Krillo Postat 6 april 2013 Dela Postat 6 april 2013 Hej på er. Nästa tank skall jag köra utan sand. Men ni som redan gör det - hur har ni gjort med er botten. Låter ni glaset synas eller har ni täckt upp allt med sten? Eller har ni andra lösningar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 6 april 2013 Dela Postat 6 april 2013 Har glaset som botten men funderar på krossad ls att täcka med. Har provat med sand några gånger helt klart snyggast men har inte funkat ngt vidare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Krillo Postat 6 april 2013 Författare Dela Postat 6 april 2013 Ja det kanske vore en idé - har funderat i liknande banor. Och kanske använda grovkornig sand, 4-5 mm där det behöver fyllas i. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 6 april 2013 Dela Postat 6 april 2013 Har provat med sand några gånger helt klart snyggast men har inte funkat ngt vidare.Vad har inte funkat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterGG Postat 6 april 2013 Dela Postat 6 april 2013 Cyano och Kiselalger gillar sanden har jag märkt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Krillo Postat 6 april 2013 Författare Dela Postat 6 april 2013 (ändrat) Det är ju också en källa för att binda fosfater och annat otäckt som kan spilla ut efter mättnad. Ändrat 6 april 2013 av Krillo stavning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 6 april 2013 Dela Postat 6 april 2013 Har en burk med och en utan sand. Den utan sand är lättast att hålla ren och ger ett stilrent utseende. Enda negativa är att det kan börja växa alger på botten av samma typ som på glaset.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 7 april 2013 Dela Postat 7 april 2013 Jag tycker det är riktigt snyggt att låta zonthus och skivanemoner breda ut sej över botten. Tar sin tid men blir riktigt snyggt när man inte längre ser glaset. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 7 april 2013 Dela Postat 7 april 2013 Hej Krillo, personligen älskar jag ren glasbotten. Det kan vara ganska jobbit att hålla skinande rent dock. I mitt nuvarande kar har jag en vit skiva plexi för att efterlikna sand som en liten kompromiss med den delan av familjen som gillar sand. Den är såklart lika svår att hålla skinande ren som en glasbotten. Man får väga arbetsinsants mot utseende, men det får man ofta göra med sand med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 7 april 2013 Dela Postat 7 april 2013 Jag placerade ut fraggar med skivor och knappar på bottenglaset i förra karet .det tog ett år för hela botten att bli täckt av korall . Problemet då var att försökahålla skivor knappar montipora mm enbart till bottenglaset då dom även växer uppåt så att man blir tvungen att skrapa bort korall från rutornaMed sand slipper man det lilla lyxproblemet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 7 april 2013 Dela Postat 7 april 2013 Alger har varit det största problemet men oxå att sandvändaren täcker korallerna med sand vilket inte är helt poppis.Vad har inte funkat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Krillo Postat 8 april 2013 Författare Dela Postat 8 april 2013 Alger har varit det största problemet men oxå att sandvändaren täcker korallerna med sand vilket inte är helt poppis.Haha, har precis samma problem hemma nu med en ny valenciennea wardii, fick köpa ett ytterfilter för att få bort skiten ur vattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Min sexgutata stället till liknande problem.... Köpte ett stort innerfilter, men det hjälper bara marginellt...Kanske för gå på ytterfiter också... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Krillo Postat 8 april 2013 Författare Dela Postat 8 april 2013 Jag var iväg och köpte ett JBL-filter på Hornbach i helgen, gick på 798:- tror jag, blev rent o snyggt efter. Men dyr fisk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Tänk på när du använder ytterfilter med vanlig grön slang att den hårdnar med tiden och kan orsaka läckage mellan slang och filter, så ifall du har plats för filtret i sumpen är det bäst, annars kan en hink utanför vara ett sätt att säkra upp mot oförutsedda läckage. Se bara till att slå en flukt i hinken då och då så du har koll på om det börjar läcka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Cyano och Kiselalger gillar sanden har jag märkt...det är för att det blir som att starta upp ett nytt kar, den måste lixom köras in, men det försvinner efter någon vecka=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Har själv kört båda. Fördel utan sand är om man har fiskar som skitar ner mycket. Så kan man lätt suga ut skiten efter dessa. Annars är det ju som allt annat förr eller senare kommer algerna. Om man har sand och den är i balans med snäckor mm så kommer där inte mycket alger dom få som kommer kan man ganska lätt suga upp.Så heltklart en smaksak men om man täckerbotten med något så falerar väl vitsen med att ha den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Inte för att jag har någon erfarenhet i saltvatten, men en BTN-slimline på botten borde se både naturligt ut och vara lätt att suga ren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Så heltklart en smaksak men om man täckerbotten med något så falerar väl vitsen med att ha den?Nja, vitsen med botten är att vattnet ska bli kvar i karet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 hahaha gäller ju att man har en plan bänk så inte vattnet sipprar ut Så tokigt det ser ut när man skriver som man tänker:PMen jag funderar på om man fyller botten med stenar av allhanda storlek varför inte ha sand så ?Jag tycker dom salt kar jag haft fungerar bättre med sand/grus på botten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 9 april 2013 Dela Postat 9 april 2013 Inte för att jag har någon erfarenhet i saltvatten, men en BTN-slimline på botten borde se både naturligt ut och vara lätt att suga ren.Hyffsat svår att skrapa från kalkalger så efter något år är det en ganska dyr kalkalgs-platta bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StefanL Postat 9 april 2013 Dela Postat 9 april 2013 Jag har BTN med ett tunt lager(1 cm) grov grus i ytterkanten så att det inte växer på btn:n, ingen grus under sten eller där det inte kommer ljus, är rätt nöjd med det, blir inte mer änn ett par tre lite grus som man kan suga upp och sköja/byta vid behov. Den enda som är halvnöjd med det är sjöstjärnan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 9 april 2013 Dela Postat 9 april 2013 Håll er till ämnet!---Kör utan sand å funkar kanon men det gäller att putsa botten då å då enda lösningen är ner med armen å rakblad. Olika alger sätter sig på glaset (gröna eller kalkalger). Det växer inte så fort att man stör sig på det men då man väl gjort rent det så ser man grym skillnad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 11 april 2013 Dela Postat 11 april 2013 Fungerar med algskrapa med rör som är typ 70cm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 11 april 2013 Dela Postat 11 april 2013 Varför vill man putsa botten? Ett kalkalgs lager Borde väll fungera så länge man suger bort detrius och annat skräp? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.