Chum Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 Tack för tipset Manks. Ska testa att PMa honom o se om han kan tänka sig ta emot en svampplockare =)Ove, jo den pickar konstant och bajsar ibland, så ngt får den ju i sig =) Röda mygglarver... hur länge lever de i saltvatten?Tjena Sunny! Jo tack han/hon är ett praktexemplar. Jag tänkte mest att man läser så mkt om att de går i par så tänkte att den kanske behöver stöd av en partner. Om inte annat så är det nog ganska enkelt att sälja vidare... fast nu är nog alla slut för denna gång i butik. Man kan undra hur det gått för de andra.Fråga till alla... vilka levande foder utöver Artemia kan leva i saltvatten? Pods? Mer? Citera
Ove.P Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Ove, jo den pickar konstant och bajsar ibland, så ngt får den ju i sig =) Röda mygglarver... hur länge lever de i saltvatten?Det var frysta röda mygglarver jag menade. Citera
Chum Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 Kan det inte finnas ngn risk med att ge föda som normalt sett inte finns i saltvatten? Citera
Ove.P Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Kan det inte finnas ngn risk med att ge föda som normalt sett inte finns i saltvatten?Nej det går bra. Citera
Manks Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Men röda mygg kan ge kraftig allergisk reaktion på dig som ger korsallergi. Använd handskar när du hanterar det! finns ju svarta och vita mygg också som jag har för mig är mer människovänliga, men kanske inte lika fisk-goda. Citera
DaTrucka Postat 13 maj 2013 Postat 13 maj 2013 Som sagts tidigare, undvik röda mygg då dom är kraftigt allergiframkallande.Använd åtminstone handskar om du handskas med såna.Försök få tag i svarta istället.Sen är det inte det bästa fodret, men är till hjälp om man har fisk som är kinkiga på maten.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Chum Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 Men levande kanske är bäst då, så slipper man pilla på dem? Fick hem lite små svampbitar av Apelsinjuice idag. Moorish har pickat lite på det, så det ser lovande ut... =) Citera
Wigge Postat 14 maj 2013 Postat 14 maj 2013 har hört att man kan mata med mygglarver, de har orange som simmar i poolen om man inte tömt ut vattnet, så matar man med levande såna=) Citera
Chum Postat 14 maj 2013 Författare Postat 14 maj 2013 Har ingen pool Wigge, och hade jag haft mygglarver i den så hade jag aldrig vågat bada i den igen, hehe Eric, tja... svårt att säga. Jag vet inte vilka svampsorter Moorish gillar eller inte, men känns lite långt att åka till Uppsala för att chansa, hihi Men kan du pilla ned lite i en plastbytta med vatten o skicka så kan jag gärna prova en par bitar (om de överlever en par dagar i posten).Moorish mår bra ännu, och är lika fin. Inga tecken på att magra eller bli sjuk... men är ändå orolig o nervös så klart eftersom det fortfarande bara är picka sten som gäller. De små svampbitarna jag fick är några kvar på botten, så även om han ätit av det så frossas det inte direkt. Jag tror mer o mer på att det är ensamheten som är boven. Citera
Rååbert Postat 15 maj 2013 Postat 15 maj 2013 min älskar noriblad... sen mkt pickande på sten samt rotar i sanden efter pellets som fallit ner Citera
Rååbert Postat 16 maj 2013 Postat 16 maj 2013 Hur länge har du haft din Robert?3 veckor drygt. Jag såg till att jag fick se att han käkade ordentligt innan jag köpte han. Vad jag har noterat är att han är ganska glupsk av sig. Ungefär som min "gula kirurg" letar och pickar konstant efter mat. noriblad, sen pellets. Jag köpte en sort hos akvarieleasing som heter " new life spectrum " sen frysfoder , alger,mysis och dylikt äter han (frysfoder som innehåller svamp). Kan inte direkt säga vad han föredrar mest.Hoppas du får igång honom Citera
Blåbert Postat 16 maj 2013 Postat 16 maj 2013 Kommer din också från bromma zoo rååbert? Är det bara jag som haft otur?Jag tog min av daga redan efter någon timme i stora karet. Han hade tappat vävnad runt munnen också. Citera
Chum Postat 16 maj 2013 Författare Postat 16 maj 2013 Så din är död nu Blåbert? Och som sagt, vart kommer din ifrån Rååbert? Citera
Rååbert Postat 16 maj 2013 Postat 16 maj 2013 tråkigt att höra Yes det gjorde den. Jag stod ett tag och inspekterade vilken av dom som såg " fetast " ut , samt bad dem mata dom för att se att dom verkligen åt. Jag har oxå funderat på att köpa en till , fast eftersom han funkar så bra och äter konstant så hoppar jag nog det. Kan ju resultera i att han blir stressad och slutar äta. Som sagt tråkigt för dig Citera
Chum Postat 16 maj 2013 Författare Postat 16 maj 2013 Det var precis så jag gjorde, som första kund. Jag valde den jag tyckte jag festast o finast och som åt bra. Men trots att den är lika fin än, så äter den INGET av det jag ger den. Inte ens svampen jag fick av "Apelsinjuice"... suck =/ Citera
Chum Postat 17 maj 2013 Författare Postat 17 maj 2013 Lite framsteg! Fick en till bit svamp idag, av annan sort. Den pickade lite på det... Mer glädjande var att den tog 3-4 tuggor av nori för första gången. Alltid ngt! Beklagar att kusinen till denna dog Blåbert =/Nu ska jag göra mitt schemalagda vattenbyte på 10% (varannan vecka) och rengöra utrustningen i sumpen. Bra vattenkvalitet sägs vara extra viktigt också för dessa dyrgripar... Citera
Yodelking Postat 17 maj 2013 Postat 17 maj 2013 Riktigt glädjande att höra. Förhoppningsvis så lossnar det nu, sen vågar han sig kanske på att prova de andra sakerna du matar med! Citera
Blåbert Postat 17 maj 2013 Postat 17 maj 2013 Jag tror det kommer ge sig. Chum, Rååbert, hade era fransiga febor när ni köpte dem?Min hade lite fransig analfena i butiken, och hela fisken såg förfärlig ut när den dog.Var där igår, och det kvarvarande exemplaret såg förfärligt ut nu! Citera
Chum Postat 17 maj 2013 Författare Postat 17 maj 2013 Nej, när jag var där som förste kund så såg alla fiskar ok, men bleka ut. Ingen hade fransiga fenor. Bara bleka färger. När min kompis som jobbar där matade dem så åt ungefär hälften av dem. Jag valde en av dessa. Den som är kvar nu lär vara sjuk, precis som din. Förmodligen av stress och oförmåga att anpassa sig till fångenskap. Alla moorish fångas ju vilda vad jag vet. Det är en ganska lång resa från tropiska hav till ett akvarium i Sverige =/ Citera
Rååbert Postat 17 maj 2013 Postat 17 maj 2013 Nja frasiga kan jag väl inte direkt påstå. Jag tror det är lite av ett lotteri att hitta ett bra exemplar av just denna fisk. Får man igång den finns det väl större hopp. Dom har så dåligt ljus för fiskarna där så tycker dom flesta fiskarna ser " dassiga " ut i färgerna. Chansen är väl rätt stor att dom är stressade av flytten. Först fångade , djuraffär , sen hem till ett akvarium. Sen kan väl vissa faktorer som hur mkt fisk man har hemma , samt kvalitén på vatten o dylikt ha stor betydelse. Jag fläskade på med ozon och uvc innan. förhoppningsvis kanske det hjälpte lite. Men trist för dig är en riktigt fin fisk i mina ögon! Citera
Chum Postat 17 maj 2013 Författare Postat 17 maj 2013 Ja det är min favorit, utöver Chelmon. Typiskt att de båda skall vara så svåra ... men förhoppningsvis får jag ordning på det. Mätte vattnet också med gott resultat, utöver det eviga höga nitritet, men det är nog pga dålig kvalite på JBLs mätvätskor. Håller med om att ljuset på Bromma Zoo är kass, men det är nog för att de vill undvika alger i sanden.. Men som sagt. Räknar man in att de först fångas vilt, sedan förvaras i lådor, fraktas via flyg, fraktas via bil, kommer till butik, karantän, visningsakvarium, fiskas upp igen o hamnar i påse, åker bil igen hem till akvaristen... Ganska fascinerande att fiskar i allmänhet klarar detta över huvud taget =/ Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.