spotUP Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Hej!Vårt akvarium har varit igång sen i november.Vi byter vatten en gång i veckan och då måste jag skrapa rutorna noga varje gång för att det inte ska växa igen.Detta var aldrig något problem när jag körde sötvatten, jag behövde aldrig skrapa rutorna.Är det standard att man får skrapa rutorna ofta när man kör salt?Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
schon Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Jag får skrapa varje dag vet dock inte om det är alger eller bakterier egentligen. Har relativt låga näringsvärden kör med kolkälla så misstänker att det är någon slags bakteriefilm. Men intressant fråga har själv funderat på hur mycket andra behöver polera på rutan. Citera
litetsmultron Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Jag skapar när jag tillsatt spårämnen eller bytt vatten. Citera
kvalle Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 gnuggar med magneten när det blir lite för grönt ca 1gång varrannan vecka. Annars har jag ett gäng sniglar som mumsar runt Citera
freguz Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Sen jag införde refugium behöver jag bara gnugga med magnet nån enstaka gång i veckan Citera
Alexraptor Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 I mitt revakvarium med refugium, kanske en gång i månaden eller en gång varannan månad.I min huggkräfta's kar ungefär en gång i veckan eller varannan vecka, ingen skummare, massa makroalger.Intressant nog så tror jag faktiskt mitt rev är lite för sterilt, då dom sniglar jag har i huggkräftans kar växer snabbare och större.(och att dom över huvudtaget hinner växa alls med en huggkräfta är nog ett mirakel!) Citera
ppihlstrom Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 i mitt kar behövs det lite gnugg med magneten, kanske en gång i veckan, inte för att det växer igen, utan för att det blir lite grådassigt och man ser snigelspår på rutan Citera
MarinaS Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Skrapade i lördags och har ännu inte sätt några alger på rutorna. Men brukar bli ca en gång i veckan ibland mer sällan, skrapar så fort jag ser att det börjar bli lite grönt och skitigt. Citera
timmpa Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Jag kör magneten varje dag.tycker att det inte gör något då man endå är där och tittar och matar Citera
Hawkmoon Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 1-2 ggr i veckan, 1 omg innan VB på Lördagen sedan 1 omg på Onsdagen, fast då är jag extremt känslig och vill ha kliniskt rena rutor Citera
kladd3 Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Iinnan jag fick kontroll på vattenvärdera kunde jag lätt skrapa två till tre gånger per dag nu kommer jag inte ihåg när jag skrapade senast Citera
PeterG Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Var annan var tredje dag, vill ha ha helt rent , har BB och skrapar även botten där man kommer åt ,polyperna verkar gilla när man skrapar och joxar runt. Citera
Guest Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Jag skrapar lite bakteriefilm några ggr/vecka Dock har jag en grön tjock matta på bakrutan men den tittar jag ej igenom så bryr mig ej om den är grön. Citera
spotUP Postat 16 februari 2013 Författare Postat 16 februari 2013 Tack för alla svaren, då är jag inte ensam iaf. Jag tycker det är så trisst, men det kanske lugnar ner sig med tiden. Macroalger är jag lite sugen på. Kan man få tag i snygga sådana i Göteborg?Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
slarvid Postat 17 februari 2013 Postat 17 februari 2013 Har aldrig skrapat mitt nano! Startade det i mellandagarna! Har ett gäng sniglar i, sen står det kanon i en hall utan något direkt solljus! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.