Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Korallerna ser bra ut igen :)

Fraggade min stora E paradivisa idag då den fått några nya huvuden på sidan som är ner mot sanden, dessa hade alltså börjat växa rakt ner o sanden. Klippte av två huvuden..det ena lyckades jag spräcka så det bara satt ihop i mjukvävnaden. Men limmade ihop skelettet runt och nu är den fullt uppblåst! Ganska otroligt! :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har en acropora som när jag skaffade den för fyra veckor sen var ljust turkos på grenarna med lila toppar och stora grönbruna polyper. Denna har nu blivit ganska blek, lixom grå med knappt lila toppar.. Vill väldigt gärna ha tillbaka färgen på den! Alla andra sps mår jättebra och har fin färg, bara denna som surar..

Funderar på om det kan vara näringsbrist, har nitrat på 0.5ppm.. Ska kanske minska lite på kolkällan och börja mata lite mer och se vad som händer? Alt funderar jag på att testa någon typ av aminosyror, t.ex acropower som fått bra recensioner, för att tillsätta näring. Eftersom allt annat mår bra vet jag inte om det är en så bra ide att ändra på värdena? Har haft bra resultat av redseas reefenergy nämligen. Tänker att om man tillsätter aminosyror kan de koraller som behöver ta upp näring, resten blir näring till bakterierna och svamparna i karet. Fortsätter jag med kolkällan borde ju inte värdena påverkas av detta? Möjligtvis med viss justering av doseringen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte precis värdena så det som står i signaturen är uppdaterad snart. Ca låg på 400ppm och kh på 7.7. Lite lågt tyckte jag så doserade 10g abc+ vilket borde höjt ca med ca 10ppm. Ska mäta imorgon..

Nitrat låg på 0.5 ppm

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en flaska acropower :)

Hoppas den kommer innan helgen.. Har dragit ner på nopox och börjat mata lite mer, såg att skummaren dragit ut riktigt mycket mög de senaste dagarna, så tror det är bakterie populationen som börjat minska

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan även dela med mig av en intressant sak.. Min alien eye chalice var innan lila med en skarp grön kant. Kanten har nu "runnit in" i det lila, set ut som det lixom smält. Ganska häftigt!

zusahe9a.jpg

zegamy5a.jpg

Färgen och bild kvalitén på första bilden är mycket bättre.. Färgerna är de samma fortfarande, bara bilden som är kass :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan se en liten förändring sen igår, som möjligvis bror på acropowern. Har en grön acro fragg som jag haft ca 1månad eller så. Den har aldrig visar sina polyper ute, men idag har de varit halvvägs ute eller så att man sett topparna på tentaklerna. Kan vara tillfällighet eller pga acropowern..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snart åker sjöborren ut.. Inatt hade den vält min lilla låda med maximinis.. Så flera hade åkt ut i karet. Jag hittade alla och fick tillbaka dom i lådan, men en hade fastnat i streamern och ser ganska illa ut, möjligen att den kan klara sig. Så sjukt irriterande..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade en ny kamera app till mobilen idag, riktigt nöjd! Bilden på echinatan blev riktigt bra tycker jag, tycker inte man kan klaga på kvalitén, det är ju trots allt mobilbilder! :smiley20:

post-5907-14468933053316_thumb.jpg

La märke till en annan sak idag med, har en Montipora hoffmeisteri som fått en riktigt breb tillväxt kant som har en svag ton av lila! Går möjligtvis att tacka acropowern för!

post-5907-14468933052657_thumb.jpg

post-5907-14468933052893_thumb.jpg

post-5907-14468933053145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Håkanstorpzoo idag.. Fick med mig lite saker hem, bla deras nya reefoctopuss salt. Riktigt billigt och om värdena som utlovas stämmer ser jag ingen anledning att betala tre gånger så mycket för ett "känt" salt! Det framställs på samma sätt som redseas salter, dvs genom avdunstning. Nu har jag inte värdena i huvudet men tror de är princip samma som redseas "blåa hink". Ska blanda till ett vattenbyte ikväll med detta saltet.

Det blev bla en orange digitata, några knappar och två knallröda eremiter också.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...