Gå till innehåll

Acropora-ätande plattmask - AEFW


Rekommenderade inlägg

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...

I måndags doppade jag (de 4 misstänkta) korallerna för 3:e gången.

Inga plattmaskar funna.

Efter måndgens dopp ser min Carduus inte så glad ut alls, riktigt risig.

Granulosan ser gladare ut än någonsin och bitmärkena är på väg bort, den börjar få lite färg och har äntligen lite PE.

Nu får de vila en månad tills det är dags att flytta akvariet under golvläggningen. Sedan klipps alla baser bort & alla acropora doppas för att sedan ställas på "eggcrate" i 8 veckor med veckovis doppning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Måndag & tisdag gick åt till att doppa koraller. Akvariet är nu utan sten & alla koraller står på raster.

post-6362-14468930301634_thumb.jpg

Jag dokumenterade resultatet i en excellista:

[TABLE]

[TR]

[TD]Korall[/TD]

[TD]Plattmask[/TD]

[TD]Ägg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Carduus[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Desalwi[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Echiniata "Mr Pacman"[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Echiniata "Hawkings"[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Efflorescens[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Granulosa[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Hoeksemai[/TD]

[TD]Ja[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Loripes[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Millepora - Bicolor[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Millepora - Röd[/TD]

[TD]Ja[/TD]

[TD]Ja[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Millepora - Sunset[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Millepora - Grön[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora "ORA Frogskin" Fragg 1[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora "ORA Frogskin" Fragg 2[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora "ORA Frogskin" Fragg 3[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp "Pink Tip"[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Secale[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Gul[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Liten rosa DW[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp "Reverse Shortcake"[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Rosa/Lila buske[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Staghorn Deep Ocean[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Staghorn Fragg liten[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Staghorn Fragg stor[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Staghorn Mellan[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Staghorn Stor[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora sp Tallkotten[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Suharsonoi Mint[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Suharsonoi Gul[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Tenius? "Blå"[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Tenius? "Joe The Coral"[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Valida "Garf"[/TD]

[TD]Ja[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Valida Fragg 1[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Valida Fragg 2[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Valida Fragg 3[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Walindi[/TD]

[TD]Ja[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Acropora Yongei [/TD]

[TD]Nej[/TD]

[TD]Nej[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

4 av 37 Acropora kunde jag blåsa av AEFW från. Bara 1 kunde jag se ägg på.

Min nya dyra A. Hoeksemai klarade inte dippen. Den är till 75% död. A. Desalwi har tappat vävnad på en handfull toppar. A. sp Staghorn "Deep ocean" har vävnadsdöd fläckvis. Den har jag doppat två gånger tidigare och den har inte varit glad efter det men detta var första gången som jag ser vävnadsdöd. Roligare är att A. Carduus har hämtat sig och växer på fint.

Jag hade en teori om att Acropora-krabbor skulle hålla korallerna maskfria men min Valida med Tetralia-krabba i var den mest infekterade av alla. Blåste av en AEFW stor som en lillfingernagel.

Nu ska "bara" alla koraller doppas veckovis 7 gånger till. Sen är jag förhoppningsvis AEFW-fri.

Jag har lärt mig något iallafall. Karantän, karantän, karantän. Jag har även lärt mig att jag har för mycket Acropora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har även lärt mig att jag har för mycket Acropora.

Omöjligt, för mkt mask bara!

Finns ju teorier om att olika arter har olika benägenhet att bli drabbade, beroende på slemskikt och dylikt. Vore intressant att se och jämföra fler tabeller likt din.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det var den största jag sett, ca 8mm lång. Flera fiskar äter dem, men oftast bara om de kommer ut i fritt vatten. En del gyltor sägs kunna ta dem på korallerna och hålla efter beståndet men ingen har lyckats utrota dem på det sättet vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du hittat såpas stora maskar så är prognosen god enligt mina högst amatörmässiga teorier och erfarenheter ;)

Dom jag varit med om som varit hopplösa att slå ut och som gått väldigt hårt åt koraller har alltid varit mindre.

Dom lite större verkar gå lättare att råda bot på med lite dopp o trix.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Intressant tråd med mycket bra fakta. Hur har det gått med allt nu efter ett tag, några fler bortfall av koraller? Förstår inte riktigt det här med att "doppa" korallerna. Har säkert missat nåt men tänker jag frågar iallafall. Har man alltså korallerna i ett karantänskar och sedan ett tredje kar för att doppa dom i x antal tillfällen och slutligen i med dom i huvudkaret? Mvh!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massor med bortfall, men det har mer med flytten av akvarium att göra än plattmaskarna. De är besegrade.

Att doppa sina koraller:

Välj valfri behandling/dopp. tex Fauna Marin Ultra Pest, TLF ReVive eller vad du nu gillar bäst

Häll upp akvarievatten i en behållare stor nog att hålla alla koraller eller stor nog för den största korallen som skall doppas om det görs i omgångar (OBS många reckommenderar inte att behandlingsvattnat blir äldre än 1 timme). Jag har lite olika behållare men använder oftast en diskbalja från classe. Häll upp akvarievatten i en hink att skölja korallerna i efter doppet.

Dosera behandlingsmedlet i behållaren enligt anvisning på produkten. Tex Ultra Pest 30 droppar på 4 liter. Lägg ner korallerna som skall behandlas, de skall nu ligga i vattnet 15-20 minuter

Under tiden korallerna ligger i behandlingen, blås av dem med en liten powerhead eller en "turkey baster" eller pipett. Försök komma åt överallt. Rätt så omgående brukar det släppa plattmaskar som far ut i vattnet. När tiden har gått, ta korallen och vispa den lite i behandlingsbehållaren, skölj den i hinken med obehandlat akvarievatten & placera sedan i karantänskaret eller visningskaret. Karantän om det är en ny korall som skall ner i visningskaret när den är garanterat fri från ohyra. Visningskaret om alla koraller ändå behandlas pga mask-attack. Det är min personliga strategi.

Upprepa varje vecka tills plattmaskarna är borta, men upprepa 3 veckor till för att vara säker på att ägg kläckts och maskarna inte kommer tillbaka.

Hoppas det besvarar dina funderingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte satt upp karantän för nya koraller ännu. Men det blir nog ett 54L kar med par38 led-lampa över, men endast vid behov. Om korallen efter dopp & ockulärbesiktning med förstoringsglas inte visar på någon ohyra får den komma ner i karet på direkten. Utan eventuell fragsten dock, vill inte ha in prick ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej allesammans!

Gjorde ett dopp i Corla Cure idag för en acropora som hade misstänkta bitmärken. Ut förr en handfull plattmaskar som var mellan 1-2,5 cm långa.

Hur stora brukar de vara? Finns många olika arter? Har inte hunnit läsa på idag tyvärr..

Ska doppa fler och försöka sprita in ett par så man skulle kunna artbestämma senare. Tyvärr föll de isär efter CC-behandlingen.

Tacksam för svar.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allesammans!

Gjorde ett dopp i Corla Cure idag för en acropora som hade misstänkta bitmärken. Ut förr en handfull plattmaskar som var mellan 1-2,5 cm långa.

Hur stora brukar de vara? Finns många olika arter? Har inte hunnit läsa på idag tyvärr..

Ska doppa fler och försöka sprita in ett par så man skulle kunna artbestämma senare. Tyvärr föll de isär efter CC-behandlingen.

Tacksam för svar.

/ David

1-2,5 cm? Är då den största plattmask jag sett isf. ;)

Generellt är dom väl sällan större än 5mm, jag har inte sett större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...