Gå till innehåll

Dax att handla!


hagbard

Rekommenderade inlägg

Som stående forumsdel! Kan det vara något?

Jag ska försöka förklara hur jag menar: Vi som bor i saltfattiga områden får helt enkelt skicka efter varor....det är alltid något man behöver...fraktkostnader!

TEX: Jag lägger ut att jag ska handla på triton under veckan...medlemmar i mitt närområde ser det och tar kontakt via pm! Vi lägger en stororder ihop och tömmer lagret :)

Dels får vi anledning att träffas och knyta kontakter...dels så är det ett miljövänligt alternativ ;) och framförallt låga fraktkostnader!

Detta tycker nog handlarna är riktigt bra så om vi "märker" ordern med "dax att handla" så vips! har vi fått 10% rabatt :smiley27:

kommentarer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bättre att kolla när handlarna får hem en stor sändning och samla ihop ett gäng och köra dit? Så kan ni ju även ta fiskar och koraller.

Så himla långt är det ju inte från Karlskoga till Stockholm.

Där finns ju en hel del bra butiker.

Er roadtrip kommer nog svetsa ihop er på er heldag... Det är inte ofta jag garvar så mycket som när vi åkte till sjöfartsmuseet förra gången med ett gäng halvgalna människor... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bättre att kolla när handlarna får hem en stor sändning och samla ihop ett gäng och köra dit? Så kan ni ju även ta fiskar och koraller.

Så himla långt är det ju inte från Karlskoga till Stockholm.

Där finns ju en hel del bra butiker.

Er roadtrip kommer nog svetsa ihop er på er heldag... Det är inte ofta jag garvar så mycket som när vi åkte till sjöfartsmuseet förra gången med ett gäng halvgalna människor... :)

de e väl snart dags igen -boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bättre att kolla när handlarna får hem en stor sändning och samla ihop ett gäng och köra dit? Så kan ni ju även ta fiskar och koraller.

Så himla långt är det ju inte från Karlskoga till Stockholm.

Där finns ju en hel del bra butiker.

Er roadtrip kommer nog svetsa ihop er på er heldag... Det är inte ofta jag garvar så mycket som när vi åkte till sjöfartsmuseet förra gången med ett gäng halvgalna människor... :)

Absolut! det ena utesluter inte det andra! Jag skulle lika gärna kunnat skriva/lägga in:På lördag åker jag till triton någon som ska med?...kanske är bilen halvfull tills jag kommer till örebro..och får med mig ett par snubbar därifrån med!

Även vid utlandsbeställningar kanske man kan få med sig örebroare..

Men just en fast forumsdel för detta ändamål efterlyses...

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det var lysande, det kan ju vara så att man kan starta trådar om tex passar den här fisken i den här bestättningen/karet. Eller "är det någon som också vill ha just detta från en lokalhandlare, om något är lite special kanske de måste veta att de får sålt ett par st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ju SVG syd. Är det inte dags för ett SVG Värmland eller Bergslagen.

Nja jag skulle vilja ha ett underforum till tex endast medlemmar...Sen om min rubrik är rätt eller inte är ju typ förhandlingsbart hehe!

Jag tror stenhårt på iden! Tänk dig själv stig när jag lägger ut att jag ska handla från dig!Så dunsar det in en stororder från mina trakter...vilket spann på stålar skulle du kunna tänka dig att ge 10 procent på lagd order?;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klockren ide detta är bra. Det är ju ofta svårt att beställa bara en fisk av udda arter + varför åka själv när man kan åka fler kan ju vara så här ifrån med. Man har ju hört en hel del bra om tex stig, leffe, nisse på hörnet mm mm som för min del som har landets största och första grosist runt hörnet kanske inte valet att åka 20 mil är det första man tänker på men är man några så kanske det blir fan jag hakar på och binder kontakter mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samköp på guiden har ej tidigare tillåtits då det ofta är en som står för inköpen och man kan då tolka detta som en form av hobbyverksamhet enligt denna regeln:

10.3 Företag kan använda ”Annonsörer informerar” - Man skall vara annonsör på Saltvattensguiden om man som företag eller motsvarande önskar marknadsföra något. Man får då bland annat tillgång till forumet "Annonsörer informerar". Kontakta oss för mer information. Saltvattensguiden förbehåller sig rätten att avgöra när en annons är företagsliknande.

Med företagsannonser avses

Juridiska personer

Hobbyverksamheter

Annonsörer som tillverkar varor på beställning

Alla varor som säljs exklusive moms

Med hobbyverksamhet avses att bedriva handel med varor utan att att varorna har inköpts eller använts för eget bruk. Uppfödning av fiskar och koraller kan likaså anses vara hobbyverksamhet om handeln har karaktär av att primärt syfta till egen ekonomisk vinning .

(Min markering i rött.)

Om man istället skapar en grupp som folk i ens närhet kan ansluta till så kan man samordna inköpsresor istället, där man sätter sig ett gäng i en bil och åker iväg, själv kan jag tycka att det är trevligare också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sicken ***** ******!hahaha!Nått är skumt på denna sida alltså...man ska alltså hindra 2 stockholmare som är stödmedlemmar att handla ihop från valfritt företag!Vad i glödheta har ni företags annonser då för???

Moderator's upplysning:
mod.gif3.1 Uppträd vårdat & trevligt - Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så tillåter vi generellt inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning.

3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte - Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

Ändrat av Wiking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det kunde man väl vänta sig!Naturligtvis!Hur kunde jag glömma!Förklara då vad ni menar!För jag fattar det inte>!!!

Några ***** regel klasuler som folk bara gruvar sig åt!!!Skärp er för ***!

Moderator's upplysning:
mod.gif

3.1 Uppträd vårdat & trevligt - Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så tillåter vi generellt inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning.

3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte - Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

Ändrat av Yodelking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra konstigt att det eskalerar till sådant här, min tolkning av det som har skrivits är att ni vill samåka till någon handlare? och då ta upp en massa forumsregler som enligt min uppfattning ej tillför något till saken är konstigt.

Sedan så bör vi alla tänka på hur vi skriver och inte använder en massa "*******" som inte tillför något det heller, har full förståelse om att man kan bli upprörd men man bör kunna skriva sansat för det.

Personligen skulle jag uppskatta också denna variant då närmaste affär är 16mil t/r så ju mera man är är trevligare.

Hoppas att man får se en del av er den 23 mars i gbg.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra konstigt att det eskalerar till sådant här, min tolkning av det som har skrivits är att ni vill samåka till någon handlare? och då ta upp en massa forumsregler som enligt min uppfattning ej tillför något till saken är konstigt.

Sedan så bör vi alla tänka på hur vi skriver och inte använder en massa "*******" som inte tillför något det heller, har full förståelse om att man kan bli upprörd men man bör kunna skriva sansat för det.

Personligen skulle jag uppskatta också denna variant då närmaste affär är 16mil t/r så ju mera man är är trevligare.

Hoppas att man får se en del av er den 23 mars i gbg.

//Jonas

Nja, det var nog inte hela sanningen..

forumreglerna gällde att sammköpa genom att beställa och det tolkades som inte tillåtet, och det rekommenderades istället att starta en grupp för att organisera sammåkning till handlare (vilket givetvis är helt OK)

Och alla ********* och borttagen text är ändrat av moderator då det bara var svordomar och påhopp innan.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade väl för all del gått att moderera en samordningsavdelning för inköp för att undvika att någon försöker profitera på det. Vissa inköp är kanske inte ens möjliga för en enskild att få till, tex drömchippet.

Kanske kan det vara rätt forum för en sponsrande handlare att få till bra erbjudanden...

Jag kan nog tycka att det bör diskuteras i föreningen om det går att få till en sådan här funktion och med vilka regelverk det isåfall skall ske - hela syftet med SVG är väl ändå att underlätta för hobbyn?

Sen finns det självklart inget som utsäktar att fara ut i svordommar och påhopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså samköpa hur kan man på något sätt få detta till hobbyverksamhet? Detta handlade ju om att man ska åka till en handlare tillsammans? ibaland blir jag förbryllad över detta forum. Vad är då skillnaden på en grupp eller forumsdel? Jag ser detta som väldigt snarlikt. Jag tror nog butiker kan käna en bra hacka på detta. om man på detta sätt skulle kunna samåka till en annonsör men det går visst inte på detta forum?

Hur tänker man då ?

Jag skulle vilja ha en tydligare förklaring hur vida en frågeställning om nisse och arne tex skall samåka till peppesfisk och köpa saker man behöver? Kanske ligger 20 mil bort och splittar man på soppan blir det mycket smidigare att åka dit? eller om man kan fylla en minibuss om man bor i ume och ska till stockholm till en butik där.

Jag vill som sagt ha förklaring hur detta på något sätt skulle kunna vara negativt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Picko1, jag tror att du hade varit mindre förbryllad om du hade läst tråden... ;)

Vi förklarade att göra en webbeställning tillsammans kan räknas som hobbyverksamhet.

Det är svårt att dra gränsen om man några stycken sitter tillsammans och beställer för att dela på frakten som är vars 50:-, eller om jag beställer 50 pumpar från Kina som jag sedan säljer.

Däremot så uppmanar vi, precis som du önskar, i flera av inläggen att samåka till era handlare istället. Som bonus när man gör det, istället för att beställa på nätet är ju att man även kan få med sig koraller och fiskar hem... Eftersom var och en betalar för sig själv i butik, så är det ingen som "säljer vidare".

Inlägg #2, 13 och 18 i denna tråd säger precis detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt om hur det borde se ut:

Jag tänkte beställa några pumpar från Långbortistan och funderar på om nån vara med och dela frakt?

Tja varför inte? Det är väl bara positivt med ett sånt upplägg.

Jag tänker köpa pumpar från Långbortistan och kan ta nån extra om nån vill beställa.

Då är det ju nån slags verksamhet och bör behandlas som sån.

Jag tänkte åka till byhålan och gå i saltaffärer och besöka akvariet. Nån som vill med?

Bör ju också vara helt ok, bara bra om folk både träffas och samåker.

Jag tänkte åka till stora stan och funderar på om jag skall ta med nåt åt nån?

Nja, jag tror det är bättre att inte ha sånt. Dels har jag sett på annat ställe hur det när det började dyka upp den typen av inlägg det hela eskalerade och det kom in närmast spam om folk som skulle åka ett par mil och handla mat och undrade om inte de kunde få resan finansierad av nån som ville ha nåt transporterat. Dels så tenderar det lätt i sånt där att bli tal om pengar. Det är inte tillåtet att köra pryttlar mot betalning utan att ha tillstånd, när det gäller fisk än värre. Det är väl inte så att jag blir särskilt moraliskt upprörd om nån som åker långt rycker med nån firre och får en hundring för besväret men det är faktiskt sånt som man med fördel sköter utan att skriva om det offentligt.

För övrigt, det var då ett jävla svärande i denna tråden. Det är ju inte så att jag aldrig använder sånt och ibland kan det faktiskt ha nån slags funktion också. Men det är bara när man svär sällan som det får folk att verkligen lyssna, svär man ofta så tappar folk intresset i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att dra gränsen om man några stycken sitter tillsammans och beställer för att dela på frakten som är vars 50:-, eller om jag beställer 50 pumpar från Kina som jag sedan säljer.

Verkar inte alls svårt........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som sagts flera gånger så är vi naturligtvis för att folk samåker till butiker osv.

Problemet blir när någon/några beställer över nätet. Framförallt 40 pumpar från hong kong för att spara 4 spänn på frakten. Ja, det har hänt. Och vips så finns inga annonsörer kvar på SG.

Frakten från våra svenska webshoppar är inte så jättestor så man måste gå ihop 10 pers för att spara på den biten.

Senast jag beställde över webben i svensk butik så hamnade frakten på 89kr med DHL för ett paket på 5kg, då fick jag åka och hämta på utlämninstället.

Samma gäller ju om man går ihop några i samma landskap. Någon måste ta bilen några mil för att hämta sina saker hos någon annan, då är ändå det man sparat in bortkastat.

Hur man än vänder och vrider så har man arslet bak.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det var nog inte hela sanningen..

forumreglerna gällde att sammköpa genom att beställa och det tolkades som inte tillåtet, och det rekommenderades istället att starta en grupp för att organisera sammåkning till handlare (vilket givetvis är helt OK)

Och alla ********* och borttagen text är ändrat av moderator då det bara var svordomar och påhopp innan.

// Danne

Alla ************* fattade jag helt korrekt och vet om att moderatorn gör så när någon är "arg" men vad jag ville visa var att man bör lugna ned sig innan man svarar.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...