Gå till innehåll

kolla in min tank.. förre-efter algenex BILDER


hbmannen

Rekommenderade inlägg

drog faktiskt inte av ljuset.. lät tanken bara vara som vanligt.. men det va inte förrn efter man började på andra flaskan som de började hända saker, men när det väl tog fart så tog det bara 2 dagar sen va de rent..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde en sökning på nätet efter Algenex för att kunna läsa om det och fick lite olika träffar som tex.

Läkemedel, algmedel för poler och film-framkallnings medel.

Var kan man finna detta uder-medel och info om det m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja köpte mina flsakor här på SG. ja tror att om du drar iväg ett PM till J.SVÄRD så har han kanske nån flaska kvar..

annar så e det dom tyska butikerna som har medlet..

till dom som undrar hur mycke annat än alger som försvinner, så kan ja berätta att inget större levande har tagit nån som helst skada ( tvärtom många ser friskare ut nu ) därimot så har alla rörmaskar o ett par krabbor dött ( kan va mat brist).. inga sniglar har dött. ja ska göra ett vatten byte idag, sen så startar ja upp denna tråd igen när nya råd och rön har tillkommit min vetskap om tanken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inget större levande har tagit nån som helst skada ( tvärtom många ser friskare ut nu ) därimot så har alla rörmaskar o ett par krabbor dött ( kan va mat brist).. inga sniglar har dött.

Vilka sorts rörmaskar menar du? Är det som små som sitter på alla LS? Jag har själv en sten med några mycket vackra christmas tree worms som jag är rädd om. Tar de skada tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algen ex tar väl ta bort algerna men det tar ju inte bort orsaken till dem(för mkt näring i karet osv), hade det gjort det så hade det nog slagit igenom bättre. Det är väl mer som att sopa skiten under mattan...det ser ju snyggare ut iaf =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka sorts rörmaskar menar du? Är det som små som sitter på alla LS? Jag har själv en sten med några mycket vackra christmas tree worms som jag är rädd om. Tar de skada tror du?

nej dom klarar sig bra, ja har oxo sånna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algen ex tar väl ta bort algerna men det tar ju inte bort orsaken till dem(för mkt näring i karet osv), hade det gjort det så hade det nog slagit igenom bättre. Det är väl mer som att sopa skiten under mattan...det ser ju snyggare ut iaf =)

men man kanske får en nystart å kan kontrollera algerna bättre??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter vackert med kontrollera algerna men tror inte någon har lyckats utan det är alltid ett krig som är svårt att vinna då det kan dyka upp de mest konstiga alger när som helst fast man mäter vattnet och tycker det är perfekt. Jag drog i algen ex p.g.a brunalger och de försvann men det kom grönalger istället efter ett par veckor som miskade av sig själv efter någon månad och sen kom de bruna tillbaka som försvann till 98% när jag skaffade mig ett kiselfilter till osmosen istället. Algen ex kan vara en bra nödlösning för att slippa skörda manuellt men det gäller att ha ett nitat & fosfatfritt vatten efter man har kört en kur med algen ex. Du har ioförsäg kört en längre dosering och det ser ju helt otroligt fint och rent ut så det kanske funkar hos dig men håll oss informerade vad som händer nu efteråt med algerna i ditt kar. Jag hoppas verkligen att du slipper mer algproblem för alger är det värsta skit som finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

instämmer helt med Svärd, det gäller att få ner alla algfrämjande värden till nära noll annars är det som att käka värktabletter när man har tandvärk, det funkar ett litet tag men i långa loppet så är det bara att gå till tandläkaren som hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. uppdatering.. en vecka efter avslutad kur och ett vatten byte.. se håller sig alla gröna äckliga alger sig borta, MEN dom bruna JÄFFLARNA kom som ett brev på e-mejlen, hade vart bättre om dom kom som på posten, me andra ord aldrig :)

ska försöka plåta dom hårda gröna algerna som inte tog en gnutta stryk av medlet, så ska vi se om de e nån som vet va de kan vara föär nått..

i övrigt ser alla djur ut å må kanon ( utom ett gäng lägre djur ) dog PGA matbrist.. :(

en fråga...???

Är NORI lika bra på att skapa nitrit/a som spenat..?? eller kan man lassa i nori fastbundet på en sten utan att skapa obalans i tanken??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hårda gröna alger har jag med,sitter som f.n på framrutan,får gnugga rejält när jag tar bort dom.hmm jag har nori i en klämma,det som sitter kvar precis där det klämmer ihop luktar inte särskilt gott efter ett tag,typ rutten tånglukt vid kusten,så jag tar upp o rengör den ,när firrarna ätit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla upp hur mycket kisel du har i :

1. Akvariet

2. Efter osmosen

3. Kranvattnet (Inte nödvändigt men kan vara bra att jämföra med värdet från osmosen)

Om du har kisel i akvariet och osmosvattnet så ska du skaffa ett silikatfilter som du kopplar på efter osmosen. Detta är ett prisvärt och bra filter http://shop-meeresaquaristik.de/advanced_search_result.php?XTCsid=c4766779ddfe0feb1b81025581b79ed7&keywords=silikat&quickie=&x=0&y=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...