Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

Var borta en natt,, när jag kommer hem ser jag att RB slingan inte fungerar.. Great..

Visade sig att driver kortet var sönder. Men jag fixade så RB slingan fungerar men inte den vita som jag ändå bara kör på 40%. Får va då tills jag får ett nytt kort. Måste varit värmen som tog kol på det, var riktigt varmt igår! Tror jag antingen får borra lite hål i lådan till korten eller fixa en liten fläkt..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Laddat upp för ett 20L vattenbyte imorgon med ref octopuss saltet. Mycket nöjd med det, billigt och minst lika bar som alla andra märken..

Ska även försöka fixa ett nytt driverkort imorgon så jag kan få igång den vita slingan igen. Har inte sett någon skillnad på korallerna än dock.

En roströd gorgonia med gula polyper fick följa med hem idag, får hoppas den klarar sig i mitt system. Den lär behöva lite mat, doserar acropower aminosyror men ska köpa lite annat nytt också. Den blev en riktgt snygg kontrast till övriga revet iallafall, mycket fin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom säger olyckor inte kommer ensamma..

Idag på morgonen såg jag min mussla var lite "slapp" så jag tog upp den och inspekterade. Såg att foten var helt fluffig precis som någon tuggat på den. Förbaskat trist. Satte upp den på stenarna och hoppas på det bästa, men tyvärr räknar jag med att den kastar in..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligtvis att det finns hopp för musslan ändå.. Lyfte den och såg att den fluffiga köttiga biten (troligen foten) satt kvar, men bredvid såg det ut som en frisk fot?! Den satt inte ihop med det fluffiga. När jag vände musslan drog den in den friska delen i skalet. Satte tillbaka musslan och hoppas på det bästa. Funderar dock att doppa den i RO vatten i 20min (som jag läst går bra) för att se om det gör skillnad.

Vad tycker ni? känner jag behöver gärna ett råd..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med musslan. Våra vanliga borstmaskar är inget hot mot musslor. Det finns ett par arter i släktet som potentiellt kan ta livet av en Tridacna, men mer sannolikt är att borstmasken ser sin chans på en försvagad & sjuk mussla. Alltså, det är inte borstmasken som dödar musslan, det är en döende mussla som blir mat åt masken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är trist,,finns nog inte mycket att göra

Är du säker det där med maskarna? Detta är ingen 10cm mask utan en riktigt stor en,, 40cm skulle jag gissa. Försökte få ut den för ett tag sen och då såg jag 25cm av den, resten var inne i stenen. Försökte klippa den men den dog inte. Vet inte hur jag ska få ut den :s testade med flask tricket men den bollade runt med flaskan som ingenting..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, en 40cm mask är ju ett odjur. Därför jag skrev "våra vanliga borstmaskar" och tänkte på de som maxar runt en dec. Jag är ingen expert på mask tyvärr så du kan mycket väll ha en musselmördare i karet. I naturen har de ju oftast foten mycket mer skyddat än i våra kar.

Och återigen är jag glad att jag har ett maskfritt kar :P

Hoppas du får tag på den och lyckas bättre med musslor i framtiden. De är svåra djur tycker jag. Iallafall maxima som jag har försökt mig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha minst sagt ett odjur :P

Har faktiskt lite dåligt samvete att jag skaffade musslan utan att tänka att masken skulle kunna va ett hot. Dumt gjort..

Var glad att du inte har maskar! Denna måste kommit in som en liten och sen vuxit som tusan. Fattar inte hur den hållit sig gömd hela tiden bara..

Ja jag hoppas också att jag kan fånga den.. Tills dess blir det inga fler musslor iallafall! Vet att dom är svåra men tycker jag gav den bra förutsättningar. Bra med lyse och lagom flöde och lite skit i vattnet att filtrera. Menmen..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha minst sagt ett odjur :P

Har faktiskt lite dåligt samvete att jag skaffade musslan utan att tänka att masken skulle kunna va ett hot. Dumt gjort..

Var glad att du inte har maskar! Denna måste kommit in som en liten och sen vuxit som tusan. Fattar inte hur den hållit sig gömd hela tiden bara..

Ja jag hoppas också att jag kan fånga den.. Tills dess blir det inga fler musslor iallafall! Vet att dom är svåra men tycker jag gav den bra förutsättningar. Bra med lyse och lagom flöde och lite skit i vattnet att filtrera. Menmen..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Ser den ut som den här så måste du plocka ut den Eunice Sp 02. Stora borstmaskar har jag själv gott om de har inte rört mina musslor, men en eunice käkar det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon möjlighet att plocka ut stenen den bor i?

I så fall kan du slänga ner stenen i en hink med välsaltat vatten typ 1.040, då bör den krypa ur stenen så du slipper krossa den.

Även om det blir till att riva revet så kan det vara värt att göra jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta mig en funderare.. De koraller som är limmade eller fastväxta sitter ju inte på stenen jag tror sen bor i. Så isåfall är det väl bara att sätta upp ett litet kar, över med vatten och stenar med korall där och sen upp med den stora stenen. Sen försöka få tillbaka allt på samma sätt.. Nog det som blir det svåraste..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man doppar stenarna i väl saltat vatten, tar bakterierna skada av detta? För annars kan jag lika gärna doppa allt utan koraller då hittar jag kanske ett monster till :s

Lika bra om man ändå är igång lixom om det nu inte skadar bakterier

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thats it...nu river jag revet..

Såg den nu på morgonen bakom en sten, så kröp den in i en annan sten över en bit sand. Och den kröp, och kröp och kröp och kröp och kröp lite till.. Den måste ut!

Därför bumpar jag frågan i förra posten

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Got 99 problems but a worm aint one.. Fick ut den.. Fy tusan vilken eftermiddag. Så fruktansvärt ont i ryggen av att stått böjd ner i karet hela tiden.

Började med att ta ut alla koraller nästan och all sten. Fick göra rent botten och la i plastgaller under stenen innan jag satte tillbaka dom

na4e5ene.jpg

eqajy4eb.jpg

Sen såg jag masken..

y3ynahe3.jpg

Och vilken sten den var i. Då åkte dubbla handskar på.

3avadyhu.jpg

Sen blev det att slå sönder stenen för den ville inte komma ut fastän jag la den i vatten med 1.038

2u4a6anu.jpg

Sen fick jag ut den och kapade huvudet.. Alla som rört vid en mask vet att dom drar ihop sig ordentligt. Ihopdragen var den 20-25cm så måste varit minst det dubbla

tadyva9e.jpg

byqagase.jpg

Sen skulle stenen och allt tillbaka igen. Scapen blir ju aldrig den samma igen, men blev hyfsat nöjd. Blev ett ca 70% vattenbyte tack vare allt. Får se hur allt ser ut imorgon

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja, men nu kan jag nog sova lite bättre :P Trodde båda mina pepparmint räkor försvunnit men hittade båda när all sten flyttades. Det var lite kul :)

En del koraller fick sig en törn, men får man väl räkna med. Dock inget allvarligt så det lär läka fort

Passade även på att ta bort några glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra jobbat Fredrik! Du får trä den på ett spett och lägga den på grillen, så du får ut något av allt jobbet. ;)

Haha nja, lite väl taggit tror jag, men kunde ju bjuda någon och säga det är ett nytt thailändskt recept ;)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...