Gå till innehåll

Belysning


dainese

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag tänkte starta upp ett saltvatten snart men jag undrar vad jag ska ha för belysning i det, vill inte ha mh.

Jag har en heltäckande ramp nu med 4 st lysrör, är det något jag kan använda mej av ?

Jag har hört talas om t5 men jag vet inte vad det är, kan det vara något och kan man sätta dom i en vanlig ramp ?

Måtten på karet är 160*60*60. 576 l

Dainese

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ha minst 300w belysning och helst ännu mer. Med 300w och bra reflektorer klarar du skivanemoner, en del mjukkoraller och kolonianemoner och några enstaka stenkoraller.

Med 500w eller mera klarar du det mesta av stenkoraller. Det finns färdigkopplade inbyggnadssatser T5 2x80w i våra svenska nätbutiker så två sådana kan man börja med.

Du behöver lyfta rampen några cm för att kunna sätta en liten fläkt mellan ramp och vattenyta eller täckglas. Jag har hängt upp mina T5 belysningar med persiennsnören i taket. I rampen har jag borrat 2 hål i varje ände och satt i sådana knappar som är längst ned på persiennerna. Så är jag säker på att snöret inte skavs av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan eftersom du ej vill ha MH så är nästa fråga. Vet du vad du har för lysrörs färg idag. Har du kört med sötvatten innan så får du byta ut dessa till saltvattens färg

Färgen brukar man säga heter Kelvin och i ett saltvattens så strävar vi efter från 10000Kelvin och uppåt

10000 kelvin är ett vitt sken och ju högre du anväder desto vitare blir det efter 16000kelvin går detta över till det blåare ljuset

Har du 58watts lysrör idag så blir det 224watt en bra början för att starta upp.

Ide att köra med 3st vita och ett blått (Aqtanic)

T5 är en utveckling framåt i tiden å ger lite mer ljus mot de vanliga T8 lysrören.

Är du medlem i NCS (nordisk ciklidsällskap) så skrev jag en artikel om T5 där i våras

Har själv kört saltvatten med bara T8 för ett antal år sedan och en mix av de lysrör som man hittade.

Blev okey men för att få mycket ljus så koraller och annat skulle trivas mer och funka så hadde jag 10st 58watts lysrör över ett 720liters saltvatten.

På senare år till ett annat på 570 liter (130långt) så körde jag med 9st T5 54watt och 4st 24watts T5

Mer frågor så hjälper vi dig med detta men kolla efter gamla trådar om liknande ämnen

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag tänkte starta upp ett saltvatten snart men jag undrar vad jag ska ha för belysning i det, vill inte ha mh.

Jag har en heltäckande ramp nu med 4 st lysrör, är det något jag kan använda mej av ?

Jag har hört talas om t5 men jag vet inte vad det är, kan det vara något och kan man sätta dom i en vanlig ramp ?

Måtten på karet är 160*60*60. 576 l

Dainese

Hej! Det råder en viss jakt på WATT i detta forum.

Personligen så tycker jag att du klarar dig utmärkt med din helt vanliga lysramp med fyra rör. Jag kör med tre helt vanliga på ett 540. Jag använder två Sylvania Aqastar 36 W och ett blått Sylvania Coralstar. De är de biligaste rören man kan få tag på och kostar cirka 140:- /st.

MEN! Du bör då vara medveten om att du inte kan ha stenkoraller eller ljuskrävande mjukkkoraller. Jag har skivanemoner och kolonianemoner, sunilaria och Cladiella. Fisken har inga speciella ljuskrav.

Så spara pengarna du tänkt lägga på mh eller T5 och köp en riktigt bra skummare istället.

Som nybörjare bör du ändå inte hålla på med stenkoraller och anemoner.

När du varit i hobbyn ett tag och fastnat kan du investera i mh om du vill. Själv så har jag kört med mina tre rör i fyra år nu...

(Till alla andra bli inte arg på mig nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få ut max av din ramp kan man sätta i reflektorer till de lysrör du har nu. Den billigaste varianten är DC- fix självhäftande plast i silver färg. Inte lika bra som riktiga reflektorer men mycket bättre än den gråvita färgen i fabriksramperna. Sedan kan man byta ut lysrör undan för undan om man vill skaffa mer krävande djur. Vattenkvalitet, ljus, cirkulation, värme och maten avgör hur bra ditt kar går. Av någon konstig anledning pratar vi mest om belysning och pumpar....

Välkommen in i gänget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var mycket olika svar på det, nu är man ju lika osäker som förut.

Det jag har tänkt att ha i akvariumet är först och främst fiskar sen kanske lite mjukkoraller, och kanske någon anemon om inte dom kräver för mycket.

Med t5or, får men samma skimrande ljus som man får med mh ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken, har inte du fasnat än :ler:

Jo jag sitter fast som bara den. Men jag har ännu inte riktigt känt att jag behöver mer lyse.

Men jag har varken råd att uppgradera mitt lyse eller att betala ÄNNU HÖGRE ELRÄKNING, vilket MH skulle innebära för mig.

Det var mycket olika svar på det, nu är man ju lika osäker som förut.

Det jag har tänkt att ha i akvariumet är först och främst fiskar sen kanske lite mjukkoraller, och kanske någon anemon om inte dom kräver för mycket.

Med t5or, får men samma skimrande ljus som man får med mh ?

Nej med t5 får du inte samma skimrande ljus som med mh.

Anemoner är mycket krävande och jag avråder att du har dom som nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

visst är metall-lampa dyrt, minst 600kr och inte minst armaturen för en minst 2 lakan.

MH-lampor har ganska kort livslängd också, 8-15000 timmar.

ett enkelt och billigt sätt är att köpa 3 st blå[bet 67] lysrör och ett BlackLight-rör[bet 73]på elaffären för 50-100 kr styck.

försök för tag på en kvicksilverlampa, den kostar ca 50kr och håller upp till 24000 timmar.

drivdonet till kvicksilverlampan frågar du om på kommunens elavdelning, du kan få ett beg gratis.

de blåa lysrören kommer att kompensera det 4000K vita ljuset från kvicksilverlampan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med niklas,det är bakåtsträvande,är väl bra om man vill experimentera själv med ljus,men tycker det är helt fel att gå in råda folk,när man inte har en susning.hade kvicksilver varit bra hade saltakvaristerna fortfarande använt dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det är inget fel på dem och de funkar bra till sammans med blått ljus.

kvicksilverljus är inte skadligt till saltkar, men som sagt bara en nödlösning för att skapa ett behaglig ljus i karet.

sen att metallare har bättre färgåtergivning, högre ljusutbyte och finns med högre färgtemp gör ju dessa till det bästa för akvariet men inte för plånboken.

man kan även fråga efter drivdon[reaktor och tändare] till högtrycksnatrium på gatukontoret/elverket i kommunen.

dessa drivdon kan även köra metall, men ger högre ljusutbyte och högre ljusflöde än en drivdon avsedda för metall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lysröret

Menar du att en högtrycksnatriumarmatur med metallhalogenlampa verkligen ger mer ljus än en metallhalogenarmatur med metallhalogenlampa? Om så är fallet vad beror detta på? Blir det kortare livslängd på lampan om man kör den i en Högtrycksnatriumarmatur. Jag är nyfiken för jag har precis köp mig 3st 400w Högtrycksnatrium med nya MH lampor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att det är många som håller med om det rådet, har fortfarande inte träffat på någon som fortfarande använder kvicksilver. Skulle hellre låta bli koraller än att hålla dem under sådan belysning.

Danieese: Med tanke på att du ska starta upp över 500L så antar jag att du inte behöver vara så dumsnål, vill du verkligen inte ha MH så kör på iaf 4st T5rör, då borde du klara mjukisar och LPS och även lite sps högre upp i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis varför bakåtsträva med Kvicksilver lampor.

Kör med de du har men skaffa lysrör till för saltvatten du kan ju alltid komplettera med fler lysrör senare.

Skall du koraller så kräver de mycket ljus så oavsett vad som används så blir det nog för lite ljus med orginalrampen.

tips om vanliga t8 lysrör

Sylvania Aquastar 10000Kelvin

Hagen Power-glo 18000Kelvin

Sylvania Coralstar

Hagen Marine-glo

Coralife Actinic blue

Är det 58watts lysrör du har idag i rampen x 4st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dainese!!

Visst funkar det att köra med din ljusramp, gärna med reflektorer!

Tänk bara på att plugga på om vad du kan ha för bestånd i ditt akvarium.

Finns mycket fint som klarar sig på T8-rör och när du känner för att avancera

så säljs det ofta bra prylar här på köp/sälj till bra priser. Skicka gärna ut en tråd då

och fråga om vi tycker det kan passa ditt kar & om det är prisvärt.

Visst är det inte det ultimata ljuset, men jag tycker gott att man kan köra igång med det

förutsatt att man vet vad man stoppar i för djur och deras behov.

Fråga din fisk-kran om lysrör och kolla gärna om nån har en till begagnad T8-ramp

som du kan köpa billigt, kan säkert hitta någon för 150-250:- eller ännu billigare.

Lycka till och meddela gärna hur det går.

Mvh Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Hej Lysröret

Menar du att en högtrycksnatriumarmatur med metallhalogenlampa verkligen ger mer ljus än en metallhalogenarmatur med metallhalogenlampa? Om så är fallet vad beror detta på? Blir det kortare livslängd på lampan om man kör den i en Högtrycksnatriumarmatur. Jag är nyfiken för jag har precis köp mig 3st 400w Högtrycksnatrium med nya MH lampor

ja, natriumlampa på 400w vill ha lite större strömm än metall på 400w.

och eftersom ljuskällan ger ljus när ett ämne träffas av en elektron och strömmen är lite större så lyser det lite mer.

det rör sig dock på om några proscent, men skillnaden är märkbar.

vad bekräftar livslängden så är det tändningarna som sliter på livslängden hos urladdningsljus såsom lysrör, natrium, metall och HQL/HWL[kvicksilver]

kolla här:::http://www.lamptech.co.uk/Spec%20Sheets/Osram%20HQIBT400.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan man köra kvicksilverlampor utan att få alger,de e inte bara kelvintalet som är avgörande.Själv kör jag mh 6500k,billigare än de med högre kelvintal.Tidigare körde jag och brorsan ett kar med kvicksilver,inga alger på ett år!!!!!!!!!!!!

Algerna kommer med dålig ls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvicksilverlampor ligger väl på 4000K eller har jag fel?, kan nog spä på algproblemen om har dom, sen om de kommer från stenen eller ej är en annan sak.

Nej jag kommer inte ändra mig när det gäller råd om belysning.

1. Liten budget = Lysrör T8 med rör avsedda för saltvatten

2. Lite mer pengar = T5 med rör lika ovan

3. MH i kombination med T8 eller T5

Så tycker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan man köra kvicksilverlampor utan att få alger,de e inte bara kelvintalet som är avgörande.Själv kör jag mh 6500k,billigare än de med högre kelvintal.Tidigare körde jag och brorsan ett kar med kvicksilver,inga alger på ett år!!!!!!!!!!!!

Algerna kommer med dålig ls.

Låter spännande med 6500K. Har du någon bild på ditt akvarium? Och vad har du för att balansera upp ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Kvicksilverlampor ligger väl på 4000K eller har jag fel?, kan nog spä på algproblemen om har dom, sen om de kommer från stenen eller ej är en annan sak.

Nej jag kommer inte ändra mig när det gäller råd om belysning.

Så tycker jag...

en kvicksilverlampa ger inte mycket användbar strålning till alger, faktsikt sämre än metall till fotosyntesen.

den ger inte upphov till mer alger än metall som är bättre till fotosyntesen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det faktiskt så att kvicksilver visst ökar algtillväxten, annars måste vi begära rättelser från ganska så många kunniga personer inom hobbyn som skrivit det i sina böcker... Nu menar jag inte att allt som skrivs är sant... men detta tror jag nog på.

Några citat fårn ett par olika böcker: "Mercury Vapor and sodium vapor are of NO interest to reef keepers" - "Mercury Vapor lamps, attemps to use them in marine aquaria is usally unsuccessful" "The high yellow and red wavelenghts generated by theese bulbs gives an unnatural appearence to marine aquaria and they promote algea growth. Theese bulbs should ONLY be used for the freshwater aquarium"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...