Gå till innehåll

Jebo/Jebao WP-40


litetsmultron

Rekommenderade inlägg

Man börjar ju undra vad det är för monsterpumpar... Jag har läst ett flertal gånger att man inte kan få för mycket cirkulation (och sen förvisso upptäckt att det visst går beroende på fiskar osv men ändå) på det här forumet och sen finns det folk med riktigt stora akvarium som klagar på dessa pumpar i maxutförande. Jag som köpte en WP40 och en WP25 för ett 240 liters... Hehe

Nåväl, det akvariumet är sålt så jag får väl leta nåt som tål så mycket cirkulation som dessa pumpar ger. Problemet är att väggen där akvariet ska stå inte medger större längd än 180 cm... Så det kanske blir för mycket hur eller hur... Och jag tror inte jag har råd med så stort ändå. Vilket dilemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 528
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

@Keller - ja vilket ilandsproblem, och framför allt om du låter en billig kinapump avgöra ditt val av alvarium ;)

Att jag upplevde min 40a som för kraftig var att antingen drog den runt all samd om jag riktade den nedåt, eller så skvalpadedet om jag riktade för högt, eller så blåste den omkull koraller.

Kort sagt, hittade ingen placering i mitt 240 där jag kunde köra sen med mer än 12v, och då fjnkar inte programmen helt hundra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WP-25 ger en lite kraftigare stråle än motsvarande Tunzeprodukter. Det är mer liter i timmen som skall igenom ett hål av samma storlek (40 mm) 8000 liter istället för 5500 liter som max. Detta innebär just sådana problem som är beskrivna. Tunze nanostream 6095 som har ett max flöde på 9500 liter i timmen har 50 mm hål. Om man ser på WP-40:s hål så är det 50 mm - liknande produkter från Tunze har 50 mm (6105) till 63 mm (6125 stadigt 12000 liter i timmen). Detta är anledningen (tror jag) att många föredrar lägre flöden än max med dessa pumpar. Dessutom är vågfunktionen bra på WP-25 och en stående våg flyttar oerhört mycket vatten, betydligt mer än "bara" 8000 l/h

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, det är väl inte riktigt så att jag låter kinapumparna styra akvarievalet men är det inte så att större är bättre? Då är väl alla anledningar att välja så stort som möjligt bra? ;-)

Jag har varit lite skeptisk till det där med vågorna, men du menar alltså att det ger bättre cirkulation i hela akvariet än t ex else - programmet (reef Crest)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttar verkligen en stående våg så mycket vatten egentligen? Mitt intryck av de är att givetvis får de hela vattenvolymen att röra på sig, det ser man ju på ytan. Men vattnet i sig verkar mest röra sig upp och ner. De korta pulserna som vågen producerar lär ju knappast aldrig nå andra sidan akvariet egentligen pga att de slår emot vågorna i karet. Att bara ha en pump som skapar stående våg känns ganska meningslöst känner jag(men är öppen till att ha fel). Däremot om man har två pumpar varav den ena gör en stående våg och den andra en mer traditionell cirkulation så tror jag man kan få det riktigt bra. För då snurrar vattnet runt i burken men samtidigt så rör sig volymen upp och ner vilket gör att cirkulationsmönstret blir mer slumpartat och varierat. Riktigt bra.

Kommentarer om att 40 pumpen skulle vara för kraftig kan jag begripa ;-) Jag har fortfarande inte stött på någon pump som jag tyckt ens varit så stark som jag vill ha den. De är alltid jättevåldsamma och coola i början men sedan hittar man att man vill helst ha mer. 40 pumpen blir det nog för min del, men problemet är storleken. Det är den enda faktorn som betyder något för mig i jämförelsen av de två, för mina kar är inte så stora tyvärr. När jag får en returpump vars stråle man kan kapa sps stockar med och en streampump som skjutsar ut allt vatten ur karet, då kan vi prata.

En stark fördel är ju annars styrbarheten så man kan ju sätta ner hastigheten. En 25a på max lär ju låta mer än en 40 som är nervarvad till samma hastighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 25a på max lär ju låta mer än en 40 som är nervarvad till samma hastighet.

Inte nödvändigtvis. Mitt intryck var att 40an lät mest när den varvade upp från stillastående, och ströp man matningsspänningen för mycket så stod pumpen stilla helt delvis även under else-programmet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad man vill åstadkomma är att vattnet rör sig från botten upp mot ytan för att få en gasavluftning och i vissa fall en syresättning men - faktiskt - med våra ljusintensiteter - en avgång av övermättat syre och att mikroområdet kring korallerna inte tillåts bli övermättat med syre under belysningsregimen. En stående våg sköter det arbetet mångfallt bättre än vilken kraftig pump som helst och mycket mer vatten flyttas på ett önskvärt sätt. Strömningen runt korallerna blir större, betydligt större med en stående våg från en pump med X liter i timmen jämfört med samma pump som körs på annat sätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått min WP40 och WP25. Tyvärr var det amerikansk plugg till 25:an men det kvittar väl egentligen eftersom de flesta tipsar om ställbara från Kjell & Co. Ska jag bara plocka med mig de befintliga PSU:erna och be om något likvärdigt fast ställbart?

Ska testa WP40:an i min plastback som jag blandar saltvatten i. Den rymmer 55 liter så det blir nog ganska bra snurr. Hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe gratulerar då. =)

Hmmm WP40:an kan vara ett spontant felköp. Undrar vad jag ska med den till. Jag kommer inte skaffa ett akvarium som är stort nog för den. Nej, det blir ställbart powersupply till båda så snart jag har ärenden till civiliserade trakter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe gratulerar då. =)

Hmmm WP40:an kan vara ett spontant felköp. Undrar vad jag ska med den till. Jag kommer inte skaffa ett akvarium som är stort nog för den. Nej, det blir ställbart powersupply till båda så snart jag har ärenden till civiliserade trakter.

Jag kan ta 40:an direkt ifall du vill annars? Pm:a om du är intresserad? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte för att gå offtopic, men gällande detta aggregatet... tror ni det funkar för en tunze 6055 också? min driver har tackat för sig och jag behöver cirkulation även under tiden handlaren tar på sig att utreda garantin...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar nog utmärkt. Behöver du inte ha den styrbara voltregleringen kan du nog hitta en kalasbillig laptop laddare på återbruket som fungerar precis lika bra. De brukar ofta vara på runt 19 volt vilket är bra. Du får byta kontakt bara på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj.

Jag antar att denna tråd även rör WP25?

Har nu kört min WP25a i nån vecka och stör mig lite på ljud när jag kör vågfunktionen, hörs ganska tydligt när den varvar upp och ner, har någon annan samma erfarenhet?

Har pumpen som en enda streamer i ett kar på 45*45 och 60h, inga döda zoner att prata om men sånt enormt drag tycker jag inte att den ger? Ganska lagom enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...