Gå till innehåll

Dragon Slug


Chum

Rekommenderade inlägg

Dahlgren: Så var det ja. Läste det på facebook. Iofs inget ovanligt förfarande i djurvärlden, att äta något giftigt och anrika giftet för sitt eget försvar...

Pilgiftsgrodor gör ju likadant. Ja jag tror många här är med i gruppen I fucking love science faktiskt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dahlgren - Johan: Men gud vad häftiga "kunskaper" den har! Men så jäkla typiskt också - allt som är sådär vackert måste ju självklart vara väldigt giftigt! Men äter den annat än maneter hade jag nog inte bangat på att skaffa en till nanot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"This is Glaucus atlanticus, a sea slug found in tropical and temperate waters throughout the world. This photograph makes the rounds on Facebook every few months simply because it's so strangely beautiful.

However, no one ever mentions that this sea slug (like other sea slugs) is a total badass. Why, you ask? It eats incredibly venomous animals like the Portuguese Man o' War. The sting is agonizingly painful to a human and to most animals, but poses no problem to Glaucus atlanticus, which is immune. After the sea slug has consumed the Portuguese Man o' War it "selects" the most venomous cells for its own use. The slug then incorporates these cells into its own tissues, and uses them as a defense mechanism. It also concentrates the venom, making it far more venomous than the animal it "stole" the cells from."

Från tidigare nämnd grupp på facebook

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pilgiftsgrodor gör ju likadant. Ja jag tror många här är med i gruppen I fucking love science faktiskt :)

Ja det är sant! Dock är ju pilgiftsgrodor inte giftiga i fångenskap heller (inte i lika stor grad) då de inte får någon giftig föda i fångenskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är om det är vilken manet som helst eller bara örlogsmanet?

http://www.jellyfishart.com/shop/desktop-jellyfish-tank

Tror jag är hooked :o .. Visste inte att det fanns special kar för maneter (fast å andra sidan - självklart finns det, det). Men då lägger jag till en sånt kar till min önskelista då hehe.. Riktigt stilrent!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks - Torsten: Haha tänkte inte på just den arten utan självklart några mindre ;) Fast jag tänkte mer ha dom för att det är väldigt fint inte som föda åt snigeln, det lär ju bli väldigt dyrt i längden om man inte skulle lyckas avla upp maneter om det funkar i fångenskap..

Men är det så att de kan äta andra maneter (läste på wiki att den kunde käka bidevindseglare också men dock tillhör de i samma klass som blåsmaneten så det kan ju bero på därför). Men skulle det funka med andra maneter som föda än endast dessa två så borde det kanske bli billigare med sötvattensmaneter om det nu skulle vara lika bra föda till dom. Dock är ju frågan hur många minuter de överlever i salt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, här tog det fart... även om det blev lite Off Topic ;)

Men visst är den vacker? Helt galet. Påminner mig om Avatar i kombination med kinesiskt porslin... :P Naturen är fantastisk. Sen verkar det ju som att det mkt väl går att hålla dem i handen, så antagligen är de inte giftiga om de inte kommer åt giftet i ngn källa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, här tog det fart... även om det blev lite Off Topic ;)

Men visst är den vacker? Helt galet. Påminner mig om Avatar i kombination med kinesiskt porslin... :P Naturen är fantastisk. Sen verkar det ju som att det mkt väl går att hålla dem i handen, så antagligen är de inte giftiga om de inte kommer åt giftet i ngn källa.

Haha sorry för det ;) Faaast tekniskt sätt kan det ju gynna dig med om du vill ha en sådan snigel, bara köpa maneter både för att det är snyggt men samtidigt för att avla på dom till föda åt snigeln haha -gloria-

Men ja sjukt vacker var den så tack för tipset haha! Tyvärr verkar de bara äta maneter verkar det som, men ska försöka forska lite mer om det och återkomma! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...