Fluval_Robban Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Alla mina fiskar har dött på ett dygn:( Har inte rört akvariet på en vecka förutom matat då men alla koraller och bottenlevande djur, putsarräkor, erimitkräftor, sniglar, sjöstjärnor etc.verkar stortrivas?Har inte tagit några värden än (precis vaknat) bara klurade på vad som kan gå fel i vattnet så bara fiskar dör men inget annat?? Och vad ska jag börja med.... hjälp:( Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Tja, Brooklynella, Oodinium och sjöäpplen har ju den där typen av förlopp t.ex. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StoffeSwe Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Tråkigt att höra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Kemiska förlopp som svavelväte/ammoniak kan också medföra detta. Iofs borde andra djur drabbas också men jag har varit med om tillfällen där troligtvis svaveväte fanns i begränsade delar av akvariet och fisk som passerade igenom dog.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterG Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Sorg!Lider med dig.Vad har du för värden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Svahn Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Även Barracudan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 målat om något hemma? använt någon kemikalie i samma rum?putsat täckglasen med något?Spånar bara lite högt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 14 april 2013 Författare Dela Postat 14 april 2013 Ok tagit lite värden:) visa skulle jag behöva ha hjälp med bedömning (bifogat bilder) och så en bild på min räka och han är i alla fall glad:)Fiskar som dog var: 2 st. Clown och 5 st. ChromisTemp 25.5Salt 1023PH 8Nitrit 0Nitrat 2-10 ?? (se bilder)Fosfat 0.03-0.1 ?! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterG Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Hur såg fiskarna ut , när de dött . Verkar vara något som greger föreslår eftersom allt annat verkar vara ok.I min värld tolkar jag som mer än eller lika med 10 ppm .mvhPeterG Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 kolla nitrit! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 14 april 2013 Författare Dela Postat 14 april 2013 kolla nitrit!Kollat nitrit;) 0 var det!Så här såg en av Chromisarna ut, kan ialla fall inte se nått?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Du har inga bilder på fiskarna som togs för några dagar sen ? Jag hade nog varit inne på samma spår som Greger, i värsta fall kan det vara Uronema. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterG Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Hur ser det ut om du tittar under gällocken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 14 april 2013 Författare Dela Postat 14 april 2013 Hur ser det ut om du tittar under gällocken.Lite blodigt?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterG Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Vad har du mer för djur i burken , och vad är ditt amoniak / amoniumvärde ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Sjögurka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 14 april 2013 Författare Dela Postat 14 april 2013 Vad har du mer för djur i burken , och vad är ditt amoniak / amoniumvärde ?Några mjukkoraller jag inte kan namnen på, två erimitkräftor, en putsarräka, en taggig sjöstjärna, några sniglar och en pytteliten skum krabba som följde med LS, en liten röd typ tusenfoting också med i LSHur fa.... kan alla fiskar bara dö rätt upp o ner utan att något annat verkar reagera mycket skumt, har som sagt inte rört akvariet på en vecka så några kemikalier har inte kommit i av misstag vad jag vet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterG Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 (ändrat) Det skulle kunna vara det greger kallar sjöäpplen ,en slags sjögurka eller mask (eng Medusa) ,de kan avge ett potent gift holothurin tror jag det heter som dödat fiskarna, finns en artikel om detta om du söker på advancedaquarists register ( sudden fish death).Kolla levande stenar mm om du kan ha några andra kryp som gömmer sig.Själv har jag efter månader kommit på att jag har flera små krabbor som kommit in med stenarna och ur en sten i mitt nya akvarium kröp det ur en jätte sjöstjärna (se min blogg) ur ett minimalt hål, man vet aldrig vad som döljer sigmvh PeterGhttp://www.advancedaquarist.com/2002/11/inverts>>toxins of some of these species are so effective that South Pacific island cultures use the macerated bodies of these sea cucumbers to stun and capture fishes, crabs and lobsters as a method of traditional fishing (Frey 1951; Ruppert and Barnes 1994)! Despite the fact that the medusa worms lack these structures and are considered ‘relatively non-toxic’ by comparison to many of these species, this does not mean that they are by any means non-toxic. For example, the beautiful sea apples (e.g., Pseudocolochirus violaceus and P. tricolor ) also lack these Cuverian tubules, but along with Bohadachia argus and Actinopyga agassizii, are considered among the most toxic sea cucumbers in the world. In fact, according to Wilkens (1998), it takes only about 1g of tissue from any of these particularly toxic species to poison the fish in a 25g tank. These toxins also affect humans, and many people suffer moderate to severe skin and eye irritation if they come into contact with these toxins (Cunningham and Goetz 1996 Ändrat 14 april 2013 av PeterG Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Mysko är det, min första tanke var något gift i fodretMen det håller ju inte heller då räkan lever, den äter väl den med.//Marko 'DaTrucka' (via Padda) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 15 april 2013 Dela Postat 15 april 2013 vad tråkigt, lider med dig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 15 april 2013 Dela Postat 15 april 2013 Såg du något konstigt beteende eller utseende på fiskarna innan, eller bara såg du att allt var dött nästa morgon? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 15 april 2013 Författare Dela Postat 15 april 2013 Såg du något konstigt beteende eller utseende på fiskarna innan, eller bara såg du att allt var dött nästa morgon?Jo man märkte kvällen innan att det var något skumt, alla fiskar var nere vid botten och "gömde sig" och clownerna låg på sidan på botten, kom man nära simmade alla upp igen för att efter en stund försvinna ner till botten igen?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 15 april 2013 Dela Postat 15 april 2013 Undrar om det inte är symptom på förgiftning när dom beter sig så.Dom flämtade inte eller så?Vid syrebrist brukar dom hållas vid ytan och flämta om jag inte är felunderrättad.Kan det vara lite för djup sandbädd någonstans i kombination med svag cirkulation? = dåligt gasutbyte.Tänker om det bildats svavelväte i sanden och det har läckt ut.//Marko 'DaTrucka' (via Padda) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 16 april 2013 Dela Postat 16 april 2013 Jag har fått det vid några tillfällen när min sandvändare levt bananas och byggt stora högar av sand. Dock har inget dött hos mig ennu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 18 april 2013 Författare Dela Postat 18 april 2013 Jag har fått det vid några tillfällen när min sandvändare levt bananas och byggt stora högar av sand. Dock har inget dött hos mig ennu. vad ska man hålla för tjocklek på sanden eller hur mycket sand?? nu har jag ca 2 cm tjockt (levande sand) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.