Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Äntligen hänger den över karet! Banana man

Blev riktigt bra ljus, riktigt fint. Mycket mer stilrent och rent inne i huven också. Och alla förbaskade timers kunde jag slänga ut.. nu har jag helt plötsligt en ny hylla i skåpet haha..

Har satt ner alla kanaler till max 75% sålänge då det blev rejält med ljus. Nu på kvällen är det bara RB slingan och 420nm+485nm slingan på, 75% på båda på bilden. Jag tycker denna kombinationen gav ett ljus likt det man ser från lysrör av typen "actinic" eller deepblue och allt vad dom heter, lixom "mjukare". Vet inte hur jag ska förklara riktigt men tror det till stor del beror på 485nm dioderna. Ljuset från dessa är lite turkost vilket tillsammans med de andra våglängderna ger ett mycket fint ljus. Många koraller ser ut som nya, t.ex mina gula zoanthus (gul ring, lila mun) ser helt annorlunda ut, lika så mina R yuma. Dessa är lila och röd spräckliga, innan var det röda rött men nu riktigt orange. Acans blev riktigt fina med, speciellt echinatan - "orange crush" :)

post-5907-14468932354165_thumb.jpg

post-5907-14468932353599_thumb.jpg

post-5907-14468932353801_thumb.jpg

post-5907-14468932353986_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tjusigt.

Har inte fått tummen ur och beställt min 420 nm-leds, får bli att göra när mer deg flyter in.

Riktigt fin lösning på skyddsplexit.... fram till du behöver rengöra det. ;)

Så hade jag det också. jag ändrade och superlimmade 2 l-profiler av aluminium på bägge sidor och skjöt in plexit på dem. Funkar mycket bättre samt att kanterna på l-profilen fångar upp spillljus.

Hoppas på bra tillväxt nu .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tjusigt.

Har inte fått tummen ur och beställt min 420 nm-leds, får bli att göra när mer deg flyter in.

Riktigt fin lösning på skyddsplexit.... fram till du behöver rengöra det. ;)

Så hade jag det också. jag ändrade och superlimmade 2 l-profiler av aluminium på bägge sidor och skjöt in plexit på dem. Funkar mycket bättre samt att kanterna på l-profilen fångar upp spillljus.

Hoppas på bra tillväxt nu .

Har höga förhoppningar på dessa 420nm, speciellt då det är samma som i Razorn.

Hmm, ja kanske är ett litet problem med plexit. Men var det så irriterande att lossa fyra muttrar för att ta loss det vid rengöring? Själva skruven sitter ju spänd i kylflänsen, sen sitter plexit mellan två muttrar längst ut på skruven :)

Har redan nu märkt att när jag höjer rampen för att komma ner i karet så blir det en del irriterande spilljus. Får se om jag ändrar, just nu kör jag på detta ett tag så jag kan se att allt fungerar som det ska först :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ändrat om lite i tiderna för de blå kanalerna. Släcks lite tidigare och längre ner/uppdmining för en mjukare övergång. Annars blir det så fort ljust på morgonen. Nu ligger det på 4h på rb slingan och 3h på den andra blå/UV, tror det blir bra.

F.ö ska jag se om jag kan få tag på en tomentosus, filfisk, av mindre modell. Har fått en del glasroser nämligen. Har pratat med en som möjligen får in en till helgen, så kan kanske hämta en redan då. Får se om den blir permanent boende eller bara hyresgäst i karet, beror på hur stor den blir och hur den uppträder mot annan fisk och korall. Enligt de källor jag läst om den ska den fungera i ett kar av min storlek..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut Fredrik! Du utvecklar dig riktigt bra som akvarist!

Tack!

Har redan en bild av drömkaret, och hoppas jag kommer kunna en hel del tills det är dax för det så det blir riktigt bra. Lär ha en del tid kvar att lära och få inspiration från alla er andra tills dess :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten ligger på 2.5ppm så den är väl egentligen bra. Tänkte att det kunde bero på att det finns nitrat i vattnet och med bättre ljus tar algerna som är väldigt snabba på att ta upp näring chansen och växer till?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder :)

Först några korallbilder

[ATTACH=CONFIG]108218[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]108220[/ATTACH]

Denna ska jag nog fragga ner imorgon då den inte får tillräckligt med vare sig flöde eller lyse i dom nedre delarna. Därför har den tappat polyperna och blivit vit. Den växer dock riktigt fort i topparna

[ATTACH=CONFIG]108221[/ATTACH]

Sen behöver jag lite hjälp.. Vad tror ni blir bäst?

"10" = 10wchip. 1/3 20000K 2/3 RB

"RB" = Royal blue

"W" = natural white, 5000K

"B" = Blue, 470-480nm

"V" = Hyper dual-core true violet. 420nm

[ATTACH=CONFIG]108222[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]108223[/ATTACH]

Upptäckte att svart eltejp är precis 20mm i bredd, dvs lika bred som en LEDstjärna. Kommer klippa bitar som är 20mm långa också och tejpa där stjärnorna sen ska sitta innan jag sprayar kylflänsen :smiley20:

Vegetationen i det här akvariet ser fantastiskt ut. Bra jobbat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...