Gå till innehåll

Medelhavsakvarium


Genne

Rekommenderade inlägg

Har funderingar kring att skaffa och starta upp ett medelhavsakvarium och börja om på nytt.

Finns det någon bra litratur, websida, forum eller liknande om det?

Eller är det någon på forumet som sysslar med detta redan?

Jag är intresserad av all info som går att få tag i inom detta område.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut du skall prova. En bok som har en del om medelhavet är en gammal klassiker, Jørgen Eggers Salvattensvakvariet. Föråldrad i mycket men innehåller ändå somligt av intresse som t ex just det där med medelhavet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut du skall prova. En bok som har en del om medelhavet är en gammal klassiker, Jørgen Eggers Salvattensvakvariet. Föråldrad i mycket men innehåller ändå somligt av intresse som t ex just det där med medelhavet.

Har nu beställt boken

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver kylning men en enkel metod är att gräva ned en PE slang i trädgården på en meters djup och sedan köra akvarievatten genom den. Den ger årstidsanpassad kylning. 17 -18 grader på sommaren och 8 - 10 på vintern kan rekommenderas. (Det är ju kallare på lite djup)

Jag har en bra bok som heter Unterwasserfauna des Mittelmeers men den är på Tyska. Jag tror jag sett en engelskspråkig motsvarighet på Amazon så den kan det vara värt att leta efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genne har ju ett hus i spanien den fuskisen ;-) Så med spö och nät troligtvis... Men ska han ha akvariet där nere behövs nog kylare helt klart. Vi har ju ingen tillgång dessvärre, det är fortfarande lättare att få tag på djur från andra sidan jorden än en dryg landslängd bort.(ja kanske lite längre)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genne har ju ett hus i spanien den fuskisen ;-) Så med spö och nät troligtvis... Men ska han ha akvariet där nere behövs nog kylare helt klart. Vi har ju ingen tillgång dessvärre, det är fortfarande lättare att få tag på djur från andra sidan jorden än en dryg landslängd bort.(ja kanske lite längre)

En hel del av sanningen låg där Daniel, men jag hade tänkt ha det i Sverige ett par år först, transporter med flyget oroar mig inte.

Men när jag flyttar ner på heltid så blir det ett kar där.

Tanken på ett sådant kar har startat sedan jag köpte huset där nere, det vor kul att lära känna den undervattensfaunan närmare och det finns mycket fint och intressant att se där med.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en mycket intresant sida på nätet om till största delen det marina i Medelhavet och Atlanten.

http://www.european-marine-life.org/index.php

Har kollat runt en del och det finns en hel del intresant

MVH/Glenn

Ändrat av Genne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Genne

Kom just på att jag lovade dig någon boktitel med medelhavsbilder, sorry att jag glömde.

Kommer när jag kommer hem fr jobb .

Du kan väl anordna en insamlingsresa med intresserade.

Mvh

Pater

Peter jag ska dra med mig polare både på fiskeresor och fångstresor när jag kommit i ordnig.

I höst drar vi ner fyra st för att fiska en vecka på hyrd båt, kan kanske fånga något kul till karet med ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jens-Erik Kjeldsen gav ut en bok på 1980-talet "Middelhavskystens fisk og andre spaendende dyr" ISBN 87-88849-00-7 Sepia förlag. Förr visste jag hans adress men idag har jag den inte tyvärr då han förmodligen säkert har exemplar liggandes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju redan smygstarta lite redan nu för en del av våra fiskar på vår kust finns även så långt ner som till medelhavet. Jag tror alla våra läppfiskar även finns där nere. Stensnultra, skärsnultra, berggylta och blågylta finns iaf ända nere i medelhavet. Stensnultror är lätta att hålla av min erfarenhet. Speciellt om du vispar upp ett riktigt syrerikt vatten, då klarar de ganska varmt vatten. Men de är mycket aggressiva mot artfränder så ha en stor grupp i så fall.

Våra tångräkor verkar också ha spridning ner till medelhavet och är otroligt tacksamma att ta hand om. Det går inte hålla de med läppfiskarna dock, de mördar de mycket hänsynslöst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning om hur din Italienska är, antagligen som min. Men det finns ett medelhavsforum på Italienska här: http://www.aiamitalia.it/forum/index.php De är ganska snåla med bilder men det går hitta lite inspiration där i en del av trådarna :-) Synd att det mesta är obegripligt även om översättningsverktyg kan hjälpa en förstå det mest spännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...