Gå till innehåll

Barebottom, hur gör ni?


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej Krillo, personligen älskar jag ren glasbotten. Det kan vara ganska jobbit att hålla skinande rent dock. I mitt nuvarande kar har jag en vit skiva plexi för att efterlikna sand som en liten kompromiss med den delan av familjen som gillar sand. Den är såklart lika svår att hålla skinande ren som en glasbotten. Man får väga arbetsinsants mot utseende, men det får man ofta göra med sand med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag placerade ut fraggar med skivor och knappar på bottenglaset i förra karet .det tog ett år för hela botten att bli täckt av korall . Problemet då var att försökahålla skivor knappar montipora mm enbart till bottenglaset då dom även växer uppåt så att man blir tvungen att skrapa bort korall från rutorna

Med sand slipper man det lilla lyxproblemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger har varit det största problemet men oxå att sandvändaren täcker korallerna med sand vilket inte är helt poppis.

Haha, har precis samma problem hemma nu med en ny valenciennea wardii, fick köpa ett ytterfilter för att få bort skiten ur vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på när du använder ytterfilter med vanlig grön slang att den hårdnar med tiden och kan orsaka läckage mellan slang och filter, så ifall du har plats för filtret i sumpen är det bäst, annars kan en hink utanför vara ett sätt att säkra upp mot oförutsedda läckage. Se bara till att slå en flukt i hinken då och då så du har koll på om det börjar läcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv kört båda. Fördel utan sand är om man har fiskar som skitar ner mycket. Så kan man lätt suga ut skiten efter dessa. Annars är det ju som allt annat förr eller senare kommer algerna. Om man har sand och den är i balans med snäckor mm så kommer där inte mycket alger dom få som kommer kan man ganska lätt suga upp.

Så heltklart en smaksak men om man täckerbotten med något så falerar väl vitsen med att ha den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hahaha gäller ju att man har en plan bänk så inte vattnet sipprar ut :P Så tokigt det ser ut när man skriver som man tänker:P

Men jag funderar på om man fyller botten med stenar av allhanda storlek varför inte ha sand så ?

Jag tycker dom salt kar jag haft fungerar bättre med sand/grus på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag har någon erfarenhet i saltvatten, men en BTN-slimline på botten borde se både naturligt ut och vara lätt att suga ren.

Hyffsat svår att skrapa från kalkalger så efter något år är det en ganska dyr kalkalgs-platta bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har BTN med ett tunt lager(1 cm) grov grus i ytterkanten så att det inte växer på btn:n, ingen grus under sten eller där det inte kommer ljus, är rätt nöjd med det, blir inte mer änn ett par tre lite grus som man kan suga upp och sköja/byta vid behov. Den enda som är halvnöjd med det är sjöstjärnan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll er till ämnet!

---

Kör utan sand å funkar kanon men det gäller att putsa botten då å då enda lösningen är ner med armen å rakblad.

Olika alger sätter sig på glaset (gröna eller kalkalger). Det växer inte så fort att man stör sig på det men då man väl gjort rent det så ser man grym skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...