att jag inte skalö få diskutera vilka aspekter som helst kring en produkt som tråden handlar om.

I detta specifika fall så är kag rätt säker på att tunze har produktion i tyskland. Det krävs inte mer än att köpa en tunze-pump om man vill kopiera dem... De är konstruktionsmässigt ganska olika, däremot designmässigt väligt lika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte?....

Det är väl bara positivt för oss konsumenter om någon gör en snarlik produkt, fast betydligt billigare?!?

sen kan man prata i oändlighet över hur mycket som den sk västvärlden har stulit genom åren........

....men det är bättre med en egen tråd om det eller om patentfrågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...